پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹

نقد شفاهی فیلم های جشنواره؛

فاضلی: دراماتیزه کردن یک رخداد واقعی به بهترین شکل در «پشت دیوار سکوت» کار سخت و پیچیده ای بوده است

پشت دیوار سکوت

سینماپرس: محسن فاضلی منتقد سینما در رابطه با جدیدترین اثر سینمایی مسعود جعفری جوزانی گفت: دراماتیزه کردن یک رخداد واقعی به بهترین شکل در «پشت دیوار سکوت» کار سخت و پیچیده ای بوده است و فیلمساز به بهترین شکل ممکن از پس این کار خطیر برآمده و به همین علت است که فیلم بر دل مخاطبانش می نشیند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «پشت دیوار سکوت» فیلمی است که بستر قصه اش بر اساس پرونده ای که چند سال پیش براساس خون های آلوده از فرانسه تعداد جان زیادی از هم وطنان ما را گرفت و زندگی خیلی از خانواده ها را به نیستی وتباهی کشاند. دراماتیزه کردن یک حادثه و رخدادی این چنینی کار بسیار سخت وپیچیده ای است وراه رفتن روی طناب باریک در ارتفاع پست است ونیاز به یک خرده پیرنگ های داستانی دارد که مخاطبین به سینما را جذب فیلم کند.   

فاضلی ادامه داد: این فیلمی است که از سعی می کند از شعار  فاصله بگیرد و بستر روایتش را  از عشق وآدم های که  تا زمانی به موقعیت ومنزلتی خاص نرسیده اند. چهره واقعی آنها  برایمان شناخته شده نیست. وآدم ها را باید در موقعیت هایی شناخت که صاحب ثروت ومکنت شوند. آن زمان است که چهره حقیقی شان آشکار می گردد. سحر جوازنی به عنوان فیلم نامه نویس وبازیگر فیلم در نقشی ظاهر می شود که با جایگاه طبقاتی او منطبق است واز پس این شخصیت بخوبی بر آمده است.

این منتقد خاطرنشان کرد: در مقابل افرادی که مبتلا به بیماری خونی ناخواسته ایدز میشوند وافرادی که از طریق روابط خطر ناک جنسی  جان خود را وشریک زندگیشان را بسوی مرگ می برند. وفرزندانی که از مادرانی مبتلا به این بیماری متولد می شوند. وسرنوشت دردناکی  برایشان رقم زده می شود. ومردم  وخانواده هایشان بجای همدلی والتیام وهمدردی آنها را  تنها می گذارند. وتو گویی به چشم گنا ه کار غیر قابل بخشش  می نگرند.

وی افزود: فیلم در آسیب شناسی این بیماری با یک روایت  دراماتیک سعی می کند. به خانواده های ایرانی وجامعه  ما با زبان سینما و زبان علمی اعلام نماید که این بیماری واگیر دار نیست و با مراقب های ویژه به راحتی می شود با بیماران مبتلا زندگی کرد وحتی با رفتارهای انسان دوستانه در درمان وامید به زندگی آنها  نقش اساسی داشته باشیم. الخصوص که ما اعتقاد دینی ومذهبی اسلامی داریم. با عشق می توانیم کوه ها را جا بجا کنیم. باعشق می توانیم سخت ترین بیماری ها را درمان کنیم. خداوند انسانها را در معرض آزمایش قرار می دهد. و توکل به مشیت  او بزرگترین و سخت ترین درد های روحی وجسمانی قابل درمان است. عشق معجزه می کند. فقط آدمهای بی اعتقاد وحقیر هستند که " از معجزه عشق  عاجز هستند" من این تجربه را با گوشت وپوست واستخوانم از نزدیک لمس کرده ام. وکسی هم برای من قصه اش را تعریف نکرده است.

فاضلی در خاتمه گفت: فیلم «پشت دیوار سکوت» می تواند آغاز گر یک نهضت بدیعی باشد برای نسل  سینماگر جوان خلاق و شکستن خط قرمز های کاذبی که تاکنون فیلم نامه نویسان ما را از رفتن  به این کونه معضلات جامعه دور نموه است. شاید سحر  ومسعودجوزانی سبب  وبانیان این مسیر باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.