چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶

لزوم شفاف‌سازی جشنواره فیلم فجر/حلقه‌هایی که افراد را بهم وصل می‌کند

سیمرغ

سینماپرس: این روزها نام سایت‌ها، شرکت‌ها و افرادی به گوش می‌رسد که به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر خدمات می‌دهند که سرمنشا حاشیه‌هایی شده به همین منظور در گزارشی به وابستگی آنها به هم پرداخته‌ایم.

به گزارش سینماپرس، خبرگزاری مهر نوشت: یکی از چالش‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر مساله سایت پیش‌فروش آن بود که با نام «سینوگرام» قرار بود به صورت اینترنتی درخواست‌های مردم را ثبت کند ولی از همان ساعات اولیه روز جمعه اول بهمن ماه سایت از دسترس خارج شد و درنهایت هم نتوانست به کار خود ادامه دهد و از دسترس خارج شد. البته مسئولان مربوطه از جمله محمد حیدری دبیر جشنواره اعلام کرد با همان شرایطی که وجود داشت ۱۵ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

مساله تا جایی پیش رفت که دبیر جشنواره از مشکلات پیش آمده عذرخواهی کرد و در این باره در بیانیه‌ای نوشت: «متأسفانه علی‌رغم پیش‌بینی‌های قبلی برای ایجاد سـامانه‌ جدیدِ خرید اینترنتی بلیـت، این سامانه به دلیل ازدحام بیش از انتظار مخاطبان از اوایل ساعتِ مقرر دچار مشکل فنی و کندی روند خرید شد.

به عنوان دبیر جشـنواره، مسئولیت این اتفاق را برعهده می‌گیرم و مراتب عذرخواهی خود را از سینمادوستان گرامی بابت اتلاف وقت و همچنین ناراحتی‌های ایجاد شده در پی این موضوع اعلام می‌دارم.

بدینوسیله اعلام می‏ شود طی دو روز، پیش فروش بلیت ‏های جشنواره در سامانه سینوگرام بیش از ۱۵ هزار نفر موفق به ثبت نام شدند و با تمهیدات درنظر گرفته شده بر اساس اولویت زمان ثبت‏ نام، به صورت گروهی از طریـق پیامک به این افراد اطلاع ‏رسانی خواهد شد تا طی روزهای ۵ تا ۷ بهمن ‏ماه باحضور در پردیس سینمایی ملت بلیت‏ های مورد نظر خود را تهیه نمایند.

با توجه به شرایط پیش آمده، ظرفیت فروش بلیت‌های مردمی افزایش یافته و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

بدیهی است افرادی هم که طی این دو روز از طریق سامانه پیش‏ فروش موفق به تهیه بلیت شده ‏اند، بلیت‌های خریداری شده به آدرس آن‌ها ارسال خواهد شد.»

با این تفاسیر سایت سینوگرام در ماموریت خود ناکارآمد از آب درآمد؛ گرچه با وجود اینکه پیش فروش اینترنتی در تهران با مشکل رو به رو شد همچنان فروش بلیت های فجر در شهرستان ها برعهده همین سایت است و قرار است از فردا این اتفاق بیفتد.

از همان روزهای اولی که اسم سینوگرام شنیده شد، گفته می شد که سایت سینوگرام مربوط به «هولدینگ فناپ» است؛ مطلبی که در رسانه های رسمی هم مطرح شد و از سوی دبیرخانه جشنواره تکذیب و رد نشد بلکه در نشست خبری محمد حیدری دبیر جشنواره از سوی وی مورد تایید قرار گرفت.

محمد حیدری در نشست خبری دیروز ۵ بهمن در پاسخ به پرسشی درباره سامانه سینوگرام گفت: «خواستیم این سامانه آورده جدیدی باشد و این شرکت اسپانسر جشنواره نبوده است. طرحی ارائه دادند که مورد بررسی قرار گرفت و خواستیم رقابت را بیشتر کنیم اما متاسفانه در اجرا با مشکل مواجه شد. فناپ شرکت تخصصی در برنامه ریزی و فروش آنلاین است. دوستان دیگر هم در سال های قبل زحمات زیادی کشیدند و هدف ما این بود که امسال شرایط بهتری را رقم بزنیم که نشد. باز هم از اتفاق رخ داده عذرخواهی می کنم.» مطلب به نقل از سایت جشنواره فیلم فجر است.

البته در حال حاضر با زدن آدرس این سایت فقط با همان صفحه پوزش مواجه می‌شویم و دیگر اطلاعات مربوط به خود سایت در دسترس نیست.

تا اینجا آنچه مشخص شده این است که سایت سینوگرام وابسته به هولدینگ فناپ است و اما سوال بعدی این است که فناپ چیست و به کجا وابسته است؟

با سر زدن به سایت بانک پاسارگاد می توان به اطلاعاتی درباره فناپ دست یافت. این اطلاعات از روی سایت های مربوطه تا ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۶ بهمن تهیه شده است.

با کنار هم گذاشتن اطلاعات موجود به این نتیجه می رسیم که سایت سینوگرام به فناپ وابستگی دارد و فناپ نیز به بانک پاسارگاد وابسته است.

همانطور که در نشست خبری از دبیر جشنواره خواسته شد که گزارش‌های مالی جشنواره دور قبل و امسال در اختیار رسانه ها قرار بگیرد و ایشان نیز تاکید کرد آمادگی شفافیت و ارائه گزارش های مالی را دارند، به نظر می رسد یک اتفاق خوب در انتظار جشنواره فیلم فجر است که این سنت حسنه از سوی محمد حیدری گذاشته شود تا مشخص شود هر هولدینگی چطور و با چه شرایطی می تواند به خدمات دهی به جشنواره فیلم فجر ورود کند. همچنین انتظار می رود در صورت محرمانه نبودن اطلاعات مشخص شود که نحوه واگذاری خدمات جشنواره به شرکت های مختلف چگونه است و طبق قراردادهای منعقد شده چه میزان آورده مالی از سوی آنها برای جشنواره محقق می شود. همچنین انتظار می رود مشخص شود که آیا سایت سینوگرام وابسته به فناپ چه خسارتی برای مشکل پیش آمده در پیش فروش بلیت های جشنواره فیلم فجر در تهران به جشنواره پرداخت می کند و یا اصلا خسارتی برای آنها در نظر گرفته شده است؟ به هر حال یکی از مهم ترین بخش های جشنواره فیلم فجر فروش بلیت به مردم است که متاسفانه این بخش در تهران با مشکل و چالش جدی روبه رو شد.

حال از این بخش از اطلاعات عبور کرده و به بخش دیگری از خدماتی که سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از شرکتی دیگر می گیرد می پردازیم. نام «آیو» ابتدا توسط خبر رسمی جشنواره فیلم فجر تایید شد. متن خبر فجر: «مراسم رونمایی از پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و «مجموعه آثار منتخب نگاه مردمی» در ادوار گذشته جشنواره، از طریق «تلویزیون اینترنتی آیو» به صورت زنده پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، فردا همزمان با رونمایی از مجموعه آثار منتخب مردمی ادوار گذشته، با حضور سینماگران پیشکسوت و جمعی از اهالی سینما و رسانه در موزه سینما رونمایی می‏شود.

بنا بر این گزارش، این مراسم که فردا جمعه اول بهمن ماه ساعت ۱۷:۳۰ با حضور «محمد حیدری» دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار خواهد شد، قرار است از طریق «تلویزیون اینترنتی آیو» به صورت زنده پخش شود.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. اخبار، مطالب، عکس‌ها و ویدئوهای این جشنواره علاوه بر سایت، از روی کانال رسمی جشنواره فجر به آدرس http://telegram.me/fajrfilmfest۳۵ قابل مشاهده است.»

این خبر ما را بر آن داشت که درباره «آیو» اطلاعات بیشتر کسب کنیم که مشخص شد این سایت هم به هولدینگ فناپ وابسته است؛ همان هولدینگی که در انجام پیش فروش بلیت های فجر ناکارآمد بود. حال یکی از وابستگان آن هنوز قرار است برنامه هایی مهم از جشنواره را پوشش دهد و باز هم مسایل مالی قراردادهای کنجکاوی‌ها را برانگیخته است.

برای روشن شدن ابعاد قضیه با محمد حیدری دبیر جشنواره صحبت کردیم. گفتگوی ۴ بهمن ماه او با مهر را مرور می کنیم: «در حالی که این سامانه در قبال مسئولیت واگذارشده به آن ناموفق عمل کرده ولی هنوز پوشش آنلاین اینترنتی برنامه‌های فیلم فجر در اختیار سایتی با نام «آیو» است که باز هم وابسته به همان بانک مذکور است. حال سوال ما از دبیر جشنواره این بود که آیا با توجه به مسایل و مشکلات پیش آمده باز هم سایت «آیو» پوشش اینترنتی آنلاین را در دست خواهد داشت که محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به مهر گفت: پیش از هر چیز اعلام می کنم که جشنواره فیلم فجر این آمادگی را دارد تا هر سایت دیگری که می خواهد این برنامه ها را به صورت زنده پوشش دهد، با آنها همکاری کنیم، اما مساله ای که شما اشاره کردید مساله قابل توجهی است. شرکتی که مسئولیت سامانه فروش بلیت ها را برعهده داشت، هرچند نزدیک به ۶ ماه روی سایت مورد نظر کار کرده بود، اما نتوانست خدمات لازم را به خوبی ارائه دهد و ما شرمنده مردم شدیم. بی شک نکته مورد نظر در زمینه پخش زنده نشست خبری جشنواره پیگیری می شود و اگر این سایت وابسته به بانک پاسارگاد و شرکت مورد نظر باشد، بی شک پاسخ ما منفی خواهد بود.»

به فاصله یک روز بعد از این گفتگو، خبرگزاری فارس در گفتگویی با حسین تهرانی به عنوان مدیرعامل شرکت باران تلکام نکته ای را مطرح کرد که ما در گفتگوی خود با دبیر جشنواره به طور مشخص بدان اشاره نکرده بودیم؛ شرکتی به نام «باران تلکام» صاحب «آیو» است همان سایتی که پوشش زنده همه مراسم های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را برعهده گرفته است.

با هم بخشی از متن گفتگوی فارس را مرور می کنیم. «به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، به دنبال بروز مشکلات جدی در فروش بلیت جشنواره فیلم فجر که منجر به عذرخواهی دبیر جشنواره از مردم و اعلام لغو قرارداد پخش زنده در صورت ارتباط میان شرکت متولی پخش زنده جشنواره با سامانه بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر حسین تهرانی مدیرعامل شرکت باران تله کام به سوالات خبرنگار سینمایی فارس در این زمینه پاسخ گفت وی ارتباط این شرکت با سامانه بلیت فروشی مردمی فجر را رد کرد و گفت: آیو متعلق به شرکت «باران تله کام» است باران تله کام یک کنسرسیوم بین چند شرکت است . آیو توان iptv را دارد و هیچ ارتباطی به سامانه فروش بلیت جشنواره فیلم فجر را ندارد و کاملاً مستقل است.  مدیرعامل مستقل و هیات مدیره مستقل دارد و هیچ ارتباط تجاری بین این شرکت ها وجود ندارد.»

و اما برای تکمیل اطلاعات خود سری به سایت فناپ که متولی همان سایت «سینوگرام» است که فروش اینترنتی بلیت های فجر را برعهده دارد، زدیم.

طبق اطلاعات ثبت شده در سایت فناپ، «باران تلکام» از وابستگان فناپ است پس تا اینجا مشخص شد که سایت «سینوگرام» وابسته به فناپ است و این اطلاعات هم تایید می کند که «باران تلکام» نیز از زیرمجموعه های فناپ است؛ مساله که با حرف های آقای تهرانی مدیرعامل باران تلکام همخوانی ندارد.

پس لازم است به حرف های دبیر جشنواره فیلم فجر برمی گردیم که وی گفته بود اگر چنین وابستگی‌هایی مشخص شود پاسخ آنها به این همکاری منفی خواهد بود.

این اتفاقات در حالی افتاد که این سایت آیو مراسم رونمایی پوستر و نشست خبری جشنواره را پوشش داد. البته تهرانی در بخش دیگر گفتگوی خود با فارس گفته بود: «ما اولین پخش زنده مراسم را با پخش رونمایی از پوستر جشنواره پشت سر گذاشتیم . مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر که روز ۹ بهمن برگزار می شود همچنین جشن کاندیداها که ۱۹ بهمن برگزار می شود و اختتامیه جشنواره که روز ۲۱ بهمن ماه برگزار می شود را پخش خواهیم کرد.»

در راستای مشخص تر شدن وابستگی سایت هایی که این روزها به جشنواره فیلم فجر ۳۵ خدمات می دهند سراغ اسمی به نام کیوان جامه بزرگ می رویم. وی که به عنوان مدیر پروژه فروش بلیت‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر معرفی می شود دیروز سه شنبه ۵ بهمن ماه در پردیس ملت حضور داشت و روند فروش و تحویل بلیت ها را مدیریت می کرد. وی پیش از این مدیرعامل «باران تلکام» بوده و در چند ماه گذشته به شرکت «آرنا» رفته و عضو هیات مدیره است. شرکت «آرنا» هم طبق اطلاعات موجود در سایت آن از وابستگان به فناپ است.

حال با سر زدن مجدد به سایت فناپ با این اطلاعات رو به رو می شویم که کیوان جامه بزرگ مدیرعامل شرکت «باران تلکام» است.

باز هم به نظر می‌رسد آن راهی که می تواند ابهامات پیش آمده را برطرف کند شفافیت جشنواره فیلم فجر است که با اعلام اطلاعاتی که محرمانه نیست درباره نحوه انعقاد و رقم های مربوطه و همچنین میزان خسارتی که از سوی سایت سینوگرام در اختیار جشنواره قرار گرفته است بسیاری از سوالات بی جواب را برطرف کند.

در پایان تاکید می شود که همه اطلاعات ذکر شده در گزارش تا ساعت ۱۵:۳۰ روز چهارشنبه ۶ بهمن ماه در سایت هایی که بدانها اشاره شد موجود بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.