پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷

در نشست رسانه‌ای فیلم «ماه‌گرفتگی» مطرح شد؛

اطیابی: بهترین زمان اکران «ماه‌گرفتگی» قبل از انتخابات است/ فضای زندان اوین را بدتر از آنچه هست، نشان دادم/ دیرباز: به بازی در این فیلم افتخار می کنم

مسعود اطیابی

سینماپرس: مسعود اطیابی کارگردان فیلم «ماه‌گرفتگی» گفت: در شرایط پس از انتخابات 88 مردم دو دسته تقسیم شدند، حرفم در این فیلم این بود که معترضان انتخابات باید به حرف رهبری گوش می‌کردند. همچنین کامبیز دیرباز گفت: از بازی در فیلم ماه‌ گرفتگی پشیمان نیستم.

به گزارش سینماپرس،  نشست خبری فیلم «ماه گرفتگی» با حضور هادی انبار  زاده تهیه کننده، مسعود اطیابی کارگردان و تدوین‌گر، کامبیز دیرباز بازیگر، شهرام عبدلی بازیگر، نیلوفر وهاب زادگان بازیگر و کاوه ابراهیم بازیگر فیلم و بابک اردلان صدابردار آغاز شد.

در ابتدا مسعود اطیابی بااشاره به اینکه قطعا فیلمش کامل نیست، گفت: شاید برخی کار ما را قبول نداشته باشند اما من موضوع را از نزدیک دیدم و لمس کردم و سعی کردم کمترین تحریفی صورت بگیرد.
سپس هادی انباردار طی سخنانی گفت: من خوشبختم که سالن را دراین ساعت پر دیدم این خسته نباشیدی به ما بود که صحبتهای ما را شنیدید و دیدید.

سپس اطیابی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: من فضای زندان اوین را بدتر از آنچه هست، نشان دادم. اگر بروید و از نزدیک ببینید متوجه می‌شوید از زندان کلیشه‌ای که در فیلم‌ها تصویر می‌شود، وضعیت خیلی بهتری دارد. حتی من خوابگاه دانشجویی هم رفتم درگیری‌ها را همینطور که نشان دادم، بود. وارد ایرادات خنده‌دار نشویم هر چند من ادعا ندارم هنرم بی‌نقص است.

اطیابی در ادامه گفت: فیلمنامه‌نویس اثر آقای مهدی آذرپندار است که خبر ندارم چرا نیامد اما از زمانی که نسخه کامل فیلمنامه به دست من رسید، متوجه شدم که فیلمنامه دقیق و هوشمند است و کمتر نیاز به بازنویسی دارد. اگر نقصی می‌بینید به حساب پرداخت‌های من بگذارید نه فیلمنامه آقای آذرپندار.
وی ادامه داد: در اصل قضیه 88 حقیقت پنهان می‌شود اگر گفتمان نداشته باشیم متوجه نمی‌شویم فردی که کشته می‌شود بسیجی یا فتنه‌گر است.
وی افزود: در شرایط پس از انتخابات 88 مردم دو دسته تقسیم شدند  حقیقت در غبار گم شد. من راجع به این گفتمان با 5 رجال صحبت کردند من حرف بدی نزدم گفتم مردم می‌بایست به حرف رهبری گوش می‌کردند من گفتم اگر آقای میر حسین موسوی آن زمان صبر می‌کرد الان رییس جمهور بود!
اطیابی همچنین گفت: هیچ بازیگری که ما گفته باشیم بازی کن و قبول نکرده باشد نداشتیم. غیر از دو بازیگر که فیلمنامه را خواندند و برخی از آینده خود ترسیدند و نگران شدند اما اینطور نبود که کسی پای کار نیاید. شاید بهتر بود ما دفترمان را مخفی تر می‌کردیم اما آقای دیرباز اولین گزینه من بود.
اطیابی همچنین گفت: خوشحالم که هردو طیف ناراضی هستند امیدوارم خدا از کار ما راضی باشد.جشنواره فیلم فجر متعلق مردم ایران است که همه طیف ها فیلم بسازند.
مهرداد جلوخانی درباره صدابرداری کار گفت: سه ماه زمان برای صدابرداری داشتیم واقعا کار دشوار بود و خوشحالم که فیلم شریفی از کار درآمد.

انبارزاده: ساختن فیلم در ژانر سیاسی از فیلم جنگی سخت‌تر است

در بخش دیگر انباردار درباره تجربه این ژانر سیاسی گفت: تصور می‌کردم تجربه فیلم های جنگی سخت است اما این کار دشوارتر بود. ما فکر می‌کردیم سال گذشته کار برای فجر آماده شود اما نشد کسانی بودند که کار را زود قضاوت می‌کردند و فضایی فراهم می‌شد که دوستان مشکل برای همکاری با ما پیدا می‌کردند اما من خیلی راضی از تیم بازیگری و پشت دوربین هستم.
بارها شاهدم دوستان فضای مجازی خود را مسدود می‌کردند که با آرامش کار کنند حتی ما خیلی فضاهای استرس‌زا داشتیم شایعات زیادی ایجاد می‌شد و خلاصه همدلی و همراهی دوستان باعث شد کار آماده شود.

سپس انباردار درباره نصب پوستر بزرگ میرحسین موسوی در خیابان گفت: ما بارها درباره پوستر و عکس موسوی صحبت کردیم. سر سکانس موسوی دو روز کار را تعطیل کردیم و صحبت می‌کردیم که پوستر بزرگتر از این باشد که کارگردان خودش مسئولیت این مسئله را پذیرفت و ما هم پذیرفتیم.
وی با بیان اینکه ما سفارش نگرفتیم هرچند حمایت شدیم، افزود: مجموعه‌ای به ما فشار نیاورد که فلان مطلب را بگوییم یا خیر. فقط حامی داشتیم و انجمن سینمای دفاع مقدس از ما حمایت کرد.

سپس انباردار گفت: توضیحات آقای اطیابی درست است اما ما در شرایطی یک زمان قرار گرفتیم که با آقای دیرباز قرارداد ببندیم.

انباردار همچنین گفت: ما دنبال این نیستیم که مخاطب فیلم‌های کمدی را کسب کنیم ما به دنبال مخاطب علاقمند سیاسی هستیم این فیلم ها در سینما می‌ماند. فصل نمایش فیلممان باید تا قبل انتخابات باشد.

دیرباز: از بازی در فیلم ماه‌گرفتگی پشیمان نیستم

همچنین کامبیز دیرباز گفت: به نظر من حق طبیعی کارگردان است که لیست بلندی برای یک نقش داشته باشند همینطور حق بازیگر که قبول کند یا خیر. من سرسوزن ناراحت نمی‌شوم که انتخاب اول آقای اطیابی نباشم ای کاش علی رام نورایی بازی می‌کرد اما خب بهرحال من قبول کردم.

وی افزود: دو تجربه «قلاده های طلا» و «پایان نامه» قبلا بود اما من کامل آقای اطیابی را می‌شناختم و اگر پیشنهاد بازی در این فیلم غیر آقای اطیابی شده بود حتما بیشتر تحقیق می‌کردم اما شناخت من از شرط اول با ایشان، باعث شد که این کار را قبول کردم و اصلا هم پشیمان نیستم و ما در مملکتی داریم زندگی میکنیم که بازیگر نقش شمر را با چوب می‌زنند این ایراد نیست عشق مردم به فرورفتن در نقش‌هاست و من اگر چوب هم میخوردم کار برایم با ارزش بود.

نیلوفر وهاب زادگان با ابراز خوشحالی از اولین تجربه تصویری خود گفت: خوشحالم که آقای اطیابی به من اعتماد کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.