دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

جشنواره فیلم فجر؛ دورهمی محلی یا جشنواره جهانی؟

بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: جشنواره فیلم فجر به طور رسمی از روز گذشته در سالن رسانه های برج میلاد آغاز شد. طبق پیش بینی ها جشنواره با بی نظمی آغاز شد. سالن رسانه ها خلوت تر از گذشته است و به نظر می رسد منظور مدیران جشنواره از نظم این سالن در فجر ۳۵ خالی کردن آن از صاحبان اصلی اش است.

جشنواره فیلم فجر به طور رسمی از روز گذشته در سالن رسانه های برج میلاد آغاز شد. طبق پیش بینی ها جشنواره با بی نظمی آغاز شد. سالن رسانه ها خلوت تر از گذشته است و به نظر می رسد منظور مدیران جشنواره از نظم این سالن در فجر ۳۵ خالی کردن آن از صاحبان اصلی اش است. علاوه بر این معضل صدا و تصویر سالن رسانه ها ادامه دارد و بالاخره مشخص نیست که چه زمانی به این قضیه مهم توجه می شود.

در گزارش پیش رو به حاشیه های مراسم افتتاحیه و روز اول جشنواره در سالن رسانه ها پرداخته شده است.
افتتاحیه جشنواره سی و پنجم فیلم فجر در حالی  برگزار شد که در اتفاقی عجیب اولین سیمرغ جشنواره را دست اندرکار فیلمی گرفت که کارگردانش در میان هیات داوران بود. روح الله موحد در حالی در افتتاحیه جشنواره، سیمرغ بهترین آنونس را برای «سیانور» گرفت که بهروز شعیبی کارگردان «سیانور» در هیات داوران بخش اقلام تبلیغی حضور داشت.  به گزارش سینما روزان  طاها ذاکر در حالی برنده سیمرغ پوستر برای فیلمی  به نام «فصل بارانهای موسمی» شد که کارگردان این فیلم مجید برزگر هم مدیر هنری پوستر جشنواره بود و هم کارگردانی مراسم افتتاحیه را برعهده داشت. جالب تر اینکه سیمرغ بهترین پوستر  توسط هیاتی به طاها ذاکر اهدا شد که در میان آنها منوچهر شاهسواری تهیه کننده «فصل بارانهای موسمی» هم حضور داشت.این دو اتفاق تعجب بسیاری از حضار را به دنبال داشت و سبب ساز حتی نیشخندهایی شد به صحبتهایی که موحدی و ذاکر بعد از دریافت سیمرغهایشان بیان کردند.سیمرغ بلورین بهترین عکس ضمن تقدیر از مونا سرتوه برای فیلم اروند و انتظام برای تابو، به مریم تخت کشیان برای «نیمرخ ها» اهدا شد تا دوسوم جوایز افتتاحیه به فیلمهای هنروتجربه‌ای برسد.مریم تخت کشیان دختر محمدرضا تخت کشیان تهیه کننده سینمای ایران است که در هیات داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارد.
نتایج فامیل بازی
اگر قرار باشد که این روند ادامه پیدا کند و در دادن جوایز اصلی هم چنین اتفاقی بیفتد، اعتراض های بسیاری برانگیخته خواهد شد. پس از ماجراهای هیات انتخاب و تزلزل این گروه در تصمیم گیری وبیرون رفتن فیلمهای مهم، این امر می تواند جشنواره سی و پنجم را جنجالی تر از پیش کند. در تمام این سالها جوایزی بنا بر مصلحت داده نشد، جایزه هایی به خاطر فشار مدیران بالادستی داده شد مسئولان باید به این قضیه دقت کنند. اگر این اتفاق در اختتامیه هم بیفتد، کارنامه محمد حیدری دبیر جشنواره امسال نمره قبولی نخواهد گرفت.
تاخیر ۳۰ دقیقه ای و قطع صدا در نمایش «خانه دیگری»
نمایش فیلم سینمایی «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی در برج میلاد با تاخیر ۳۰ دقیقه ای و مشکل صدا همراه شد.به گزارش مهر، یکشنبه دهم بهمن نمایش فیلم ها در برج میلاد برای اهالی رسانه و منتقدان آغاز شد. اولین نمایش در سانس ۱۳:۳۰ به مستند «آبی کم‌رنگ» به کارگردانی آرش لاهوتی اختصاص داشت که تقریبا به موقع شروع شد ولی با وجود کیفیت این اثر مستند که در جشنواره «سینماحقیقت» هم با اقبال و موفقیت رو به رو شده بود، مخاطبان به اندازه کافی در سالن حضور نداشتند.مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مرتضی رزاق کریمی مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر برای تماشای فیلم «آبی کم‌رنگ» در برج میلاد حضور یافتند.در برنامه تنظیم شده برای کاخ جشنواره فیلم سینمایی «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی اولین اثر سینمایی بود که در بخش چشم انداز سینمای ایران به نمایش در می آمد که نمایش این اثر سینمایی با تاخیر ۳۰ دقیقه ای برای اهالی رسانه و منتقدان شروع شد. این در حالی است که برنامه ریزی نمایش فیلم ها به گونه ای صورت گرفته است که تاخیر در شروع یک فیلم، باعث تاخیر در شروع نمایش بقیه آثار و همچنین نشست های آنها می شود و از آنجا که سانس آخر ساعت ۲۳ در نظر گرفته شده و قرار است بعد از آن هم نشست آن فیلم برگزار شود. به نظر می رسد خبرنگاران و عکاسان از همین شب اول باید تا دم دم های صبح در برج میلاد بمانند.و اما نه تنها این فیلم با تاخیر ۳۰ دقیقه ای در اکران همراه بود بلکه نمایش آن نیز مشکل صدا داشت که کارگردان فیلم از حاضران عذرخواهی کرد و توضیح داد: نمی خواستم فیلم را به این شکل اکران کنم، اما به احترام شما پذیرفتم که فیلم نمایش داده شود.همچنین در روز اول نمایش فیلم ها در کاخ جشنواره واقع در برج میلاد حضور بهروز غریب پور به عنوان رییس کاخ از همان ساعات اول دیده می شد که به مسائل نظارت می کرد. از دیگر حواشی روز اول این است که همچنان کارت های تعدادی از اهالی رسانه و حتی فیلمسازان حاضر در جشنواره صادر نشده. با توجه به اینکه سینما آفریقا برای نمایش فیلم ها برای اعضای خانه سینما در نظر گرفته شده، اما هنوز جدول مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است.مساله دیگر این که برنامه نمایش سینما بهمن با آنچه که روی بلیت ها ذکر شده همخوانی ندارد.
معضلی به نام سالن رسانه های برج میلاد
پس از گذشت هشت سالی که از انتخاب سالن همایشهای برج میلاد برای اهالی رسانه می گذرد، همچنان مشکلات کاخ اصلی جشنواره ادامه دارد. سالن از نظر دسترسی در جای مناسبی نیست. علاوه بر این سرویس دهی مناسبی برای خبرنگارانی که خودرو نقلیه شخصی ندارند، ارائه نمی شود. جدا از این مسائل، سالن همایشهای برج میلادهمان طور که از نامش بر می آید، به منظور پخش فیلم تاسیس نشده است. کیفیت تصویر و صدا برای این سالن مناسب نیست. طراحی سالن هم به هیچ وجه برای نمایش فیلم نیست. وجود همهمه و آدمهای بی ربط فراوانی که گویا برای پیک نیک به سالن ویژه رسانه ها آمده اند بر این مشکلات می افزاید.
از دوره پیش پردیس سینمایی ملت هم به عنوان کاخ مردمی جشنواره انتخاب شد تا از بار جمعیت این سالن بکاهد که اصلا نتیجه مناسبی هم نداشت. بعد از سی و پنج سال هنوز تفکر واحدی برای انتخاب یک سالن اصلی برای جشنواره مشاهده نشده است. تنوع نگاه مدیرانی که به تبع نگاهشان سلیقه خود را در جشنواره اعمال می کنند، باعث شده است که شاهد این همه دگرگونی و سردرگمی در امور این جشنواره باشیم.

هر ساله منتقدان و خبرنگاران زیادی با توجه به شکل صحیح برگزاری جشنواره های معتبر جهانی چنین مواردی را گوشزد می کنند و باز این قضایا ادامه پیدا می کند. بالاخره باید مشخص کنیم که آیا می خواهیم جشنواره ای جهانی داشته باشیم و یا یک دورهمی محلی با نمایش چند فیلم را برگزار کنیم؟

* روزنامه ابتکار

برچسب‌ها

نظرات

  • مورعی ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۳:۲۸
    0 0
    براوو دورهمی واقعا با این بازی ها انگار دارند به ریش مردم می خنندند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.