یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳

انتقادات یک منتقد سینما از جشنواره فجر؛

گیتی: سینمای ایران دچار پسرفت زیادی شده است/ ما که نه در فیلم های جشنواره شادی دیده ایم نه امید!

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما با انتقاد شدید از جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای ایران دچار پسرفت زیادی شده است و اغلب آثار سینمایی از منظر ساختار و محتوا ضعیف تر از سال های قبل هستند و هیچ نکته خوشایندی در آثار سینمایی مشاهده نمی شود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه فیلم های جشنواره فجر سی و پنج حتی به ژانر خودشان هم وفادار نیستند؛ به عنوان مثال فیلم «خوب بد جلف» معلوم نیست که فیلمی بر اساس کمدی موقعیت است یا هجو؟؛ ما در این فیلم فقط شاهد یک سری ادا و اصول های جلف از بازیگران هستیم و کلیت فیلم بیشتر لودگی است تا کمدی!

این منتقد سینما ادامه داد: بیشتر فیلم ها امسال پر از صحنه های تلخ و دردناک اعم از تصادف و مرگ و میر و تابوت و قبرستان است و من نمی دانم چطور آقای ایوبی در مراسم افتتاحیه جشنواره اعلام کردند که سینما پیشرفت کرده و امید و نشاط در فیلم ها دیده می شود و حال همه از تماشای فیلم ها خوب خواهد شد؟

گیتی تصریح کرد: ما که نه در فیلم ها شادی دیده ایم نه امید و نشاط و سرگرمی!؛ متأسفانه اغلب فیلم ها اصلا به سینما ربطی ندارند و شبیه سینما هم نیستند. معتقدم یکی از دلایل عمده این اتفاق آن است که ما سناریست حرفه ای در سینمای مان نداریم و فیلمسازان مان هم کمتر با تحصیلات آکادمیک وارد سینما می شوند؛ فیلمنامه های ضعیف سینمای ایران را به سمت قهقهرا می برد و به شعور مخاطبان و منتقدان سینما توهین می کند.

وی سپس با بیان اینکه فیلمی مثل «کوپال» نهایت بی احترامی به سینمای ایران است اظهار داشت: این فیلم از ابتدا تا انتها فردی فربه را نشان می دهد که با سگی در یک خانه عجیب زندگی می کند و سوسک می خورد و در نهایت هم شکم سگش را با کارد می برد و جلوی دوربین تمام دل و روده سگ را بیرون می ریزد و باعث تهوع شدید و آشفتگی ذهن مخاطب می شود. من مایلم از مسئولان سینمایی این سوأل را بپرسم که کجای این فیلم نشاط و امید را به مخاطب ارائه می دهد؟

گیتی افزود: یکی دیگر از فیلم هایی که به شدت حال مرا بد کرد فیلم «آذر» ساخته محمد حمزه ای بود؛ فیلمی که حتی در حد سریال های درجه چندم تلویزیون هم نبود و من نمی دانم که چرا آن را به بخش مسابقه راه داده اند؟؛ آلفرد هیچکاک جمله ای معروف دارد مبنی بر اینکه اگر یک فیلم ظرف مدت ۵ دقیقه نتوانست شما را به چالش بکشد از سالن سینما خارج شوید و متأسفانه امسال ۹۰ درصد فیلم های جشنواره این حالت را دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.