شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

نگاهی به حواشی چند اظهار نظر متناقض

«حقیقت»؛ حلقه گمشده در جشنواره فیلم فجر امسال!

حضور وزیر ارشاد در ستاد جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: ظاهراً حاشیه‌های هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر تمامی ندارد و در تازه‌ترین این حاشیه‌ها مهدی رحمانی کارگردان فیلم «کارت پرواز» عکسی از پیام دبیرخانه جشنواره منتشر کرده که از او خواسته شده بود در خصوص حضور فیلمش در بخش چشم‌انداز تصمیم‌گیری کند، آن هم در حالی که فهرست پنج فیلم رزرو یک ساعت قبل به رسانه‌ها اعلام شده بود.

هنوز بر صور جشنواره دمیده نشده است، اما تناقضات نمایان شده است، ضدیتی در انتخاب‌ها که از مأنوس شدن با سیاست سرچشمه می‌گیرد. انسان از ریشه «نسی» و صحیح‌تر آن از واژه«انس» گرفته شده است، اما مسئله بر چیستی آن است، فراموشی نسبت به چه چیزی و مأنوس شدن با چه کسی، که هر دو براساس انتخاب‌های انسان صورت می‌پذیرد و این اصل همیشه پایدار است حتی در انتخاب‌های جشنواره فجر، البته اصل‌های دیگر هم برقرار است مانند دروغگوها همیشه فراموشکار هستند یا دروغ اول سرآغاز دروغ‌های دیگر می‌شود.

ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که محمد حیدری تنها براساس دوستی با رئیس سازمان سینمایی که خود در گذشته رایزن فرهنگی در سفارتخانه‌ها بوده است دو دوره است که دبیر مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور می‌شود البته بماند که وزیر فرهنگ کشور خود نیز یک نیروی امنیتی در گذشته بوده است، از چنین انتصاباتی باید انتخاباتی بر اساس سیاست انتظار داشت، انتخاب‌هایی که در تلاش هستند رنگ و بوی فرهنگی به آنها بدهند، اما ریشه انسان باعث نمایان شدن حقیقت می‌شود.

دبیر جشنواره ابتدا در حرکتی هوشمندانه و برای گرفتن بازخوردها 28 فیلم بخش سودای سیمرغ را معرفی می‌کند و تمام بحث‌ها بر سر فیلم‌هایی چون «کاناپه» عیاری و «لرد» محمد رسول اف محدود می‌شود و این زمان خوبی بود تا فیلم‌هایی همچون «فصل نرگس» (که با سرمایه‌گذاری حمیدرضا عارف، فرزند محمدرضا عارف، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ساخته شده) بدون هماهنگی هیئت انتخاب در لیست مسابقه قرار گیرد.

اما هیچ‌گاه خورشید پشت ابرها باقی نمی‌ماند و ابتدا عماد افروغ در مصاحبه خود از این مسئله پرده‌برداری می‌کند: «دو فیلم کارت پرواز و یه‌وا در لیست هیئت انتخاب بود، اما اینکه بعد از آن چه اتفاقی افتاد را باید از جایی غیر از هیئت انتخاب جست‌وجو کرد. وقتی این دو فیلم در بخش مسابقه از سوی دبیر جشنواره اعلام نشدند، تصمیم گرفتند فیلم را از بخش چشم‌انداز هم خارج کنند و در جشنواره حضور نداشته باشند. اگر قرار بود به لیست ما توجه کنند باید این دو فیلم در بخش مسابقه حضور می‌داشتند، اما اینکه در این میان چه اتفاقاتی افتاده است از حیطه اظهارنظر هیئت انتخاب خارج است.»
 

البته باز برای پوشاندن این تناقضات تلاش‌هایی صورت می‌گیرد و دبیر جشنواره در مصاحبه خود می‌گوید: ««این دو فیلم در بخش چشم‌انداز (غیررقابتی) انتخاب شده بودند، اما تهیه‌کنندگان‌شان از حضور در این بخش انصراف دادند.»

اما ماجرا همین جا پایان نمی‌یابد و در برنامه 35 محمدعلی حسین‌نژاد به جیرانی می‌گوید: «به نظر من «کارت پرواز» و «کارواجال» خیلی فیلم‌های خوبی هستند، ولی در لیست 28 فیلم ابتدایی ما نبودند. پس از آنکه قرار شد برای پرکردن جدول نمایش جشنواره فیلم‌ها به 33 عدد افزایش پیدا کند، از ما درخواست کردند که اجازه بدهیم از فیلم‌های ردیف‌های بعد برای حضور در بخش مسابقه انتخاب شود. ما تعدادی از این فیلم‌ها را به همین منظور در رزرو قرار داده بودیم. همچنین تلفنی با همه اعضای هیئت انتخاب تماس گرفتند و گفتند دو فیلمی که پروانه ساخت از شورای سینمایی وزارت ارشاد را نداشتند توانسته‌اند این مجوز را بگیرند و ما آن دو فیلم را اضافه کردیم و از آن فیلم‌های رزرو هم سه فیلم را انتخاب کردیم برای حضور در بخش مسابقه. در آن فهرست سه فیلمی ذخیره، اسمی از «کارت پرواز» و «کارواجال» نبود. بعد از ماجراهای اخیر برای خود ما هم سؤال شد که چرا اسم این دو فیلم در لیست نبوده است که مسئولان جشنواره به ما گفتند کارگردان‌ها از حضور در بخش چشم‌انداز انصراف دادند و برای همین از فیلم‌هایی که در بخش چشم‌انداز بودند جایگزین این دو فیلم شدند.»

اما مسئله‌ای که مشخص نشده این است که چگونه زمانی که نام یک فیلم در بخش سودای سیمرغ باید قرار می‌گرفت از عوامل اثر سؤال از حضور در چشم‌انداز صورت می‌گیرد که مهدی رحمانی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «کارت پرواز» در این‌باره می‌گوید: «موضوع بحث ما درباره حذف این فیلم از بخش رقابتی جشنواره است و استناد ما هم به مصاحبه رسمی آقای عماد افروغ یکی از اعضای هیئت انتخاب است که در آن صراحتاً اعلام کرده‌اند دلیل حذف این فیلم از بخش مسابقه را باید از جایی غیر از هیئت انتخاب جست‌وجو کرد.» البته رحمانی با انتشار عکس پیامک دبیر جشنواره که تاریخ آن یک ساعت بعد از اعلام پنج فیلم رزرو است، توضیحات شگرفی را بیان می‌کند تا تغییرات سیاسی که برگرفته از انس‌گیری با آقازاده‌های اصلاح‌طلب است کاملاً مشهود شود و در مصاحبه دیگر آب پاکی را روی دست دبیر جشنواره می‌ریزد و می‌گوید: «تاریخ و ساعت پیغام از دبیرخانه جشنواره برای دعوت من در بخش خارج از مسابقه و پاسخ من کاملاً مکتوب و شفاف است. البته طبیعی است که اگر حق با آقای دبیر بود، تاکنون متن انصراف من را منتشر کرده بودند. ماجرا خیلی ساده‌تر از آن است که تصور می‌شود، به اعضای هیئت انتخاب به دروغ گفته‌اند که «کارت پرواز» انصراف داده است تا فیلم دیگری را به جایش به بخش مسابقه بفرستند.»
 

در هر حال این تناقضات تنها تغییرات براساس سیاست مسئولان را آشکار می‌کند تا شاید بار دیگر قبل از آنکه به حساب‌شان رسیدگی شود خودشان این مسیر را آغاز کنند، شاید بهمن‌ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که یکی از محوریت‌های آن عدالت‌خواهی است فرصت خوبی باشد برای تغییر رفتار و فراموش کردن اشتباهات و انس‌گیری با مردم که میزبانان حقیقی دهه فجر هستند.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.