دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳

یادداشت جواد شمقدری بر فیلم «ماجرای نیمروز»:

مهدویان عزیز تو کار بزرگی کرده ای!

شمقدری-مهدویان

سینماپرس: جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی در پی تماشای فیلم «ماجرای نیمروز» با انتشار یادداشتی عنوان کرد: امیدوارم ماجرای نیمروز بتواند مدیریت های فرهنگی در سینما وتلویزیون را قانع کند که دیگر وقت آن شده است دستورالعمل نانوشته ای که ورود به این حوزه ها را برای نظام و انقلاب خطرناک دانسته و این ها را خط قرمز کرده بود، به کناری گذاشته شود و بدانند اتفاقا این موضوعات نیاز نسل امروز است و غنای سینما و تلویزیون ما در گروی بازتاب وقایع و اتفاقات آن سالهاست.

به گزارش سینماپرس متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

فیلم ماجرای نیمروز خیلی ها را شگفت زده کرده است. فیلمی که با مهارت و با تکنیک ویژه مستند بازسازی که در تبحر مهدویان است حرف بسیاری برای گفتن و تحت تأثیر قرار دادن دارد. ماجرای نیمروز اگر برجسته ترین فیلم جشنواره امسال نباشد به یقین یکی از بهترینهاست. فیلمی که در ایجاد تعلیق و جذابیت گوی سبقت را از بسیار فیلمهای مدعی ربوده است.
اما فیلم ماجرای نیمروز برای من بسیار آشنا و تکرار رویای صحنه های فیلمنامه هایی بود که در فراق نساختنشان سوخته بودم. امروز برای من روز ویژه ای بود که می دیدم بخشی از رویاهای من به زیبایی و استحکام هرچه تمامتر توسط یک فیلمساز نسل سومی بر روی پرده جان گرفته است و مخاطب جوان که آن روزهای انقلاب را ندیده و از آنها کمتر شنیده، چه با اشتیاق و دقت دنبال می کند. همان لحظاتی را که در شوراهای کارشناسی می گفتند خسته کننده است، درام ندارد، شعاری است و دهها اظهارات روتین دیگر که می تواند زیراب چنین آثاری را بزند!
مهدویان عزیز تو کار بزرگی کرده ای شاید خودت هم ندانی چه کرده ای. ماجرای نیمروز نقبی است به تاریخ گم شده ی سالهای اول انقلاب، که به عمد در زیر خروارها خاک دفن و پنهان کرده بودند. روزی که فیلم سینمایی توفان شن در همین جشنواره به نمایش درآمد خبرنگاری در نشست رسانه ای که اتفاقا آقای گبرلو مجری آن بود برخاست و با تمسخر گفت زیر خاکی پیدا کرده اید!؟ این تخیلات شعاری را از کجا آورده اید؟ دیگری گفت آیا انتظار داری دروغهای جمهوری اسلامی را باور کنیم!! خدا را شکر امروز این دست خبرنگاران آنقدر در اقلیت هستند که اظهار وجود نکنند و در عوض جمع کثیری از خبرنگاران و منتقدان پشت فیلم تو  می ایستند و آن را تحسین می کنند.
همین مطالبه و همراهی است که راه را برای بازنمایی بسیاری از وقایع سالهای انقلاب گشوده است، اتفاقاتی که می تواند مخاطب را در سالن های سینما و پای تلویزیون مسحور خود کند. امیدوارم ماجرای نیمروز بتواند مدیریت های فرهنگی در سینما وتلویزیون را قانع کند که دیگر وقت آن شده است دستورالعمل نانوشته ای که ورود به این حوزه ها را برای نظام و انقلاب خطرناک دانسته و این ها را خط قرمز کرده بود، به کناری گذاشته شود و بدانند اتفاقا این موضوعات نیاز نسل امروز است و غنای سینما و تلویزیون ما در گروی بازتاب وقایع و اتفاقات آن سالهاست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.