شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵

نگاه محمدتقی فهیم به حواشی فیلم مسعود کیمیایی

«قاتل اهلی»؛ در قربانگاه خانوادگی/ نکند «قاتل اهلی» به سرنوشت «مترو پل» دچار شود!

قاتل اهلی

سینماپرس: محمد تقی فهیم/ نسخه جشنواره ای فیلم سینمایی «قاتل اهلی» ، کیمیایی (و ایضا پولاد را) تمام شده معرفی خواهد کرد و نسخه بعدی او را احیا خواهد کرد . با این اوصاف اگر کیمیایی و دیگران هنوز امیدی به کارهای بعدی دارند باید منافع شخصی – خانوادگی را ارجح بر سینما و شخصیت فیلمساز ندانند؛ هنوز فرصت هست.

اختلاف میان تهیه کننده و کارگردان در سینمای جهان مسبوق به سابقه است. حتی نمونه ای از تدوین دو نسخه از یک اثر، تحت عنوان نسخه تهیه کننده و نسخه کارگردان هم، اتفاقی تازه در سینما نیست و پیش از این رخ داده است، اما اینکه فیلمی به خاطر آنچه برای «قاتل اهلی» رخ داده است، روی داده باشد، بعید است که اتفاق افتاده باشد. یعنی فیلمسازی برای منافع خانوادگی اش، اثرش را به قربانگاه ببرد، جدید است!   نسخه آماده شده از قاتل اهلی برای جشنواره، به واقع اثری غیرقابل دفاع است. وجود چند فصل تحمیلی به فیلم، ارمغانی جز تشتت و از هم پاشیدگی آن نداشته است. تا جایی که حتی یک سکانس کامل و کلا داستانک با حضور آقازاده کیمیایی از فیلم بیرون می زند و ...

وجود مسعود کیمیایی با فیلم تازه اش در جشنواره پیش رو مغتنم است. نه تنها نسل اول به چند دلیل منتظر دیدن کار تازه کیمیایی هستند که حتی نسل جدید فاقد خاطره از آثار کیمیایی هم کنجکاو تماشای قاتل اهلی در جشنواره هستند، بنابراین همه باید تلاش کنیم تا مانع عکس العمل منفی نسبت به فیلم و خالقش شویم. شاید از همین رو است که بازیگر با اخلاق سینما یعنی پرویز پرستویی وارد این مجادله و اختلاف شده و از نمونه جشنواره ای کار تبری جسته و آبروی خود را از این مهلکه بیرون کشیده است چرا که آنچه اکنون قرار است در جشنواره تحت عنوان نسخه کارگردان نمایش داده شود به جد چیزی جز عکس العمل منفی مخاطب در پی نخواهد داشت. کیمیایی نباید فراموش کند وضعیتی که برای متروپل پیش آمد اگر برای قاتل اهلی هم مهیا شود (که بی تردید خواهد شد) دل همه طرفداران سنتی او را به درد خواهد آورد و نیز «او» را در نزد سینمادوستان جدید تمام شده نمایش خواهد داد  و این مباد.

موضع گیری پرویز پرستویی را (که خیلی روی این فیلم حساب باز کرده بود) نباید دست کم بگیریم. وقتی این بازیگر، با تجربه درخور توجه، خود را کنار می کشد، یعنی چشم انداز نامناسبی گسترده خواهد شد. نسخه مورد بحث، واقعا آبروریزی به بار خواهد آورد، حال آنکه نسخه شسته و رفته تر دیگر، کیمیایی را حداقل از متروپل دور  خواهد کرد و تا حدودی به «ضیافت» و «رد پای گرگ» نزدیک خواهد کرد. صریح تر اینکه، نسخه جشنواره ای، کیمیایی (و ایضا پولاد را) تمام شده معرفی خواهد کرد و نسخه بعدی او را احیا خواهد کرد. با این اوصاف اگر کیمیایی و دیگران هنوز امیدی به کارهای بعدی دارند باید منافع شخصی – خانوادگی را ارجح بر سینما و شخصیت فیلمساز ندانند؛ هنوز فرصت هست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.