جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴

مذاکره با چند کارگردان صاحب‌نام

قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا در «اوج»/ دستان پُر جبهه فرهنگی انقلاب در تولید آثار فاخر +تصاویر

سردار سلیمانی و ابراهیم حاتمی کیا

سینماپرس: با برنامه‌ریزی انجام شده در سال آینده، اوج قرار است با دست پُر و با چند کارگردان صاحب‌نام دستکم سه فیلم سینمایی را به مرحله تولید برساند تا در جشنواره فیلم فجر هم حضوری قدرتمند داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، سازمان هنری رسانه‌ای اوج مؤسسه‌ای غیردولتی است که رسماً از بهار سال ۱۳۹۰ فعالیت هنری و رسانه‌ای خود را آغاز کرد. این سازمان که یک تشکل مردم نهاد است و هزینه و اعتبارات تولیدات آن با حمایت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تأمین می‌شود و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد. دارای اهداف مختلفی است که از جمله اهداف این سازمان، آنطور که از سوی بنیانگذاران آن عنوان شده، ایجاد بستری برای شناسایی، سیاست گذاریِ راهبردی در حوزه تولیدات هنری گفتمان انقلاب اسلامی، آموزش و جهت‌دهی نیروهای مستعد انقلابی در عرصه‌های مختلف هنری و رسانه‌ای و نیز فراهم کردن زمینه تولید و توزیع محصولات همسو با انقلاب اسلامی است.

دستان پُر «اوج» با تولید آثار فاخر سینما و تلویزیون/ قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا به «اوج» پیوستند/ تولید آثار فتنه 88 و گروه‌های تکفیری در دستورکار «اوج»

سازمان رسانه‌ای اوج در همه زمینه‌های هنری و رسانه‌ای فعال بوده و در کارنامه‌اش از برگزاری نمایش و نمایشگاه تا تهیه فیلم‌های تلویزیونی و انیمیشن تا راه‌اندازی کافه و سینمای سیار و برگزاری شب شعر، دیده می‌شود. از جمله فعالیت‌های سازمان چاپ کتاب سی سال است که مجموعه روزنگار عکس‌های اجتماعی و تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی است. خانه طراحان انقلاب اسلامی وابسته به سازمان، به تنهایی توانسته است ده‌ها فیلم و انیمیشن مانند تیزر فیلم «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «کدام نامزد»، «تکفیری‌ها»، و «صداقت آمریکایی» را تهیه و تولید کند. سازمان هنری رسانه‌ای اوج در راستای توسعه تولیدات خود و به سفارش سازمان صدا و سیما پس از سریال «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج که از شبکه‌های سراسری سیما به پخش رسید؛ تولید چندین سریال را در دستور تولید خود دارد که پنج سریال آن الف ویژه خواهد بود و قرار است این زنجیره تولید ادامه داشته باشد.

 دستان پُر «اوج» با تولید آثار فاخر سینما و تلویزیون/ قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا به «اوج» پیوستند/ تولید آثار فتنه 88 و گروه‌های تکفیری در دستورکار «اوج»

ساخت سریال جنایات صدام با حضور سردار "قاسم سلیمانی"

 یکی از مهمترین تولیدات موسسه رسانه‌ای اوج، تولید سریال فراملی «کشتزار مرگ» با محوریت جنایات صدام حسین و سرگذشت زندگی‌اش از تولد تا اعدامش، نوشته علیرضا نادری است که این پروژه در اوایل سال 92 قرار بود به کارگردانی سیروس مقدم، سریال‌ساز حرفه‌ای تلویزیون ساخته شود و علیرضا نادری در اولین همکاری با مقدم، نگارش این سریال 30 قسمتی را برعهده داشت. علیرضا نادری حدود یک سال و نیم برای نگارش این سریال وقت گذاشته تا کار نگارش آن را تمام کرد. ظاهرا در تهیه و تولید این سریال مشورت‌های مفصلی با اعضای مجلس اعلای عراق و جریانات شیعی صورت گرفته است اما فیلمنامه این سریال در مرحله بازنویسی و برطرف شدن ایرادات تاریخی آن متوقف و از دستورکار سیروس مقدم خارج شد؛ در آن دوران قرار بود این سریال در کشورهایی چون عراق، اردن و سوریه فیلمبرداری شود.اما پس از مدتی نام این سریال به «خانه عنکبوت» تغییر یافت و ساخت سریال صدام به محمدرضا هنرمند و منوچهر محمدی سپرده و قرار شد این سریال در 40 قسمت هنرمند کارگردانی کند و منوچهر محمدی هم تهیه‌کننده آن باشد. فیلمنامه این سریال توسط علیرضا نادری دستخوش بازنویسی قرار گرفت و از به قدرت رسیدن و کودتای صدام حسین علیه احمد حسن‌البکر تا اعدام و پایان زندگی‌اش، سلطه حزب بعث و خانواده صدام بر سرنوشت ملت عراق، به وقایع جنگ تحمیلی، اشغال کویت و در نهایت اشغال عراق ازسوی آمریکا، مقاومت و سرکوب شیعیان و کردها در دوران حاکمیت صدام در تولید و روایت مورد توجه قرار گرفت.

احسان محمدحسنی، مدیر موسسه اوج پیش از این اعلام کرده بود که فیلمنامه سریال «خانه عنکبوت» به‌طور کامل نوشته شده و گروهی از نویسندگان به سرپرستی محمدرضا هنرمند مشغول بازنویسی فیلمنامه هستند و مرتضی سرهنگی، ابراهیم حاتمی‌کیا و سردار قاسم سلیمانی هم روی نگارش فیلمنامه نظارت دارند و به عنوان مشاور در کنار سازندگان این اثر خواهند بود و برای تصویربرداری آن حدود 30 ماه زمان در نظر گرفته شده است اما نکته مهم این سریال این است که «خانه عنکبوت»؛ اولین تجربه رسانه‌های ایرانی در مواجهه مستقیم با بازنمایی شخصیت صدام حسین است.

 دستان پُر «اوج» با تولید آثار فاخر سینما و تلویزیون/ قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا به «اوج» پیوستند/ تولید آثار فتنه 88 و گروه‌های تکفیری در دستورکار «اوج»

شخصیت «آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری» سوژه ساخت سریال شد

اما ارتباط سیروس مقدم با موسسه اوج به همین جا ختم نشد و تولید سریال «هنگام بیداری» به قلم علی طالب‌آبادی و به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد از دیگر مجموعه‌های سازمان رسانه‌ای اوج قرار گرفت تا به مقطع تاریخی مقاومت مردم بوشهر در برابر انگلیسی‌ها و شخصیت "آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری" و ماجرای تنگستان بپردازد. این سریال هم اکنون در مرحله انتخاب و تعیین عوامل به سر می‌برد و قرار است در 40 قسمت تولید شود.‍ عوامل تولید این سریال پیش تولید را شروع کرده‌اند و در حال حاضر مشغول تکمیل دکور هستند و با برنامه‌ریزی انجام شده احتمالا از هفته‌های آینده کار تولید این اثر کلید بخورد؛ لوکیشن های این سریال در بوشهر، شیراز، قزوین و تهران است.

 دستان پُر «اوج» با تولید آثار فاخر سینما و تلویزیون/ قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا به «اوج» پیوستند/ تولید آثار فتنه 88 و گروه‌های تکفیری در دستورکار «اوج»

«پایتخت 5» به سراغ گروه‌های تکفیری و کشورهای بحرانی منطقه رفت

زمانی که صداوسیما با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و سهم قابل توجه‌ای از بودجه خود را در مسیر جنگ نرم و مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای غربی هزینه می‌کند، موسسه رسانه‌ای اوج، دست به همکاری و مشارکت در تولید سریال «پایتخت 5» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری زده تا یکی دیگر از محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای پخش از سیمای ملی تولید شود. تولید سری پنجم سریال «پایتخت» با سرمایه گذاری سازمان اوج و با حضور گروه سازنده این سریال قطعی و پیش تولید کار هم آغاز شده است. در حال حاضر فیلمنامه «پایتخت 5» در مراحل پایانی نگارش است و به نظر می رسد فیلمبرداری این سریال حدود 4 ماه به طول بیانجامد. ترکیب اصلی فیلمنامه «پایتخت 5» این است که خانواده ای مجبور می شود به دلایلی سر از آتن دربیاورد و بعد ماجراهایی برایشان اتفاق می‌افتد که همبستگی و عشق و علاقه این خانواده به یکدیگر روایت می‌شود. همچنین در این مجموعه قصد دارند تا علاوه بر زدن تلنگرهایی به گروه‌های تکفیری و کشورهای بحرانی منطقه، اهمیت وطن و درک درست از کنار هم بودن به مخاطب نشان داده شود. با برنامه‌ریزی انجام شده احتمالا عوامل تولید از یک ماه آینده کار تولید «پایتخت 5» را شروع کنند.

 دستان پُر «اوج» با تولید آثار فاخر سینما و تلویزیون/ قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا به «اوج» پیوستند/ تولید آثار فتنه 88 و گروه‌های تکفیری در دستورکار «اوج»

دست پر اوج برای دهه فجر تلویزیون

هر ساله تلویزیون در حوزه نمایشی کار شاخصی را برای پخش در ایام دهه فجر از سیمای رسانه ملی تولید و پخش می‌کند اما همواره‌ سازمان فرهنگی هنری اوج در این امر پیشگام بوده و سعی داشته پروژه‌های جدیدی از قبیل سریال،‌ مستند، ‌مستند داستانی را روانه تلویزیون کند. سریال «بسته ۵۷» به کارگردانی مهرداد غفارزاده یکی از مجموعه‌هایی است که به سفارش‌ سازمان فرهنگی هنری اوج، بر اساس داستانی واقعی و حساس برای ایام دهه فجر سال آینده تولید می‌شود. این سریال مربوط به ایام پیروزی انقلاب اسلامی است و بحبوحه ۱۰ روزه انقلاب را به تصویر می‌کشد و قرار است با مضمون حادثه‌ای داستانی در ژانر سیاسی و تاریخی روایت کند.

 دستان پُر «اوج» با تولید آثار فاخر سینما و تلویزیون/ قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا به «اوج» پیوستند/ تولید آثار فتنه 88 و گروه‌های تکفیری در دستورکار «اوج»

ساخت «دختر شینا» نرگس آبیار در هاله‌ای از ابهام

سریال «دختر شینا» به کارگردانی نرگس آبیار هم از دیگر آثار سازمان رسانه‌ای اوج است که در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارد و اقتباسی آزاد از رمان «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده است. این سریال قرار است به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی در 13 قسمت تولید شود. محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده «دختر شینا» در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق از نهایی نشدن ساخت این اثر توسط نرگس آبیار خبر داد و گفت: به دلیل تولید طولانی و زمان‌بر کار دیگری احتمال انصراف از این پروژه وجود دارد اما در جلسه هفته آینده با مسئولان موسسه رسانه‌ای اوج، تکلیف ساخت این سریال مشخص می‌شود.

 روایت وقایع سال 88 در انتخابات از تلویزیون

سریال «حُسن یوسف» هم قرار است که به نویسندگی و کارگردانی محمدباقر مفیدی‌کیا تولید و از سال آینده وارد مرحله فیلمبرداری شود. این مجموعه زندگی یک زوج جوان را روایت می‌کند که در بستر زندگی و چالش‌های روزمره تلاش دارند به زندگی خود ادامه دهند و در برابر مشکلات زندگی­شان بهترین انتخاب را انجام دهند. سریال «حسن یوسف» از این نظر که وقایع بیرونی و ملموس سال‌های اخیر کشوریعنی سال 88 تا به امروز را روایت می‌کند و با سایر سریال‌هایی که در موضوع سبک زندگی تولید شده، متفاوت است. «حُسن یوسف» یک سریال عاشقانه با مضمون انقلابی است که با داستان عاشقانه‌ای طرف هستیم که در بستر حوادث مختلف اجتماعی و سیاسی کشور، از سال ۸۸ تا کنون درگیر فرازونشیب‌هایی می‌شود. در حال حاضر عوامل تولید این مجموعه در مرحله تحقیقات و نگارش فیلمنامه است و پس از ان وارد مرحله پیش تولید می‌شوند.

 دستان پُر «اوج» با تولید آثار فاخر سینما و تلویزیون/ قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا به «اوج» پیوستند/ تولید آثار فتنه 88 و گروه‌های تکفیری در دستورکار «اوج»

«بابانظر» به تلویزیون می‌آید

سریال «بابانظر» با محوریت زندگی شهید محمدحسن نظرنژاد از دیگر تصمیمات موسسه رسانه ای اوج است که در میان کسانی که جنگ هشت ساله را تجربه کرده‌اند، ایشان یک استثناء محسوب می‌شود و به نوعی می توان گفت جنگ، محمدحسن نظرنژاد را «بابانظر» کرد. او بیش از 140 ماه در مناطق جنگی حضور داشت و مانند پدری سایه‌اش روی سنگرها و خاکریزها و نیروهای خراسانی بود. در بستان چشم و گوش چپ خود را از دست داد، در فکه کمرش شکست، در فاو قفسه سینه‌اش زخم برداشت و وقتی جنگ تمام شد، 160 ترکش به بدن او خورده بود که تنها 57 ترکش را پزشکان بیرون آوردند و 103 ترکش همچنان در پیکرش باقی ماند. او قهرمان کشتی پاچوخه استان خراسان بود و یکی از قهرمانان کشتی کشور در وزن 90 کیلو به شمار می‌رفت. با پیروزی انقلاب در مرزهای شرقی کشور و غائله گنبد حضور یافت و سپس به کردستان رفت. شهید نظرنژاد گفته بود: من 23 آبان 1359 به جبهه رفته‌ام و سوم فروردین 1370 برگشته‌ام. اگر حضور در کردستان و گنبد هم حساب شود، قریب به 140ماه می‌شود. من تاریخ زنده بچه‌های سپاه و بسیج خراسان در جبهه و جنگ هستم. چشمم کور شده، گوشم کر شده، ستون فقراتم شکسته و قفسه سینه‌ام از 2 قسمت متلاشی است. مقداری از ماهیچه دست‌های چپ و راستم از بین رفته است و بیش از 160 تیر و ترکش خورده‌ام که هنوز تعدادی از آن‌ها را به یادگار دارم. ترکش روی پرده مغزم، هشدار همیشه من است. درباره «بابانظر» منابع مختلف و ارزشمند اطلاعاتی نظیر خاطرات همرزمان و دوستان و خانواده وجود دارد که در مرحله پژوهش حدود 30 ساعت مصاحبه تصویری شهید و خاطره گویی‌های ایشان و ... جمع‌آوری می‌شود تا امکان پژوهش جامع و در عین حال سریع برای نگارش فیلمنامه فراهم شود. در حال حاضر پژوهش‌ها برای نگارش فیلمنامه این سریال آغاز شده و حسین تراب‌نژاد به سرعت وارد نگارش فیلمنامه «بابانظر» شده است. بابانظر در سال 1375 در کردستان، به دلیل عوارض شیمیایی، در حین بالا رفتن از ارتفاعات، دچار تنگی نفس شد و به یاران شهیدش پیوست.

 دستان پُر «اوج» با تولید آثار فاخر سینما و تلویزیون/ قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا به «اوج» پیوستند/ تولید آثار فتنه 88 و گروه‌های تکفیری در دستورکار «اوج»

لطیفی به دنبال معرفی سبک زندگی شهری در مساجد

یکی دیگر از مجموعه‌های اوج،‌ سریال «سر دلبران» است که قرار است با موضوع نقش اجتماعی مساجد در سبک زندگی شهری، به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی حسین حسنی در 30 قسمت تولید ‌شود لوکیشن ساخت این سریال در یزد بوده و قرار است که تیم تولید سفری را به یزد و استان‌های حومه آن داشته باشند و کار برای پخش در ماه رمضان سال آینده آماده شود.

 دستان پُر «اوج» با تولید آثار فاخر سینما و تلویزیون/ قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا به «اوج» پیوستند/ تولید آثار فتنه 88 و گروه‌های تکفیری در دستورکار «اوج»

گوشه‌ای از بزرگترین قحطی تاریخ ایران در«گیله‌وا»

سازمان هنری رسانه‌ای اوج که در جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر،‌ با فیلم سینمایی «بادیگارد» به گارگردانی ابراهیم حاتمی کیا حضور داشت در جشنوار سی‌و پنجم فیلم فجر هیچ فیلمی سینمایی تولید نکرده و حضوری نداشت اما با برنامه‌ریزی انجام شده در سال آینده فصل پرباری را رقم می‌زند و قرار است با دست پُر و با چند کارگردان صاحب‌نام بیش ازسه فیلم سینمایی را به مرحله تولید برساند تا در جشنواره فیلم فجر هم حضوری قدرتمند داشته باشد.یکی از این آثار سینمایی «گیله وا» است که جدیدترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج محسوب می‌شود که موضوع آن قحطی انتهای قرن ۱۲ در ایران است، که دستمایه یک فیلم عاشقانه در سازمان اوج قرار گرفته که این اثر توسط اردلان عاشوری نوشته شده است. تهیه کننده این فیلم سینمایی امیر بنان است و اردلان عاشوری هم کارگردانی آن را بر عهده دارد.

قحطی بزرگ ۱۲۵۰-۱۲۴۹ هجری شمسی باعث تلفات جانی فراوانی در ایران شد. برطبق برآوردها حدود یک دهم جمعیت ایران در این سالها از گرسنگی مردند. محققان قحطی بزرگ سال ۱۲۴۹ شمسی را از هولناک ترین و مرگبارترین رویدادها در طول دو قرن اخیر و حتی در دوران بعد از حمله مغول دانستند. قهر طبیعت، خشکسالی ، سرما و یخبندان شدید علت اولیه قحطی سال ۱۲۴۹ ش به شمار می‌آید. قحطی سال‌های 1296 تا 1298 ش که در خلال جنگ جهانی اول در ایران رخ داد بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین و پر تلفات‌ترین قحطی‌های تاریخ بشر محسوب می‌شود و بدون هیچ مبالغه‌ای می‌توان از آن با عنوان «قحطی قرن بیستم» یاد کرد. مدت، وسعت و شدت این قحطی در کمتر جایی اتفاق افتاده بود، ولی متأسفانه در ایران آن دوره، به دلایل مختلف طبیعی و سیاسی رخ داد و جان میلیون‌ها نفر از ایرانیان را گرفت. در حال حاضر پیش‌تولید سینمایی«گیله وا» پس از بازبینی و انتخاب لوکیشن به پایان رسیده و احتمالا تولید این فیلم سینمایی از چند روز آینده آغاز می‌شود.

 دستان پُر «اوج» با تولید آثار فاخر سینما و تلویزیون/ قاسم سلیمانی و ابراهیم حاتمی‌کیا به «اوج» پیوستند/ تولید آثار فتنه 88 و گروه‌های تکفیری در دستورکار «اوج»

حاتمی‌کیا و ساخت فیلم سینمایی با محوریت سوریه و مدافعان حرم

طبق شنیده‌ها؛ موسسه هنری رسانه‌ای اوج برای تولید چند فیلم سینمایی در سال آینده و احتمالا حضور در جشنواره سی‌وششم با چند کارگردان صاحب نام مذاکراتی انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به ابراهیم حاتمی‌کیا،‌ احمدرضا درویش و .... اشاره کرد.گمان می‌رود این موسسه که تجربه موفقی را در تولید و اکران فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا داشته، قصد دارد تا فیلمی سینمایی درباره اتفاقات اخیر سوریه و مناطق بحرانی را به تولید برساند. می‌توان ردپای علاقه حاتمی‌کیا به ساخت فیلمی با این موضوع و مدافعان حرم را به وضوح در حرف‌هایش در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر و کمی پس از آن، پیدا کرد. حاتمی‌کیا اولین‌بار در نشست خبری فیلم «بادیگارد» در جشنواره فجر گفته بود: «حال امروز من در جشنواره سی و چهارم مانند احوالاتم هنگام پخش فیلم «هویت» در سال ۶۵ است. آن زمان عملیات کربلای ۵ در حال رخ دادن بود و من به دلیل فیلمم در جشنواره بودم اما گروهی از بچه‌های روایت فتح برای مستندسازی به منطقه رفته بودند و خجالت می‌کشیدم که آنجا نیستم، امروز نیز شنیدم که با آزاد شدن برخی مناطق در سوریه بسیاری از مستندسازان به آنجا رفته‌اند و برایم مثل سال ۶۵ است.» پس از این صحبت‌ها،‌ حاتمی‌کیا در ماه محرم امسال چند روزی را کنار مدافعان حرم در حلب سوریه گذرانده بود و می‌توان علاقه‌مندی حاتمی‌کیا به ساخت فیلمی با این موضوع به وضوح در حرف‌هایش و کمی پس از آن، پیدا کرد.

* مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.