چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸

شورای صنفی نمایش به دنبال حفظ آبرو یا تاثیر پذیری از مافیا!

جلسه شورای صنفی نمایش در خانه سینما

سینماپرس: به هر شکل و با توجه به فیلم‌هایی که در دو سه سال اخیر در مضمون‌های تلخ تولید می‌شوند و در این دوره جشنواره نیزشاهد آن بوده‌ایم همواره شورای صنفی اکران تلاش در چینش درست در اکران نوروزی داشته است.

جشنواره سی و پنجم فیلم فجر به پایان رسید و فیلم‌ها بعد از رقابتی تنگاتنگ اکنون به دنبال اکران مناسب در عید نوروز هستند.


فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، چشم‌انداز و آثاری که در جشنواره حضور نداشته‌اند به دنبال اکران مناسب در نوروز و سال 96 هستند تا با دیده شدن توسط مخاطب فروش خوبی به‌دست آورند. در کنار این آثار فیلم‌هایی نیز از سال‌های گذشته در صف درخواست اکران حضور دارند که نمونه این آثار در سال جاری «جشن تولد» و برخی آثار اکران شده در گروه هنر و تجربه است.
 
شورای صنفی نمایش به دنبال حفظ آبرو یا تاثیر پذیری از مافیا
«سه بیگانه» در غبار به دنبال اکران

جالب این است که در چنین وضعیتی فیلم سینمایی «سه بیگانه» به کارگردانی آقای مهدی مظلومی نیز متقاضی اکران نوروزی شد. فیلمی که به جهت حضور برخی عوامل از جمله کارگردان در شبکه‌های معاند فارسی زبان با موانع و توقیف روبه‌رو شده بود که با همکاری دستگاه قضایی رفع توقیف شد. آقای مسعود ردایی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در صحبت‌هایی به ایسنا گفته است: آقای حبیب اسماعیلی مدیرعامل مؤسسه فیلم‌سازان رسانه تقاضای اکران نوروزی
«سه بیگانه» را به شورای صنفی نمایش ارائه کرده است. این فیلم یک سال و نیم است در نوبت اکران قرار دارد و طی این مدت، دو بار اکران آن به تعویق افتاده است؛ یک بار به توصیه مدیران سینمایی اکرانش به زمان دیگری موکول و یک بار دیگر هم از اکران آن جلوگیری و فیلم توقیف شد. با توجه به اینکه فیلم حدود دو سال قبل در بخش خصوصی تولید شده، انتظار من از مدیران سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش این است که با اکران
«سه بیگانه» در ایام نوروز موافقت کنند. این فیلم مضمونی کمدی دارد و به نظرم می‌تواند به رونق اکران نوروز کمک کند.

12 فیلم در صف اکران

در میان سر و دست شکستن‌های این روزهای تهیه‌کنندگان و کارگردانان برای کسب اکران مناسب سال 96، آقای غلامرضا فرجی رئیس شورای صنفی نمایش در مصاحبه با رسانه‌های مختلف از محتویات جلسه شورای صنفی روز دوشنبه خبر داد: در جلسه دیروز تنها اکران فیلم سینمایی «خوب بد جلف» در نوروز 96 قطعی شد که از روز 27 بهمن اکران خود را آغاز می‌کند.

همچنین «آشوب»، «آباجان»، «کارگر ساده نیازمندیم»، «گشت ۲»، «ماجرای نیمروز»، «هاری»، «یک روز به‌خصوص»، «رگ خواب»، «سه بیگانه»، «زرد»، «بدون تاریخ، بدون امضا» و «فراری»، از گزینه‌های نهایی اکران در نوروز 96 هستند که بعد از ثبت قرارداد و مشخص شدن سرگروه، نحوه اکران آنها به صورت قطعی اعلام می‌شود. همچنین به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش سرگروه‌های سینمایی در سال 96 نسبت به سال 95 هیچ تغییر نکرده است و شرط اکران فیلم ارائه قرارداد با سینماداران و ارائه پروانه نمایش است.

خیز آثار قابل توجه برای اکران نوروزی

در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، آثار با مضامین تلخ، سینمای امید را که مدیران سینمایی همواره به آن اذعان داشته و دارند به قهقرا برد. در این میان برخی فیلم‌ها به شکل درست، ارزشی و با کیفیت در جشنواره، امید واقعی را نه در قالب شعار بلکه به شکل حقیقی برای مخاطب به تصویر کشیدند که حضور آنها جشنواره و جوایز را تحت‌الشعاع قرار داد.
فیلم‌هایی چون «ماجرای نیمروز»، «ویلایی‌ها»، «بیست و یک روز بعد» و «ایستگاه اتمسفر» فیلم‌هایی بودند که حضور آنها در اکران نوروزی می‌تواند هم سبد فرهنگی خانوار و هم ذائقه مخاطب سینمایی را به بهترین شکل ارتقا دهد.

تأثیر تبلیغات در فروش سال 95

فیلم‌های «من سالوادر نیستم»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «خشم و هیاهو»، «کفش‌هایم کو؟» و «کوچه بی نام» در اکران نوروزی سال ۹۵ به نمایش در آمدند که «‌من سالوادر نیستم» ۸ میلیارد تومان، «۵۰ کیلو آلبالو» ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، «بادیگارد» ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، «ابد و یک روز» ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، «خشم و هیاهو» ۳۵۰ میلیون تومان و «کفش‌هایم کو؟» ۳۰۰ میلیون تومان و «کوچه بی نام» ۶۷۰ میلیون تومان «در ایام نوروز» فروش کردند.

جمع فروش آثار سینمایی در ایام نوروز امسال ۱۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بوده است و این در حالی است که اکران نوروزی سینمای ایران در سال 94، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.

این میزان فروش در سال جدید با توجه به فروش اکران‌های نوروزی گذشته به دلایل متعددی از جمله افزایش قیمت بلیت، انواع تبلیغات اعم از ماهواره‌ای، تلویزیونی و دهان به دهان بر می‌گردد، در این دلایل، تبلیغات ماهواره‌ای به اذعان بسیاری از صاحب نظران، اهالی سینما و رسانه یکی از موارد مؤثر در این میزان فروش در سال جاری است.


ناکامی شورای صنفی نمایش درعدالت اکران

به هر شکل و با توجه به فیلم‌هایی که در دو سه سال اخیر در مضمون‌های تلخ تولید می‌شوند و در این دوره جشنواره نیزشاهد آن بوده‌ایم همواره شورای صنفی اکران تلاش در چینش درست در اکران نوروزی داشته است به شکلی که در میان فیلم‌های نوروزی در صورتی که فیلم کمدی وجود داشته باشد آن‌ها را مدنظر دارد، هر چند در این موضوع چندان موفق نبود. چینش مذکور در سال 96 و از 27 بهمن با اکران «خوب بد جلف» مجدداً بارز است.  انتخاب و چینش درست فیلم‌ها در بهترین زمان اکران نکته حائز اهمیتی است که اگر دقت لازم در این باره صورت نگیرد بی نظمی به کل سال تسری خواهد یافت. اکران نوروز برای سینمای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. مساله ای که سینماگران خود روی برقراری عدالت در اکران و قرار ندادن همه فیلم‌های خوب در نوروز معتقدند، تا در طول سال سینمایی خوب را شاهد باشیم.

برنامه‌ریزی برای حفظ آبرو

غلامرضا فرجی همواره در چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی مناسب اکران تاکید دارد و به این مساله برای سال 96 با توجه به فروش خوب سینما در سال جاری نیز معتقد است و حتی برای اکران خوب و جذب مخاطبان خبر از مذاکره با رسانه ملی داده تا شاهد پخش تبلیغات فیلم‌ها در سال 96 باشیم. باید دید با این تدابیر و برنامه‌ریزی‌ها، آیا فروش نوروزی سال 96 می‌تواند سبد فرهنگی مناسبی برای خانوار ایرانی تدارک ببیند یا نه؟
* صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.