چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

ورایتی منتشر کرد؛

خواندنی هایی درباره اسکار ۲۰۱۷/ از توجه دوباره به رنگین پوست ها تا حذف تام هنکس!

جایزه اسکار

سینماپرس: اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۱۷ با سورپرایزها، ثبت رکوردها و نکات جالبی همراه بود.

به گزارش سایت سینماپرس به نقل از ورایتی،تفاوت اصلی اعلام نامزدهای امسال جوایز اسکار پیش از آن که مربوط به نامزدها باشد، بیشتر به شیوه جدید اعلام نامزدها مربوط می‌شد که بر خلاف سُنت دیرین برگزاری نشست خبری در سالن «ساموئل گلدوین» واقع در مقر اصلی اکادمی اسکار در لس‌آنجلس، امسال این رویداد به صورت برنامه‌ای ضبط‌شده تنها به صورت آنلاین در وب‌سایت آکادمی، سایت یوتوب و همچنین چندین شبکه‌ تلویزونی پخش شد و فهرست نامزدها به سرعت و در کمترین زمان اعلام شد.

* فیلم «لالا لند» موفق شد تمام رقبای خود را با نامزد شدن در ۱۴ بخش از جوایز سینمایی اسکار شکست دهد و به رکورد دو فیلم «تایتانیک» (۱۹۹۷) و «همه‌چیز درباره ایو» (۱۹۵۰) برسد که آنها نیز ۱۴ نامزدی اسکار کسب کرده بودند. در زمینه کسب جوایز اسکار «تایتانیک» در کنار فیلم‌های «بن هور» (۱۹۵۹) و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» با کسب ۱۱ جایزه رکورددار هستند.

* مستند «اُ.جی:ساخت آمریکا» با مدت زمان ۷ ساعت و ۴۷ دقیقه، طولانی‌ترین فیلمی است که در تمامی ادوار جوایز سینمایی اسکار نامزد کسب جایزه شده است.

*پس از دو سال بی‌اعتنایی به بازیگران رنگین‌پوست، امسال ۳۷ درصد از نامزدهای شاخه‌های بازیگری از سیاه‌پوستان هستند که از آن جمله می‌توان به «دنزل واشنگتن» (حصارها) و «اوکتاویا اسپنسر» (چهره‌های پنهان) اشاره کرد و آکادمی به خوبی به وعده افزایش تنوع نژادی عمل کرد.

*«توماس نیومن» امسال برای نگارش فیلمنامه «مسافران» برای چهاردهمین‌بار نامزد جایزه اسکار شد. اعضای خانواده «نیومن» شامل «آلفرد»، «لیونل»، «امیل»، «توماس»، «دیوید» و «رَندی» در مجموع تاکنون ۹۰ بار نامزد جایزه اسکار شده‌اند تا خانواده «نیومن» پرافتخارترین خانواده در عرصه جوایز اسکار باشد.

* فیلم «تنا» اولین فیلم محصول سینمای استرالیاست که به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی راه می‌یابد.

*«لالا لند» اولین فیلم موزیکال با موسیقی و فیلمنامه‌ای اصلی است که پس از دو فیلم «تمام جاز» (۱۹۷۹) و «لنگرها را بکشید» (۱۹۴۵) نامزد اسکار بهترین فیلم می‌شود.

*فیلم «دِدپول» با بازی «رایان رینولدز» که برای آن شانس زیادی برای قرار گرفتن در میان نامزدهای بهترین فیلم متصور می‌شد، به طور کلی مورد بی‌اعتنایی اعضای آکادمی اسکار قرار گرفت. در حالیکه اگر این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم می‌شد، اولین فیلم ابرقهرمانی تاریخ بود که به چنین جایگاهی دست می‌یابد؛ اما این فیلم در نهایت حتی نتوانست یک نامزدی فیلم «جوخه انتحار» (چهره‌پردازی) و «دکتر استرنج» (جلوه‌های ویژه بصری) را نیز کسب کند.

* اگرچه فیلم «وورد» توانست در ۸ شاخه نامزد اسکار شود، اما «ایمی آدامز» ستاره این فیلم که تاکنون پنج‌بار نامرد اسکار شده از راهیابی به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین بازیگر زن بازماند. «ایمی آدامز» در فیلم «حیوانات شبانه» نیز نقش اصلی را بر عهده داشت و عده‌ای معتقدند همین امر موجب تقسیم شدن آرای او و در نهایت عدم موفقیت‌اش شده و موجب شد «ایزابل هوپر» (او) و «روث نگا» (دوست داشتن) مورد توجخه ببیشتری قرار گیرند.

*«کوبو و دو تار» دومین فیلم تمام انیمیشنی است که تاکنون در شاخه بهترین جلوه‌های ویژه بصری نامزد اسکار شده است. اولین انیمیشن نامزد شده در این شاخه «کابوس پیش از کریسمس» (۱۹۹۳) بوده است.

* «مریل استریپ» توانست با کسب بیستمین نامزدی اسکار برای فیلم «فلورنس فاستر جنکینز» از این حیث رکورددار تمام بازیگران تاریخ جوایز اسکار نام گیرد. این بازیگر برنده ۳ جایزه اسکار اولین‌بار در سال ۱۹۷۸ با فیلم «شکارچی گوزن» و آخرین‌بار در سال ۲۰۱۱ با فیلم «بانوی آهنین» نامزد اسکار شده بود.

* از نکات عجیب نامزدهای جوایز اسکار امسال این بود که «تام هنکس» بازیگر برنده دو جایزه اسکار از ۱۶ سال پیش و نامزد شدن برای فیلم «دور افتاده» دیگر نتوانسته بود به جمع نامزدهای اسکار راه یابد. طلسمی که انتظار می‌رفت امسال برای بازی در نقش قهرمان اصلی فیلم «سالی» ساخته «کلینت ایستوود» بشکند. فیلم «سالی» فروش خوبی در گیشه داشته و «کلینت ایستوود» نیز معمولا چهره محبوب و مورد علاقه آکادمی است.

* بسیاری پیش‌بینی می‌کردند «هیو گرانت» بتواند برای بازی در فیلم «فلورنس فاستر جنکینز» برای اولین‌بار نامزد اسکار شود، اما این فیلم با کسب یک نامزدی برای «مریل استریپ» بسنده کرد.

*«مارتین اسکورسیزی» تاکنون ۸ بار نامزد جایزه اسکار شده، اما اعضای آکادمی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بودند و فیلم «سکوت» تنها در شاخه بهترین تصویربرداری نامزد اسکار شد.

*«جوی مک‌میلان» تدوین‌گر فیلم «مهتاب» اولین سیاه‌پوستی است که در شاخه بهترین تدوین اسکار نامزد جایزه می‌شود.

* در سال ۲۰۰۴ انیمیشن «در جستجوی نمو» اولین محصول کمپانی پیکسار بود که برنده اسکار شد، اما دنباله این انیمیشن با عنوان «در جستجوی دُری» امسال به توفیقی در اسکار دست نیافت و جای خود را به «زوتوپیا» و «مائونا» دیگر محصولات دیزنی داد.

*در صورتی که «دیمین شزل» بتواند جایزه اسکار بهترین کارگردانی را کسب کند، جوان‌ترین برنده این جایزه با ۳۲ سال سن خواهد بود. البته جوان‌ترین نامزد اسکار کارگردانی نیست و پیش از این «جان سینگلتون» برای فیلم «پسرا و محله» در سال ۱۹۹۱ در ۲۴ سالگی نامزد اسکار شده بود.

* فیلم «وارن بیتی» با عنوان «قوانین صدق نمی‌کنند» با بازی «آنت بنینگ» بازگشت موفقیت‌آمیزی به سینما را برای «بیتی» رقم نزد و این فیلم که در گیشه نیز عملکرد خوبی نداشت، بطور کلی از رقابت در جوایز اسکار بازماند.

* مستند «وینر» که روایتگر داستان تلاش نافرجام «آنتونی وینر» در انتخابات شهرداری نیویورک است، گرچه در طول سال بسیار مورد توجه و تحسین قرار گرفته بود، اما در اسکار به توفیقی دست نیافت که این احتمال وجود دارد به سبب نقش «وینر» در شکست «هیلاری کلینتون» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رای‌دهندگان اعتنایی به این مستند نشان نداده‌اند.

*«روث نگا» در جشنواره سال گذشته کن با بازی درخشان در فیلم «دوست داشتن» به سرعت به یکی از شانس‌های مهم اسکار بدل شد، اما رقابت سخت در شاخه بهترین بازیگر زن اسکار با حضور چهره‌هایی چون «ایمی آدامز» و «آنت بنینگ» به تدریج شانس او را برای رسیدن به نامزدی اسکار کمرنگ کرده بود، اما در نهایت این بازیگر سیاه پوست توانست نامزد اسکار شود.

* فیلم «حیوانات شبانه» پس از استقبال فوق‌العاده در جشنواره تورنتو به تدریج در فصل جوایز سینمایی محو شد، اما امیدهای این فیلم با کسب جایزه گلدن گلوب برای «آرون تیلور جانسن» زنده شد و «مایکل شنن»، دیگر بازیگر این فیلم تواست در شاخه نقش مکمل اسکار نامزد کسب جایزه نام گیرد.

*بازگشت فوق‌العاده «مل گیبسون» به قلب هالیوود اتفاقی است که رسما با اعلام نامزدهای اسکار قطعی شد و این کارگردان صاحب‌نام توانست برای فیلم «ستیغ‌ اره‌ای» در شاخه بهترین کارگردانی نامزد شود. درام جنگ جهانی «ستیغ‌ اره‌ای» در مجموع نامزد شش جایزه اسکار شده است.

اسامی نامزدهای اسکار ۲۰۱۷:

فیلم غیرانگلیسی زبان: «فروشنده» از ایران، «تونی اردمان» از آلمان، «تنا» از استرالیا، «مردی به نام اوو» از سوئد، «سرزمین مین» از دانمارک

فیلمنامه اقتباسی: «ورود»، «حصارها»، «چهره‌های پنهان»، «شیر» و «مهتاب»

انیمیشن بلند: «کوبو و دو رشته سیم»، «موآنا»، «زندگی من»، «لاک پشت قرمز»، «زوتوپیا»

بازیگر زن نقش مکمل: وایولا دیویس برای «حصارها»، نائومی هریس برای «مهتاب»، نیکول کیدمن برای «شیر»، اوکتاویا اسپنسر برای «چهره‌های پنهان» و میشل ویلیامز برای «منچستر کنار دریا»

بازیگر زن نقش اصلی: ایزابل هوپر برای «او»، روت نگا برای «دوست داشتن»، ناتالی پورتمن برای «جکی»، اما استون برای «لالا لند»، مریل استرپ برای «فلورنس فاستر جنکینز»

بازیگر مرد نقش مکمل: ماهرشالا علی برای «مهتاب»، جف بریجز برای «اگر سنگ ببارد»، لوک هجز برای «منچستر کنار دریا»، دیو پاتل برای «شیر» و مایکل شانون برای «جانوران شبانه»

بازیگر نقش اول مرد: کیسی افلک برای «منچستر کنار دریا»، اندرو گارفیلد برای «ستیغ اره‌ای»، رایان گاسلینگ برای «لالا لند»، ویگو مورتنسن برای «کاپیتان شگفت انگیز»، دنزل واشنگتن برای «حصارها»

مستند بلند: «آتش در دریا»، «من کاکا سیاه تو نیستم»، «زندگی انیمیشنی»، «او.جی: ساخت آمریکا»، «سیزدهمین»

مستند کوتاه: «افراطی»، «۴.۱ مایل»، «خشونت جو»، «واتانی: وطن من» و «کلاه سفیدها»

فیلمبرداری: «ورود»، «لالا لند»، «شیر»، «مهتاب»، «سکوت»

کارگردانی: دنی ویلنوو برای «ورود»، مل گیبسون برای «هکساو ریج» ، دمین شازل برای «لالالند»، کنت لونرگان برای «منچستر کنار دریا» و بری جنکینز برای «مهتاب»

بهترین فیلم: «وورد»، «حصارها»، «هکساو ریج»، «اگر سنگ ببارد»، «چهره‌های پنهان»، ‌«لالالند»، «شیر»، «منچستر کنار دریا»، «مهتاب»

فیلمنامه غیراقتباسی: «اگر سنگ از آسمان ببارد»،‌ «لالا لند»،‌ «خرچنگ»، «منچستر کنار دریا» «زنان قرن بیستم»

طراحی صحنه: «ورود»، «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها»، «درود بر  سزار!»، «لالا لند» و «مسافران»

طراحی لباس: «متحد»، «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» «فلورنس فاستر جنکینز»، «جکی»، «لالا لند»

تدوین: «رسیدن»، «هکساو ریج»، «اگر سنگ ببارد»، «لالا لند»، «مهتاب»

چهره‌پردازی و مو: «مردی به نام اوو»، «آن سوی سفر ستاره‌ای»، «جوخه خودکشی»

فیلم کوتاه انیمیشن: «وایشا نابینا»، «زمان قرضی»، «Pear Cider and Cigarettess»، «مروارید»، «نی‌زن»

جلوه‌های تصویری: «دیپ‌واتر هورایزن»،  «دکتر استرنج»، «کتاب  جنگل»، «کوبو و دو رشته سیم»، «سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای»

تدوین صدا: «ورود»، «دیپ‌واتر هورایزن»، «هکساو ریج»، «لالا لند»، «سالی»

صداگذاری: «ورود»، «هکساو ریج»، «لالا لند»، «سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای» «۱۳ ساعت»

جلوه‌های تصویری: «دیپ‌واتر هورایزن»، «دکتر استرنج»، «کتاب جنگل»، «کوبو و دو رشته سیم»، «سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای»

موسیقی: «جکی»، «لالا لند»، «شیر»، «مهتاب»، «مسافران»

ترانه: «آزمون بازیگری» از فیلم «لالا لند»، «نمی توانم احساس را متوقف کنم» از  فیلم «ترول‌ها»، «شهر ستاره‌ها» از فیلم «لالا لند»، «صندلی خالی» از فیلم «داستان جیمز فولی»، «تا کجا بروم» از فیلم «موانا»

فیلم کوتاه زنده: «Ennemis Intérieurs»، «La Femme et le TGV»، «شب‌های خاموش»، «آواز بخوان»، «تایم‌کد»

این دومین بار است که اصغر فرهادی نامزد اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان شده است. او این جایزه را در سال ۲۰۱۲ برای فیلم «جدایی» گرفت.

همانطور که پیش بینی می‌شد «لالا لند» در صدر فهرست نامزدهای هشتاد و نهمین دوره اسکار قرار گرفت. این فیلم موزیکال در ۱۴ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگران نقش اصلی نامزد شده است. نامزدی در ۱۴ رشته پیش از این برای فیلم‌های «همه چیز درباره ایو» و «تایتانیک» اتفاق افتاده بود.

«لالا لند» در هفتاد و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب هفت جایزه به دست آورد.

فعالان حقوق زنان می‌گویند باز هم مثل بسیاری از سال‌های گذشته آکادمی روی خوشی به کارگردانان زن نشان نداده است.

این بیستمین بار است که مریل استریپ نامزد اسکار می‌شود؛ رکوردی که به نظر می‌رسد کسی در آینده‎ای نزدیک نتواند حتی به آن نزدیک شود.

نگاهی به آمارها

««لالالند» – ۱۴ رشته
«ورود» – ۸ رشته
«مهتاب»  – ۸ رشته
«هکساو ریج»- ۶ رشته
«شیر» – ۶ رشته
«منچستر کنار دریا» – ۶ رشته
«حصارها» – ۴ رشته
«اگر سنگ ببارد» – ۴ رشته

روند تعیین نامزدهای سال ۲۰۱۷ از ۵ ژانویه (۱۶ دی) آغاز ‌شد و اکنون با معرفی نامزدها، رای‌گیری نهایی برای انتخاب برندگان اسکار از  ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ (۲۵ بهمن) شروع می‌شود و سه‌شنبه ۲۱ فوریه (۳ اسفند) به پایان می‌رسد.

هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار ۲۶ فوریه (بامداد دوشنبه ۹ اسفندماه) در دالبی تیه‌تر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

امسال مراسم معرفی اسامی نامزدها به صورت آنلاین برای سراسر جهان پخش شد و همزمان از برنامه «صبح به خیر آمریکا» روی آنتن تلویزیون رفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.