جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

هاشمیان: بررسی زندگی سیاسی واجتماعی قوام السطنه موضوع اصلی مستند «رئیس الوزرا» است

مستند رییس الوزرا

سینماپرس: سیدمحمدرضا هاشمیان که با مستند «رئیس الوزراء» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، گفت: بودن بخش مستند در جشنواره فجر مفید است و در دیده شدن و مطرح شدن فیلم ها حتی با این اندازه محدود مخاطب به نفع فیلمسازان است.

سیدمحمدرضا هاشمیان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به نظر من چالش اصلی سینمای مستند اکران است و خود من و باقی مستندسازان هر جایی که این امکان وجود داشته باشد که فیلممان اکران شود حتما استقبال می کنیم.

وی در خصوص مستند «رئیس الوزراء» عنوان کرد: این مستند در مورد بررسی زندگی سیاسی واجتماعی قوام السطنه با تمرکز به دوره چهارم نخست وزیری او است. او دو بار در دوره قاجار و سه بار در دوره پهلوی به نخست وزیری رسیده است و در ایران بی سابقه است که یک نفر در دو دوره مختلف چندین بار به نخست وزیری برسد به هر ترتیب با کیاست و تجربه هایی که در سیاست داشته می توانسته چالش های به وجود آمده را برطرف کند.

این مستندساز ادامه گفت: تولید این مستند سه و سال و نیم طول کشید که سه سال آن به پژوهش سپری شد و تحقیقات در سبک های میدانی و کتابخانه ای بود. در تحقیقات میدانی سعی کردیم با افراد مختلف و فضاهایی که عوام السلطنه در آن جاها بوده آشنا شده و گفتگو کنیم. تحقیقات کتابخانه ای که مفصل تر بود.

وی افزود: بالغ بر ۱۰۰ کتاب راجع به قوام السطنه وجود دارد که ۵۰ درصد آن بر له و ۵۰ درصد آن علیه قوام السلطنه مطلب نوشته بودند یعنی در واقع او سیاستمداری است که هم طرافداران و هم مخالفان زیادی دارد. با این شرایط سعی کردم قوام السلطنه در فیلم کاراکتر خاکستری داشته باشد و چالش اصلی این بود که چطور باید در مورد قوام منصفانه عمل کنیم.

هاشمیان خاطرنشان کرد: این مستند با سرمایه گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده و سومین فیلم تاریخی من به شمار می آید که در این مرکز تهیه شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.