چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱

گفتگوی سینماپرس با مدیر روابط عمومی جشنواره فجر؛

از رایزنی با تاکسی اینترنتی برای جابجایی اهالی رسانه تا تأکید بر نظم ویژه در برج میلاد/ نجفی: افراد لایق بر صندلی های برج میلاد می‌نشینند/ خودزنی نکرده‌ام!

مسعود نجفی در نشست خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در آستانه برگزاری این رویداد با تأکید بر اینکه امسال افراد لایق بر صندلی های برج میلاد می نشینند گفت: تمام سخت گیری های صورت گرفته برای این است که اهالی واقعی رسانه و منتقدان بتوانند در یک شرایط ایده آل و بدون استرس و تنش که سال های گذشته شاهد آن بودیم به تماشای فیلم ها بنشینند و امیدوارم بر این مسأله واقف باشند که این شرایط به نفع همگی آن ها است.

مسعود نجفی از خبرنگاران باسابقه سینمایی است که امسال در کسوت مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر برای اولین بار قصد کرده دست به اقداماتی جدی و اساسی بزند؛ اقداماتی که در صورت اجرایی شدن می تواند برای اهالی حوزه نقد و رسانه بسیار مثبت باشد؛ هرچند که اقدامات وی مبنی بر حذف تعداد کثیری افراد که به عنوان اهالی حوزه نقد و رسانه همه ساله در جشنواره حضور پیدا می کنند اما کمترین بازدهی ندارند ستودنی است اما باید منتظر ماند و دید آیا امسال طبق وعده ها برج میلاد در سکوت و آرامش به سر خواهد برد و یا اینکه ظرفیتی که از اهالی رسانه کسر شده است مانند گذشته به نورچشمی های مدیران دولتی و دست اندرکاران جشنواره اختصاص پیدا می کند تا کاخ جشنواره را محلی برای گذراندن اوقات فراغت شان کنند! در همین رابطه و بسیاری مسائل دیگر در شلوغ ترین روزهای کاری دست اندرکاران روابط عمومی ساعتی به وی به گفتگو نشستیم.

*مبحث مهم سالن رسانه ها، کارت های جشنواره و... جزو مسائلی است که طی سال های اخیر یکی از مهمترین مشکلات مدیران روابط عمومی و دبیران جشنواره فیلم فجر بوده و حواشی زیادی هم بابت آن وجود داشته و بزرگترین مسأله آن است که رسانه ها هم هیچ گاه از عملکرد روابط عمومی ها راضی نبوده اند و به عنوان مثال سال گذشته اعتراضات زیاد به دلیل ازدحام بیش از حد کاخ جشنواره منجر به برگزاری یک نشست غیر رسمی توسط محمد حیدری با برخی اهالی رسانه در برج میلاد شد، آقای حیدری در این نشست قولی مبنی بر اختصاص یک سالن اختصاصی سینما در سطح شهر به اهالی رسانه را دادند که هیچ یک از مدیران دولتی، هنرمندان و... در آنجا حضور نداشته باشند؛ چرا این اتفاق که قرار بود از جشنواره سی و پنجم شاهد آن باشیم امسال رخ نداد و مجددا شاهد حضور اهالی رسانه در برج میلاد به همراه هنرمندان و مدیران و... هستیم؟

نجفی: دبیر جشنواره امسال هم از ابتدا پیشنهاد خروج از برج میلاد را مطرح کردند و گزینه اصلی شان حضور در پردیس سینمایی «چارسو» بود اما طی بازدیدی که از این سینما به عمل آوردیم متوجه شدیم که کل ظرفیت صندلی های این سینما ۸۶۰ نفر است و این تعداد اندک با تعدد رسانه ها که طی سال های اخیر بیش از حد شده در تناقض است و از این رو در همان ابتدای امر این پیشنهاد ملغی شد. در حال حاضر ما نزدیک به هزار صندلی برج میلاد را برای اهالی رسانه و منتقدان اختصاص داده ایم اما با این حال مشکلات زیادی داریم چرا که طی سال های قبل تعداد بسیار بیشتری از اهالی رسانه در برج میلاد امکان حضور پیدا می کردند و به عنوان مثال سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ نفر به اسم اهالی رسانه کارت دریافت کرده بودند و اینکه ما جلوی رسانه ها ایستادگی کرده ایم تا ظرفیت خود را کاهش دهند باعث بروز مشکلاتی برایمان شده است.

البته خوشبختانه بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان به دلیل فضای پر ازدحام برج میلاد به میل و خواسته خودشان امسال در پردیس سینمایی «چارسو» فیلم ها را تماشا خواهند کرد که از جمله می توان به منتقدان مجله های «فیلم» و «فیلم نگار» و برخی از پیشکسوتان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اشاره کرد اما با این همه ما باز هم برای هزار نفر رسانه ای در برج میلاد مشکل داریم.

*فکر نمی کنید یکی از دلایل اصلی عدم خروج از برج میلاد این است که مدیران تنها پردیس سینمایی «چارسو» را در نظر می گیرند و سالن های پر ظرفیتی مانند «سروش»، «صحرا» و... را فراموش می کنند و به هر دلیلی از جمله عدم صرف هزینه برای تجهیز کردن این سالن ها نمی خواهند از آن ها بهره مند شوند؟

نجفی: قبل از سال ۸۸ که مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر به برج میلاد منتقل شد اهالی رسانه در سینماهایی مثل «صحرا»، «سروش»، «قدس»، «استقلال» و... فیلم ها را تماشا می کردند و راضی هم بودند اما دلیل رضایت شان این بود که تعدد و تکثر رسانه ها تا این میزان زیاد نشده بود. آن زمان نه سایت های اینترنتی وجود داشتند و نه روزنامه ها اینقدر زیاد بودند و نه تکثری در برنامه های تلویزیونی وجود داشت و همین باعث می شد تعداد اندک اهالی رسانه به راحتی بتوانند فیلم ها را در یک فضای آرام تماشا کنند. اما در حال حاضر امکان برگزاری جشنواره در این سالن ها وجود ندارد چرا که اولا با توجه به سالن های با کیفیتی که در سطح شهر وجود دارد اهالی رسانه توقع دارند که در بهترین شرایط فیلم ها را تماشا کنند و دوما این سالن های سینما همگی از امکانات رفاهی نظیر پارکینگ و... بی بهره اند از این رو مسئولان سینمایی با توجه به رشد روز افزون رسانه ها باید هرچه زودتر در نظر داشته باشند تا مکانی را به عنوان کاخ جشنواره در یکی از مناطق مرکزی شهر تهران تأسیس کنند که متشکل از چندین سالن سینما باشد و حداقل یک سالن هزار نفره آن به اهالی رسانه اختصاص پیدا کند.

*آیا معتقد نیستید که اگر برج میلاد با تمام ظرفیتش تنها به اهالی رسانه اختصاص یابد و ما شاهد حضور اقشار دیگری مانند مدیران دولتی و هنرمندان و... در آن نباشیم مشکلات حل می شود؟ متأسفانه قضیه برج میلاد ضرب المثل معروف «به نام ما و به کام دیگران!» را به یاد می آورد چرا که در حالی عنوان این مکان سینمای رسانه ها است که نهایتا هزار صندلی آن به اهالی رسانه اختصاص پیدا می کند و بیش از ۳ و یا ۴ برابر رسانه ها برای افرادی که شاید بعضا به سینما ارتباطی نداشته باشند کارت صادر می شود.

نجفی: شاید تا سال ها قبل اینطور بوده اما یقین دارم که در جشنواره سی و پنجم ما شاهد چنین اتفاقی نیستیم؛ امسال در کاخ رسانه عمده افراد را رسانه ای ها تشکیل خواهند داد. همانطور که پیش از این عنوان کردم هزار صندلی برج میلاد در سال جاری به اهالی رسانه اختصاص پیدا کرده و حدود ۹۰۰ کارت هم برای سینماگران حرفه ای که می توانند جزو کاندیداهای دریافت سیمرغ بلورین باشند در نظر گرفته شده است و با تأکید رئیس سازمان سینمایی تنها تعداد اندکی از مدیران ارشد سینمایی در برج میلاد حضور پیدا می کنند و ما نهایتا زیر ۲۴۰۰ کارت برای برج میلاد صادر خواهیم کرد.

یکی از موارد مهمی که باعث شده به نظم جشنواره سی و پنجم امیدوار باشیم این است که کارت های شناور، بدون عکس و روزانه به طور کل حذف شده و شما به هیچ عنوان این نوع کارت ها را دست هیچ یک از حاضران در برج میلاد نخواهید دید. تنها امکانی که وجود دارد این است که تعداد محدودی از این کارت ها برای سانس اول برج میلاد که به نمایش آثار مستند اختصاص دارد تعلق پیدا کند. خوشبختانه آقای بهروز غریب پور که مدیریت اجرایی برج میلاد را بر عهده دارد تأکید کرده که امسال تنها مبنای ورود افراد به درون برج فقط ارائه کارت عکسدار است و حتی این جمله را به کار بردند که اگر معروف ترین و شاخص ترین سینماگران کشور هم بدون کارت بخواهند وارد برج میلاد شوند از آن ها عذرخواهی می کنیم و نمی گذاریم که به برج ورود پیدا کنند. از سوی دیگر ایشان تمامی راه های نفوذ افراد به برج میلاد را نیز شناسایی کرده اند و ما همه مبادی را که افراد غیر مرتبط می توانند توسط آن وارد کاخ جشنواره شوند را تحت رصد و کنترل داریم.

ما برای اینکه افراد از جشنواره دچار رنجش خاطر نشوند تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته ایم که مهمترین آن هدایت آن ها به پردیس سینمایی ملت است و اشخاصی که تا سال های گذشته در برج میلاد فیلم ها را تماشا می کردند و امسال از دایره افراد حاضر در کاخ جشنواره خارج شده اند در کاخ مردمی می توانند شاهد تماشای آثار باشند.

*با تمام این تمهیدات فکر نمی کنید که بهتر است برای برطرف شدن همیشگی مشکلات حاشیه ای با تدوین یک آیین نامه اصولی و لازم الاجرا برای سینمای رسانه ها کاری کرد تا در سال های آینده شاهد این مشکلات نباشیم و بتوانیم مسائل مهمتر و کلیدی تری را دنبال کنیم و دغدغه داشتن یا نداشتن کارت حداقل برای اهالی حرفه ای حوزه رسانه و نقد از بین برود؟

نجفی: بهترین اتفاق همین است که افراد واجد شرایط و اصلح بتوانند در سینمای رسانه ها حضور پیدا کنند و همین رویه ای که ما امسال برای حضور اهالی رسانه ها و منتقدان در نظر گرفته ایم در سال های آینده نیز اجرایی شود. روابط عمومی جشنواره باید تنها افرادی را که در طول سال فعال هستند و صلاحیت بیشتری دارند برای حضور در جشنواره دعوت کند و اگر این اتفاق رخ بدهد نیمی از مشکلات در همان ابتدا رفع خواهد شد و بهتر است که همه چیز بسیار شفاف باشد.

*این شفافیت امسال در مسأله سهمیه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی وجود نداشت و اخبار ضد و نقیضی در این باره به گوش می رسد؛ اینکه چرا عده ای افراد در برج میلاد حضور دارند و عده ای دیگر به پردیس «چارسو» منتقل شده اند هنوز روشن نیست و مهمتر از همه اینکه آیا به تمامی اعضای انجمن منتقدان کارت داده شده یا خیر؟

نجفی: ما مانند تمامی جشنواره های معتبر دنیا که یک فیلتر ورودی دارند امسال پروسه ثبت نام را برای تمامی اعضای این انجمن در نظر گرفتیم؛ بسیاری از منتقدان سرشناس و مطرح به درخواست ما احترام گذاشتند و تصویر کارت عضویت و نمونه کار سال قبل خود را در سایت جشنواره آپلود کردند و ما هم با تعاملی که داشتیم برای همه این عزیزان کارت حضور در برج میلاد را صادر کرده ایم.

بعد از انجام این پروسه شورای مرکزی انجمن منتقدان طی جلساتی که داشتند با بیان اینکه بسیاری از منتقدان ناخواسته از پروسه ثبت نام جا مانده اند از ما درخواست کردند که شرایط حضور آن ها را نیز در جشنواره فراهم کنیم و از آنجا که ما به پیشکسوتان احترام می گذاریم و یک بند «کسوت» در نظر گرفته بودیم منتقدان ثبت نام نشده اما باسابقه که حتی نمونه کاری در سال های اخیر نداشتند را به لیست خود اضافه کردیم اما در ادامه آقای طوسی از ما خواستند که سایر اعضای انجمن نیز بتوانند در جشنواره حضور داشته باشند که ما با شرط حضور آن ها در سینما «چارسو» پذیرفتیم که این اتفاق رخ بدهد.

انجمن منتقدان یک سری افرادی را که در اولویت شان قرار داشتند به جشنواره معرفی کرد و ما بر اساس این لیست اقدام به صدور کارت کردیم. البته ذکر یک نکته ضروری است که بسیاری از اعضای انجمن  منتقدان در حال حاضر یا در ستاد جشنواره مشغول به کار هستند و یا در هیأت داوری جشنواره کار می کنند و یا حتی به عنوان فیلمساز در جشنواره فیلم دارند که همین اتفاق باعث کاهش نزدیک به ۷۰ نفری لیست شورای مرکزی انجمن منتقدان شد.

تعدادی از اعضای انجمن هم به دلیل سکونت در خارج از کشور از پروسه صدور کارت حذف شدند و تعدادی دیگر نیز شخصا اعلام کردند که تمایلی به حضور در جشنواره ندارند و در هر صورت ما با یک ارتباط متقابل تعامل خوبی با انجمن داشتیم.

*یعنی در واقع تمامی اعضای این انجمن به غیر از افراد ساکن خارج از کشور و افرادی که شخصا تمایل به حضور در این رویداد نداشته اند توانسته اند کارت دریافت کنند؟

نجفی: خیر. تعدادی از اعضا به دلیل اینکه مدت ها حق عضویت خود را به انجمن پرداخت نکرده بودند و یا مشکلاتی با انجمن داشتند از پروسه صدور کارت کنار گذاشته شدند و در واقع این مسأله خواسته شورای مرکزی انجمن بود که این اتفاق رخ بدهد. آقای گودرزی که به عنوان رابط انجمن با ما در ارتباط بود بنا بر اولویت هایش یک سری اسامی را در اختیار ما قرار داد و ما بر اساس این اسامی کارت ها را صادر کردیم.

*کارت های اهالی رسانه قرار بود در روز نشست خبری تحویل نمایندگان رسانه ها شود اما این اتفاق صورت نگرفت و باعث بروز شایعاتی میان اهالی رسانه شد؛ دلیل این اتفاق چه بود؟

نجفی: به دلیل تجربیات قبلی و بی نظمی هایی که تحویل کارت ها در نشست خبری به وجود می آورد ما مانع این اتفاق شدیم و فردا ۵شنبه ۷ بهمن ماه کارت های اهالی رسانه به همراه کارت افتتاحیه تحویل نمایندگان آن ها می گردد.

*امسال برای رفاه حال اهالی رسانه چه تمهیداتی در نظر گرفته اید؛ آیا همانند ۴-۵ دوره قبل ما می توانیم شاهد تخصیص غرفه های اختصاصی به رسانه ها باشیم؟

نجفی: غرفه ها امسال به روال اغلب سال های قبل به برنامه های رادیویی و تلویزیونی اختصاص داده شده است و ما به رسانه های مکتوب و مجازی غرفه خاصی اختصاص ندادیم چرا که فضای برج میلاد بسیار محدود است و حضور این غرفه ها تردد را کمی مشکل می کند اما مانند همیشه تعدادی کامپیوتر برای استفاده اهالی رسانه در نظر گرفته شده که امیدوارم با مدیریت خوب ستاد اجرایی تعداد آن ها نیز افزایش پیدا کند.

جدا از این مسائل از آنجا که یکی از دغدغه های اصلی خبرنگاران همیشه بحث رفت و آمد به برج میلاد است ما امسال در حال رایزنی و مذاکره با یکی از تاکسی های اینترنتی هستیم تا با یک شرایط ویژه بتوانیم رفت و آمد اهالی رسانه و منتقدان را از برج میلاد به منازل شان و بالعکس تسهیل کنیم به این ترتیب که با ارسال شماره بارکدی که روی کارت هریک از اهالی رسانه است آن ها می توانند تا سقف ۵۰ درصد از تخفیف ویژه تاکسی های اینرنتی بهره مند شوند و با توجه به اینکه نرخ رفت و آمد این تاکسی ها به صورت عادی هم بسیار کم است اهالی رسانه می توانند با یک رقم ناچیز به راحتی تردد کنند و نیازی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی نیز نداشته باشند.

*هرچند که این اتفاق بسیار خوب است اما آیا بهتر نبود سانس های جشنواره که این چنین متراکم است کمی با فاصله بیشتر در نظر گرفته می شد و مثلا ما از ۱۰ صبح می توانستیم شاهد تماشای آثار در برج میلاد باشیم؟

نجفی: این خود اهالی رسانه بودند که تمایل به خالی بودن سانس های صبح داشتند و ما هم به همین دلیل اولین سانس نمایش آثار سینمایی در برج میلاد را ساعت ۴ بعدازظهر در نظر گرفته ایم و سانس پایانی نیز ساعت ۱۱ شب است و بین هریک از سانس ها ۲ ساعت و زمان صرف شام ۳ ساعت فاصله زمانی داریم و تمام برنامه ریزی های ما این است که برنامه های برج نهایتا تا ساعت ۱:۳۰ بامداد به پایان برسد.

* البته این اتفاق در صورتی است که هیچ تأخیری در زمان اکران فیلم ها وجود نداشته باشد اما متاسفانه ما همه ساله شاهد تاخیرهای طولانی و مکرر برای اکران فیلم ها هستیم.

نجفی: این بی نظمی ها به دلیل زمان بالای برخی از فیلم ها است و اصولا اجتناب ناپذیر است اما ما امسال با برنامه ریزی دقت بیشتری داشتیم تا فاصله تعیین شده بین سانس ها درست چیده شود و بتوانیم راس ساعت مقرر فیلم ها را اکران کنیم.

* در نهایت جمله ای که این روزها بسیار شنیده می شود این است که مسعود نجفی به نوعی دست به «خودزنی» زده آیا این جمله را که اغلب همکاران رسانه ای در حال نقل آن هستند قبول دارید؟

نجفی: (خنده)؛ از نظر اینکه در سال آخر دولت این سمت را قبول کرده ام می گویند و یا سخت گیری های زیاد؟

* هر دو اما خوب مورد سخت گیری ها شاید کمی جدی تر باشد.

نجفی: آن چیزی که من اعتقاد دارم این است که انسان یا کاری را نباید قبول کند و یا اگر کاری را قبول می کند باید آن را به نحو احسن به سرانجام برساند؛ زمانی که پیشنهاد این سمت به من شد بسیار فکر کردم و با افراد زیادی راجع به آن مشورت کردم. برای من مهم بود اندک آبرویی را که طی این سال ها در رسانه کسب کرده ام به خاطر یک جشنواره از بین نبرم البته اینکه در سال آخر دولت هستیم و فشارها بسیار زیادتر شده است هم روی تعللم بی تاثیر نبود. من برای این کار آبرویم را گرو گذاشتم اما تجربه بسیار خوبی کسب کردم و به این روزها و این اتفاقات تنها به چشم یک تجربه نگاه می کنم.

خیلی از دوستان قدیمی من این روزها مکدر شده اند؛ خیلی از منتقدان از من دلخور و ناراحت هستند و سوء تفاهم های زیادی به وجود آمده که مسعود نجفی این سخت گیری ها را برای چه انجام می دهد؟؛ من در پاسخ باید بگویم که تمام سخت گیری های صورت گرفته برای این است که اهالی واقعی رسانه و منتقدان بتوانند در یک شرایط ایده آل و بدون استرس و تنش که سال های گذشته شاهد آن بودیم به تماشای فیلم ها بنشینند و امیدوارم بر این مسأله واقف باشند که این شرایط به نفع همگی آن ها است.

من مانند بسیاری از مدیران پیشین روابط عمومی جشنواره می توانستم درهای برج میلاد را باز بگذارم و همه را قانع کنم اما چون اعتقاد دارم کاری که انجام می دهم درست است پای همه چیز آن ایستاده ام و مشکلات را به جان خریدم و در حال حاضر هم خوش بین هستم با همراهی همه دوستان رسانه ای شرایط مطلوبی برای ما و این جشنواره و سینمای ایران رقم بخورد؛ من خودزنی نکرده ام و امیدوارم آنچه در پیش رو است بهترین برای همه باشد و باید این نکته را عنوان کنم که امسال افراد لایق بر صندلی های برج میلاد می نشینند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.