چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵

آخرین خبرها از شیوه رأی‌گیری آرای مردمی فجر

واکنش مدیرعامل خانه سینما به اظهارات دبیر جشنواره فیلم فجر/ شاهسواری: جشنواره فجر ملک مشاع سینماست و متعلق به کسی نیست

نشست خبری آرای مردمی

سینماپرس: مدیرعامل خانه سینما با تأکید بر اینکه این نهاد صنفی از هیچ فشار بیرونی و درونی ترسی ندارد و وظیفه‌ای جز امانت‌داری رأی مردم بر خود قائل نیست، اعلام کرد: تمایل و تقاضای خانه سینما از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر معرفی فقط یک فیلم برای بخش سودای سیمرغ مردمی است.

به گزارش سینماپرس، منوچهر شاهسواری صبح ششم بهمن‌ماه در نشستی خبری که در محل خانه سینما برگزار شد درباره شیوه رأی‌گیری آرای مردمی جشنواره فیلم فجر امسال توضیحاتی را به همراه مسئول این بخش (علی آشتیانی‌پور) ارائه کرد.

تبریک به نامزدمی «فروشنده» در اسکار

در ابتدای این جلسه هم مدیرعامل خانه سینما با تأکید بر اینکه در یک فرصت مناسب و پس از پایان هیجانات جشنواره پاسخگوی پرسش‌های مربوط به خانه سینما خواهد بود به حادثه ساختمان پلاسکو اشاره و اظهار کرد: ما در اندوه این ماجرا با خانواده‌های آتش‌نشانان شریک هستیم و از همکاران خود می‌خواهم که با همه قدرت روز پنج‌شنبه در مراسم تشییع آن‌ها حضور داشته باشند.

او همچنین اضافه کرد: در این ایام خبر خوش نامزدی فیلم «فروشنده» در جایزه اسکار را هم شنیدیم و از این بابت به سینمای ایران و اصغر فرهادی تبریک می‌گویم.

واکنش خانه سینما به اظهارات عباس جدیدی

شاهسواری همچنین گفت: در چند روز گذشته پس از ماجرای ساختمان پلاسکو برخی از اهالی سینما در فضای مجازی نسبت به سهم خود اظهارنظرهایی داشتند اما یکی از اعضای شورای شهر با الفاظ غیرفرهنگی خود که از البته از ایشان بعید نیست، نسبت به اظهارنظر دوستان و همکاران ما برخورد ناپسندی را انجام داد. معتقدم اینکه با حقوق شهروندی ما با این ادبیات برخورد شود اتفاق ناپسندی است و استفاده از این عبارات پیش از آنکه به طرف مقابل اصابت کند، اتفاقا حد و اندازه‌های کسی را که این حرف را می‌زند مشخص می‌کند.

جشنواره فجر ملک مشاع سینماست و متعلق به کسی نیست!

مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: از نظر ما خانه سینما در جشنواره فیلم فجر یک ملک مشاع است و متعلق به کسی نیست. البته تصمیمات مربوط به جشنواره توسط دبیر و در دبیرخانه گرفته می‌شود اما درباره آرای مردمی از مدت‌ها قبل دوستان ما در دفتر جشنواره تلاش می‌کردند امکانی را برای فروش بلیت و رأی‌گیری به شکل اینترنتی فراهم کنند که با تشخیص و صلاحدید خودشان با شرکت‌هایی وارد گفت‌وگو شده و به تفاهم رسیده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری الکترونیکی این امر مورد تأیید ما بود، ادامه داد: در این باره در بخش آرای مردمی هم وارد گفت‌وگو شدیم. البته برخی ملاحظاتی را با دوستانی که در این فناوری کار می‌کردند داشتیم چرا که یکسری ملاحظات استثنایی به واسطه اقتضائات سینما وجود دارد و بر این اساس ما در خانه سینما خیلی زودتر به این نتیجه رسیدیم که باید رأی‌گیری بهترین فیلم مردمی را به همان شیوه سال قبل اجرا کنیم.

شاهسواری گفت: ما در خانه سینما مطلقا با هیچ مانعی روبرو نشدیم چون شیوه قبل را به عنوان یک گزینه‌ای که به آن تسلط داشتیم کنار دست خود می‌دیدیم. به همین دلیل نگرانی‌های خود را از بابت سایت اطلاع دادیم. هر چند طراحان سایت از جوانان نخبه بودند و ما از اینکه این اتفاق در یک سیستم امن الکترونیکی رخ دهد مشکلی نداشتیم اما امنیت و عدم اختلال در رأی‌گیری برای ما بسیار مهم بود چون هر گونه اختلالی ممکن بود یک فیلم را از موقعیت A به موقعیت B برساند.

منوچهر شاهسواری تأکید کرد: ما جز امانت‌داری رأی مردم هیچ وظیفه دیگری را برای خود قائل نیستیم و وارد هیچ چالشی هم نمی‌شویم. از هیچ فشار درونی و بیرونی هم ترسی نداریم و اصل آرای مردم است که باید عین آن خوانده شود.

او اضافه کرد: اتفاقی که برای سایت پیش فروش بلیت‌ها رخ داد و منجر به عذرخواهی دبیر جشنواره فیلم فجر شد اتفاقی است که ممکن بود در جاهای دیگر هم رخ دهد و احساس می‌کنم اگر دقت بیشتری می‌کردیم این طور نمی‌شد. البته می‌گویم دقت می‌کردیم از همان جهت که گفتم خانه سینما ملک مشاء است.

واکنش مدیرعامل خانه سینما به اظهارات دبیر جشنواره فجر

او درباره گفته‌های محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر مبنی بر اینکه این شیوه الکترونیکی از سوی خانه سینما تأیید شده است، گفت: از حرف ایشان چنین برداشتی نداشتم چون تأیید ما به صورت کلی در برگزاری الکترونیکی این امر بوده است ولی اینکه ما به عنوان خانه سینما در توافقات و مذاکرات اولیه حضور داشته باشیم رخ نداده است اما در کل علاقه‌مندیم کل فروش بلیت کشور از طریق یک سیستم الکترونیک باشد تا دسترسی دقیقی به تعداد آمار تماشاگر و حتی کیفیت تماشاگر وجود داشته باشد که این مسئله در تحلیل برای تولیدات سینما می‌تواند راهگشا باشد.

او یادآور شد: در بخش فروش بلیت ما نه تخصصی داریم و نه نکته‌ای داشتیم. فقط دوستان ما در شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما برای نحوه تصمیم‌گیری و انتخاب صندلی‌هایی که در اختیار هر فیلم قرار می‌گیرد در جلساتی حضور داشتم اما برای آرای مردمی جدا از پیگیری‌ها و حضور آقای آشتیانی پور خود من فقط در یک جلسه شرکت کردم.

صلاح سینمای ایران در این است که فقط یک فیلم برای سیمرغ مردمی انتخاب شود

مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از این نشست خبری درباره تصمیم دبیرخانه جشنواره فجر مبنی بر اعلام سه فیلم برتر در بخش مردمی خاطر نشان کرد: ما هنوز به جمع‌بندی برای این موضوع نرسیده‌ایم اما تمایل و تقاضای ما از دبیرخانه جشنواره فجر معرفی یک فیلم است، چون اهمیت سیمرغ مردمی در همین است که قابل تجزیه نیست و هر جای دیگر دنیا هم که این اتفاق بیفتد فقط یک فیلم انتخاب می‌شود.

او اضافه کرد: البته دوستان تمایل داشتند این مسئله را توسعه دهند چون گاهی فاصله فیلم اول و دوم آنقدر کم است که آدم غصه‌اش می‌گیرد اما باید یک قاعده ثابت را که ممکن است خشن هم باشد بپذیریم.

شاهسواری در ادامه گفت: دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و خانه سینما استقلال خود را دارند و تعاملی هم که وجود دارد بر این است تا در مسائل مختلف به اتفاق نظر برسیم. اصلی‌ترین کار ما مربوط به آرای مردمی است و باید تمرکز کنیم تا آن را به درست‌ترین شیوه برگزار کنیم.

در بخش دیگری از این نشست علی آشتیانی پور که مسئولیت رأی‌گیری مردمی را در خانه سینما بر عهده دارد در تشریح جزئیات رأی‌گیری جشنواره امسال توضیح داد: با توجه به شرایط موجود، آرای مردمی امسال را در جشنواره مجبوریم شبیه سال قبل انجام دهیم چون شکل سال گذشته قابل قبول بود و امسال تصور می‌کردیم شکل مدرن‌تری را بتوانیم اجرا کنیم اما چون شرایط آن فراهم نشد به همان شیوه قبل کار را انجام می‌دهیم.

توضیحاتی در خصوص شیوه برگزاری آرای مردمی

او افزود: برخلاف سال قبل که فقط فیلم‌های بخش سودای سیمرغ در رأی‌گیری شرکت می‌کردند امسال تمام ۴۴ فیلم جشنواره وارد این رأی‌گیری می‌شوند و شیوه کار هم به صورت توزیع کارت‌هایی است که به تماشاگرانی که وارد سالن‌ها می‌شوند، داده می‌شود و نحوه رأی‌دادن هم از طریق پخش آنونس، تیزر و آگهی به اطلاع مخاطبانی که در سالن‌ها حضور دارد، می‌رسد.

وی افزود: از نکات قابل توجه این دوره است که برای اینکه فیلم‌ها از یک امکان عادلانه برخوردار باشند باید به یک جدول عدالت برسیم که در آن ملاحظاتی را در نظر داریم تا فیلم‌ها از امکانات برابر صندلی و جغرافیایی سینمایی برخوردار باشند.

به گفته آشتیانی‌پور شروع رأی‌گیری فیلم ها از ۱۱ تا ۲۰ بهمن‌ماه است و فیلم‌هایی که فقط در سه روز اول به نمایش درمی‌آیند وارد آرا می‌شوند و از روز چهارم دیگر فیلم جدیدی وارد این پروسه نمی‌شود.

رای گیری در ۱۱ سینمای تهران

او یادآور شد: در سینماهای آزادی، کوروش، چارسو، اریکه ایرانیان، کیان، استقلال، زندگی، جوان، بهمن، ماندانا و فرهنگ رأی گیری صورت می‌گیرد.

مسئول رأی‌گیری سیمرغ مردمی جشنواره فجر در ادامه توضیح داد: کارت‌هایی که برای توزیع میان مردم پیش‌بینی شده شبیه سال گذشته است اما تغییراتی در آن‌ها صورت گرفته است، از جمله اینکه در هر روز کارت‌هایی با رنگ‌های مختلف در اختیار تماشاگران قرار می‌گیرد که هیچ‌کس از رنگ روز بعد هم اطلاعی ندارد و همین امر هم باعث می‌شود امکان هر گونه مداخله در رأی‌گیری گرفته شود ضمن اینکه گزینه‌های رأی‌گیری هم پنج گزینه شامل خیلی پسندیدم، پسندیدم، میانه، نپسندیدم و اصلا نپسندیدم است.

او افزود: تماشاگرانی که در سالن‌های رأی‌گیری به تماشای فیلم می‌نشینند در پشت هر کارت نام و شماره تلفن خود را می‌نویسند و در پایان هر شب هم یک قرعه‌کشی انجام می‌شود و خانه سینما به سه نفر از شرکت‌کنندگان سه سکه طلا اهدا می‌کند که اسامی برگزیدگان روز بعد در سالن‌ها اعلام می‌شود تا آن‌ها جایزه خود را پس از پایان جشنواره بگیرند.

در این راستا منوچهر شاهسواری تأکید کرد که برای اهدای این جوایز، خانه سینما با هیچ اسپانسری وارد مشارکت نشده و اصلا در بخش آرای مردمی اسپانسری وجود ندارد. این هدیه‌ها نیز فقط به شکلی برای قدردانی از مردم و حمایت از سینما است.

او در ادامه اظهار کرد:‌ امسال بیش از ۱۵۰ نفر برای حضور در این رأی‌گیری مشارکت می‌کنند و همکاری مدیران سینما هم طلب خواهد شد، ضمن اینکه از شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما هم دو ناظر دعوت می‌شود تا مانند سال قبل در سالن‌ها حضور داشته باشند. برای رأی‌گیری هم از تعداد زیادی بازرس دعوت شده که برای حفظ آرا به شکل نامحسوس در سالن‌ها حضور داشته باشند.

طبق آنچه در این نشست اعلام شد رأی‌گیری برای سیمرغ بلورین مردمی فقط در تهران انجام می‌شود و سانس‌های فوق‌العاده هم در رأی‌گیری قرار ندارند.

آشتیانی‌پور همچنین تأکید کرد: امسال برخلاف سال‌های قبل هر روز ۱۰ فیلم بدون هیچ ترتیب و رتبه‌بندی معرفی می‌شوند تا در پایان روز رأی‌گیری برترین فیلم مشخص شود.

همچنین رأی‌گیری در همان صندوق‌های سال قبل که برخی از آن‌ها ترمیم شده‌اند انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.