پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴

در نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضاء» عنوان شد

جلیلوند: اگر کاراکتر اصلی فیلم قهرمان نمی‌شد به رئالیسم نزدیک‌تر می‌شدیم/ سرمایه گذاری احسان علیخانی در این فیلم را نمی خواستیم رسانه ای کنیم

نشست خبری فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضاء»

سینماپرس: وحید جلیلوند گفت: اصولاً بسته به مفهوم و موضوعی که فیلمنامه می‌خواهد مطرح کند، ژانر و ساختار اثرم را انتخاب می‌کنم. طرح «بدون تاریخ، بدون امضاء» با فرم ساختاری رئالیستی و یا ناتورالیستی بهتر جواب می‌داد.

به گزارش سینماپرس،  نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند عصر امروز در سالن کنفرانس سعدی واقع در برج میلاد با حضور عوامل این فیلم سینمایی و همچنین اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست وحید جلیلوند کارگردان فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضاء» طی سخنانی گفت: ابتدا باید عذرخواهی کنم که اگر چشمانتان کمی اذیت شد چرا که نسخه دی سی پی که در این سانس مشاهده کردید با مشکل مواجه بود ولی نمی‌دانم که مشکل از سمت ما بود یا سالن نمایش.

این کارگردان در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی به چقدر فکر می‌کنید این فیلم به رئالیسم افراطی نزدیک است، گفت: من به رئالیسم افراطی اعتقاد ندارم. این اتفاق در جامعه ما می‌افتد. نکته‌ای که وجود دارد این است که پیش از این در دهه‌های گذشته این نوع کار را در کارهایی مانند زنده‌یاد عباس کیارستمی که از جنس کارهای رئالیستی و ناتورالیستی بودند، بیشتر می‌دیدیم. آثار آنها شاید به واقعیت نزدیک‌تر است. اینکه رئالیسم چقدر در کارهای ما وجود دارد به فیلم و متن آن برمی‌گردد. من فیلمنامه‌ای دارم که پیش از این ساختار که ساخته‌ام نوشته شده و اصلا فضای رئالیستی ندارد. طبق مفهوم فیلمنامه، همواره ژانر را تغییر می‌دهم. اگر مهم مفهوم باشد، حتما ژانر تغییر می‌کند. حرفی که در فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضاء» بود در فضای رئالیستی و ناتورالیستی بهتر جواب می‌دهد.

وی در ادامه افزود: در این فیلم صحبت از قهرمان شده است. شاید اگر کاراکتر اصلی فیلم قهرمان نمی‌شد به رئالیسم نزدیک‌تر می‌شدیم. کارگردان فیلم سینمایی چهارشنبه 19 اردیبهشت در ارتباط با اینکه آیا دکتری که در پزشکی قانونی خودش تشریح می‌کند آیا می‌تواند در دادگاه شهادت بدهد و در کاری خود مقصر بوده وارد عمل شود، گفت: مشاوره‌های مختلفی در کنار ما حضور داشتند که در بخش‌های مختلف با ما همکاری می‌کردند. کاراکتر اصلی یعنی کاوه به دلیل اینکه در دادگاه، خودش بر علیه خودش شهادت می‌داد، شهادتش پذیرفته شده است. اما اگر غیر از این بود پذیرفته نمی‌شد. واقع او بر امر تشریح تقلب کرد و خودش شبانه جسد کودک را تشریح کرد و در دادگاه بر علیه خودش شهادت داد.

این کارگردان سینما در ادامه جلسه پرسش و پاسخ درباره اینکه حضور برخی شخصیت‌ها در فیلم به نحوی بود که مخاطب می‌توانست آنها را بشناسد، گفت: در زندگی همه ما افرادی وجود دارد اما در فیلم لزومی ندارد به همه آنها به صورت عمیق پرداخته شود؛ در اصطلاح کاراکترهایی به این شکل پکسچر زندگی نقش هستند که اگر نباشند به نوعی پرداخت کاراکتر محجور می‌ماند.

در ادامه این نشست، علی جلیلوند تهیه‌کننده این فیلم سینمایی درباره تهیه کننده دیگری که در تیتراژ آمده بود، گفت: ما در زمان پیش‌تولید صحبت‌هایی داشتیم که احسان هم همراه ما بود اما پروانه ساخت صادر شده بود و ما نمی‌توانستیم آن را رسانه‌ای کنیم و قرار بود تا زمان برگزاری جشنواره صبر کنیم که باز هم این اتفاق نیفتاد اما به دلیل اینکه تیتراژ به خودمان ارتباط پیدا می‌کند، نام وی را اضافه کردیم.

در بخش دیگری از این نشست عبدالله اسکندری چهره‌پرداز پیشکسوت سینمای ایران که حضور پیدا کرده بود طی سخنان کوتاهی مطرح کرد: در طراحی چهره‌های کاراکترهای این فیلم سینمایی تلاش کردیم به شخصیت‌هایی که در فیلمنامه نوشته شده بود نزدیک شویم. به هر حال کارگردان در ذهنش با کاراکترها مدت‌زمان بیشتری را زندگی کرده است و آن قوام بیشتری پیدا کرده‌اند.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: تنها دلیل حضورم در این نشست فقط وحید جلیلوند بوده است. در طی این سال‌ها هیچ‌گاه من را در اینجا ندیده‌اید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.