سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵

حاجتمند در نشست خبری «اشنوگل»:

نسل پس از جنگ می‌پرسد چرا یک قهرمان نشانم ندادید/ یک‌سری قهرمان‌ فریز شده داریم

اشنوگل

سینماپرس: کارگردان فیلم «اشنوگل» که از عدم همکاری نهادهای مرتبط با سینمای دفاع مقدس گلایه می‌کرد، گفت: در آخرت چگونه بابت همکاری های فرهنگی جواب پس خواهند داد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم«اشنوگل» به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی بامداد امروز سه شنبه 19 بهمن‌ماه با حضور علی سلیمانی، ابراهیم اصغری، محمود موسوی‌نژاد، مهران اکرمی، هادی حاجتمند، برزو ارجمند، ماه‌چهره خلیلی، کاوه سماک باشی، آزیتا ترکاشوند در کاخ سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

هادی حاجتمند یکی از کارگردانان این فیلم سینمایی در ابتدای این نشست گفت: خوشحالم که در اکران مردمی مخاطبان از پای این فیلم برنخاستند و تا پایان به تماشای آن نشستند. این فیلم دیکته نوشته‌های من است و احتمالاً خطاهایی دارد.

علی سلیمانی دیگر کارگردان این فیلم نیز واژه «اشنوگل» را تعریف کرد و افزود: این واژه را برای لوله هوای غواصان به کار می‌برند. من محصول سینمای رسول ملاقلی‌پور هستم و هفت سال دستیاری کرده و جنگ تحمیلی را نیز با پوست و گوشتم لمس کرده‌ام.

سلیمانی درباره همکاری مشترک با حاجتمند نیز گفت: نقطه شروع همکاری‌ام با هادی حاجتمند از سال 92 آغاز شد. نام فیلم پیشنهاد برزو ارجمند بود و تحقیقات شامل خاطرات و مصاحبه‌ها در همان سال 92 آغاز شد.

حاجتمند نیز بیان کرد: ما حرف‌هایمان را زده و بسیار سریع به تفاهم رسیدیم. در روند تحقیق با شهید مصطفی رحمانی مواجه شدیم که تصور کردیم هنوز نمی‌توانیم فیلمی بیوگرافیک درباره این شهید بسازیم. فیلم بعدی ما درباره این شهید خواهد بود.

حاجتمند درباره اینکه چرا فیلمنامه را خود نوشته است، گفت: متن اولیه مشترکاً نوشته شده است؛ اما به این نتیجه رسیدیم که  اصغری نسخه دیگری را بنویسد. در نهایت من و سلیمانی براساس سکانس‌ها متن را نگاشتیم. نسخه کنونی قابل دفاع است و دلیل آن را همدلی گروه می‌دانم. اگر این تیم به اندازه همکاران دیگر پول داشت با یک شاهکار روبرو می‌شدید.

سلیمانی درباره دکوپاژها با اشاره به محدودیت زمان در تولید، اظهار کرد: محدودیت‌هایی در سکانس‌ها، انفجارها و حتی لنز داشتیم.

حاجتمند نیز افزود: ما در این فیلم ابتدا جنگ را ساخته و بعد فیلم را در آن ساختیم. وی درباره مسائل مالی این فیلم، گفت: اگر هزینه 10 برابر می‌شد باز با همین تیم کار می‌کردیم.

سلیمانی این فیلم را به تئاتر تشبیه کرد که در آن صحنه ساخته می‌شود و سپس اجزا در دل آن شکل می‌گیرد.

حاجتمند در بخشی از صحبت‌هایش بیان کرد: ما در تاریخ  سوژه مناسب بسیاری برای قهرمان‌سازی داریم؛ ولی آنها را نادیده‌ می‌گیریم. نمی‌دانم چه فیلتری به روی چشم‌ها قرار گرفته است. در سراسر جهان قهرمان را می‌سازند؛ اینجا می‌گویند قهرمان اُمل است. تنها یک سری قهرمان فریز شده داریم که از کتاب‌ها به ما تحویل می‌دهند. ما باید با پوست و خونمان قهرمانان را درک کنیم. نسل بعد جنگ سؤالش این است که چرا یک قهرمان نشانم ندادید. شهدای غواص باید ما را از زیر آواره‌ها  بیرون بکشد و بگوید ما هم هستیم. مادر شهید غواصی در مشهد به من گفت من پسرم را بعد از 30 سال دیدم. در آخرت چگونه بابت همکاری‌های فرهنگی جواب پس خواهند داد.

علی سلیمانی نیز از ملاقلی پور نقل کرد که باید غبار جنگ بخوابد تا بتوان ناگفته‌های آن را گفت. جنگ یک گنج تمام ناشدنی برای هنرمند ایرانی است. جای اینها خالی است، زاویه نگاهشان خالی است.

اصغری، تهیه‌کننده فیلم نیز مهمترین انگیزه برای تهیه این فیلم را پرداختن به شهدای غواص برشمرد و اظهار کرد: من با تعداد زیادی از این شهدا زندگی کردم و مظلومیت آنان را امشب دیدم. غواص را با یک کلت کوچک می‌توان زد؛ اما در عملیات کربلا 5 غواصان را با ضد هوایی می‌زند.

اصغری درباره جرأت کردن در ساخت فیلم جنگی اظهار کرد: در ابتدای سال توانستیم بودجه محدودی تهیه کنیم. 10 درصد برای تولید فیلم جنگی جذب کردیم؛ ولی چون می‌خواستیم کار انجام شود بخشی را شخصی و بخشی از طریق نهادهای مرتبط پیگیر شدم. نهادها پای کار نیامدند و من مجبور شدم به سراغ همکارانم بروم. نهادها هیچکدام به تکلیفشان عمل نکردند؛ اما دوستان با توجه به علاقه و رابطه‌ای که داشتیم، همه عهد کردیم پروژه را به انتها برسانیم.

اصغری درباره جشنواره گفت: در گفت‌وگو با ایوبی گفته‌ام بعضی از فیلم‌ها اصلاً نباید برای فجر انتخاب می‌شدند. فکر می‌کنم یک راهکار برای تکرار نشدن آن است که اعضای هیئت انتخاب، آرای خود را در سایت‌ها به اشتراک بگذارند.

برزو ارجمند، بازیگر، نیز درباره این فیلم سینمایی گفت: من نسخه اولی را که خواندم دوست نداشتم و در جلسه‌ای که با گروه تولید منجر به فیلمنامه دوم شد. مشکلات دیگری وجود داشت که به واسطه عدم امکان تأخیر فرصت برای اصلاح نبود. در برابر دوربین به اندازه توانم کار کردم. برای این نقش نقشه کشیدم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.