سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

دوستی: «دریاچه ماهی» را با تمام وجود و عشق زیاد به دوران دفاع مقدس ساختم/ چند سالی است از سینمای دفاع مقدس اصلا حمایت نمی شود

دریاچه ماهی

سینماپرس: مریم دوستی کارگردان جوان سینما که با نخستین فیلم سینمایی اش با عنوان «دریاچه ماهی» در بخش چشم انداز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: «دریاچه ماهی» را با تمام وجود و عشق زیاد به دوران دفاع مقدس ساختم و از اینکه بی مهری مسئولان جشنواره این اثر ارزشمند که سرشار از دغدغه های ملی است نتوانست در بخش مسابقه حضور داشته باشد اندوهگینم!

این کارگردان سینما در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه چرا برای ساخت اولین اثر سینمایی اش وارد حوزه دفاع مقدس شده است اظهار داشت: من فضای سینمای دفاع مقدس را بسیار دوست دارم و از سال ها قبل شیفته این گونه سینمایی بودم و همیشه فیلم های مهم دفاع مقدس را دنبال می کردم و صراحتا می توانم این نکته را عنوان کنم که ارادت ویژه ای به این سینما دارم.

دوستی تأکید کرد: البته ذکر این نکته را ضروری می دانم که دنبال کردن سینمای دفاع مقدس باعث نشده تا در این فیلم بخواهم از سینماگران سرشناس و نامدار این حوزه کپی برداری کنم و خلاقیت و نوآوری در فیلمنامه و ساختار فیلم اعم از دکوپاژها و میزانسن ها جزو نکاتی است که در «دریاچه ماهی» به چشم می خورد.

وی ادامه داد: دفاع مقدس بخش عمده ای از تاریخ معاصر ما است و برخلاف افرادی که انگ دولتی بودن به سینمای دفاع مقدس می زنند من معتقدم که این سینما نگاهی ملی دارد و تمامی فیلمسازانی که به سمت این سینما حرکت کرده اند عرق و عشق بیشتری به ایران و نظام و ملیت و تاریخ معاصرشان دارند.

دوستی تصریح کرد: فیلمسازانی که به حوزه سینمای دفاع مقدس ورود پیدا می کنند سختی های زیادی را به جان می خرند؛ این در حالی است که آن ها می توانند مانند سایر فیلمسازان به خصوص فیلمسازان سینمای اجتماعی موضوعات دم دستی و سوژه ها و فیلمنامه های آسان اما جشنواره پسند و جایزه بگیر را برای کار خود انتخاب کنند و تشویق شوند اما بر عکس همیشه با عشق زیاد به اعتقادات خود به سمت سینمایی می روند که همیشه در کشور ما مهجور واقع شده است.  

این فیلمساز خاطرنشان کرد: از سینمای دفاع مقدس چند سالی است که اصلا حمایت نمی شود؛ به عنوان مثال «دریاچه ماهی» را با تمام وجود و عشق زیاد به دوران دفاع مقدس ساختم و از اینکه بی مهری مسئولان جشنواره این اثر ارزشمند که سرشار از دغدغه های ملی است نتوانست در بخش مسابقه حضور داشته باشد اندوهگینم! این اتفاق در حالی است که به اذعان بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه که پیش از جشنواره موفق به تماشای فیلم شده اند این اثر بسیار ارزشمند، خوش ساخت و دغدغه مند است و حتما می بایست در بخش سودای سیمرغ حضور می داشت.

وی تأکید کرد: من به عنوان یک سینماگر جوان تمامی تلاش خود را به کار بردم تا یک فیلم حرفه ای و ارزشمند بسازم. همه عوامل فیلم من جزو تحصیل کردگان آکادمیک سینما هستند و همه با عشق برای تولید این اثر ملی جلو آمدند.

دوستی در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با داستان فیلم اظهار داشت: برخلاف آنچه در برخی از رسانه ها منتشر شده است «دریاچه ماهی» در رابطه با زندگی شهدای غواص نیست بلکه در بخشی از داستان فیلم زندگی شهدای غواص نیز به تصویر کشیده شده است. داستان این فیلم از شب عملیات کربلای ۵ به عنوان یکی از مهمترین عملیات دوران دفاع مقدس آغاز می شود و بعد از ۲۰ دقیقه به دوران امروزی می رسد.

این کارگردان در پاسخ به این سوأل که آیا تحقیقات خاصی برای نگارش فیلمنامه اش داشته یا خیر گفت: همراه با مصطفی رستگاری که نگارش فیلمنامه را بر عهده دارد حدود ۲ سال تحقیقات میدانی و تفحص در مناطق جنگی داشتیم تا بتوانیم نگارش این فیلمنامه را آغاز کنیم و بعد از آغار نگارش فیلمنامه از بسیاری از افرادی که جنگ را از نزدیک لمس کرده بودند خواستار مطالعه فیلمنامه شدیم و بر اساس نظرات آن ها یک بار فیلمنامه را بازنویسی کردیم تا همه چیز منطبق بر واقعیت باشد.

وی خاطرنشان کرد: «دریاچه ماهی» شبیه به هیچ یک از فیلم های دفاع مقدسی سینمای ایران نیست چرا که فیلمنامه اش فضای به شدت خاصی دارد و مرزی میان واقعیت و سوررئال و متافیزیک است؛ من به علم به اینکه پرداختن به این سبک جدید می تواند برایم ریسک داشته باشد آن را با عشق به شهدای ۸ سال دفاع مقدس جلو بردم و از شهدا خواستم تا مرا در راه اهدافم یاری کنند.

دوستی تأکید کرد: «دریاچه ماهی» فیلم آسانی نیست؛ ما بیش از ۳۰ لوکیشن، ۳۵ بازیگر، ۴۰ روز فیلمبرداری و ۶ ماه پیش تولید برای این کار داشتیم و اکنون تنها خواسته ام از اهالی رسانه و منتقدان آن است که بعد از تماشای فیلم در جشنواره این سوأل را از مسئولان سینمایی و بالاخص دبیر جشنواره فجر بکنند که چرا این اثر ارزنده ملی مردمی در بخش مسابقه حضور نداشت؟

وی در پاسخ به این سوأل که آیا باز هم در این فضا فیلم خواهد ساخت گفت: من از زمانی که به سینما آمدم تنها در این حوزه مبادرت به ساخت فیلم کرده ام و تمامی فیلم های مستند و کوتاهم در رابطه با دفاع مقدس، مراسم های آیینی و مذهبی و امثالهم بوده است و این عرق شخصی من است و قطعا در صورت مهیا شدن شرایط فیلمسازی را تنها در این زمینه ادامه خواهم داد. اما متأسفانه در سینمای ایران بی سلیقگی حرف اصلی را می زند و شاید به همین علت است که بازی های درخشان بازیگران فیلم من نادیده گرفته شد، فیلمنامه پرمحتوای مرا ندیدند و زحماتی که برای ساخت این اثر شد را نادیده انگاشتند.

دوستی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: دوست دارم این نکته را یادآوری کنم که زن بودن در سینمای ایران مصیبت است و اگر یک زن بخواهد در حوزه مهم و ارزشمند دفاع مقدس مبادرت به فیلمسازی کند شرایط برایش بسیار سخت تر از مردان خواهد بود.

گفتنی است؛ نادر فلاح، ستاره اسکندری، لاله اسکندری، حسن نجاریان، رهام تدریسی، حدیثه تهرانی، مجتبی پیرزاده، صحرا اسداللهی، حسین باشه آهنگر، ابراهیم برزیده، علی نجاریان، کاوه احمدی، مهدی الیاسی، گلشید بحرایی، سعید بیات، علی فرهادی، علی دهکردی و افشین هاشمی گروه بازیگران فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» را تشکیل داده اند.

این فیلم نگاهی به وقایع پس از جنگ دارد و داستان چند خانواده را روایت می کند که در نقطه مشترکی به یکدیگر می رسند و در این میان عشق گمشده ای پیدا می شود. در واقع این فیلم تجلیلی از شهدای جاویدالاثر خواهد بود.

سایر عوامل اصلی این فیلم سینمایی عبارتند از تهیه کننده: سعید سعدی، کارگردان: مریم دوستی، مشاور کارگردان و تدوین: آرش معیریان، نویسنده: مصطفی رستگاری، مدیر فیلمبرداری: مرتضی خان محمد، گروه کارگردانی: منصور میرشکاری، محمدجواد سعدی، مسعود جیرانی، منشی صحنه: مریم شقاقی، دستیار اول فیلمبردار: بهمن نادیاب، گروه فیلمبرداری: امیر محمدی، همایون خاکی، سعید شاه محمدی، مهدی رجبی، عماد عبدالحی، صدابردار: رضا تهرانی، دستیار صدا: سجاد سخایی، سجاد گرگان بیک، طراح چهره پردازی: محسن بابایی، دستیاران گریم: ناصر آغاسی، فیروزه پرچمی، دستیار تدوین: آرش آزاد، موسیقی: کیان مقدم، صداگذار: مهرداد جلوخانی، مشاور هنری: محمدرضا شجاعی، جلوه های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جلوه های ویژه بصری: فرید فصیحی، رضا انصارین، طراح صحنه: میثم ماهان، طراح لباس: آزاد قوام، گروه صحنه و لباس: حمید رضایی، سعید بیات، علی کلانتر، ساناز یونسی، مدیر تولید: پیمان شیرخانی، مدیر تدارکات: یاسر سلیمانی، دستیاران تدارکات: مهدی بحری، علی کریمی، میلاد دین دوست، سرمایه گذاران: شرکت سینمایی فدک فیلم و بنیاد سینمایی فارابی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: امین مرادی راد و مشاور رسانه ای: احسان عباسی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.