شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

فصل جدید سریال«۲۴» و نمایندگی از ترامپ

کلیشه تروریسم اسلامی این بار بی‌مخاطب‌تر از همیشه!

جک باویر-سریال 24

سینماپرس: «۲۴: یک روز دیگر زندگی کن» در بهار ۲۰۱۴ روی آنتن رفت. حالا پس از سه سال دوباره سریال دیگری بر اساس «۲۴» روی آنتن شبکه فاکس رفته که «۲۴: میراث» نام دارد.

فصل جدید سریال «۲۴» با نام «میراث» در حال پخش است. این بار یک اتفاق بی‌سابقه همه چیز را در حاشیه برده است. تعداد بیننده‌های «۲۴»با افول بسیاری همراه بوده و کمتر از نیمی از مخاطبان گذشته را درگیر کرده است. مخاطبان IMDb هم نمره ۵ را به این سریال داده‌اند.
شبکه فاکس که سال ها سریال «۲۴» را تهیه و پخش می کرد از هفته گذشته دوباره سراغ آن رفته و این بار با تیمی جدید «۲۴: میراث» را روی آنتن می فرستد. سریال «۲۴» برای اولین بار در ماه نوامبر سال ۲۰۰۱، حدود دو ماه پس از واقعه ۱۱ سپتامبر از تلویزیون آمریکا پخش شد. اقبال مردم به یک سریال داستانی قهرمان محور و ضد ترور در آن مقطع آن قدر خوب بود که خیلی سریع سازندگانش به فکر تولید فصل های بعدی بیفتند. چیزی که باعث شد «۲۴» نزدیک به یک دهه از تلویزیون آمریکا پخش شود. در طول این سال ها، خیلی از مسائل سیاسی کلان ایالات متحده، هر هفته پیش چشم تماشاگران قرار می گرفت و انگار به نوعی مخاطبانش را برای وقایع آینده آماده می کرد. در عین حال از موضوعات روز جامعه هم استفاده می کرد تا مردم همذات پنداری بیشتری با اثر داشته باشند.
 کلیشه تروریسم اسلامی این بار بی‌مخاطب‌تر از همیشه

یکی از اصلی ترین این موضوعات هم بحث تروریسم اسلامی بود که تنور آن فصل به فصل داغ تر و تبدیل به یکی از مهم ترین پایه های «۲۴» شد. وقتی فصل هشتم این سریال در سال ۲۰۱۰ روی آنتن رفت و از سوی فاکس اعلام شد که پس از آن «۲۴» دیگر ادامه پیدا نمی کند، طرفداران این مجموعه شروع به اعتراض کردند و از تهیه کنندگان خواستند که باز به تولید ادامه دهند. نتیجه این درخواست ها، چهار سال بعد جواب داده شد و «۲۴: یک روز دیگر زندگی کن» در بهار ۲۰۱۴ روی آنتن رفت. حالا پس از سه سال دوباره سریال دیگری بر اساس «۲۴» روی آنتن شبکه فاکس رفته که «۲۴: میراث» نام دارد.
داستان این سریال در مورد یک مامور واحد ضد ترور آمریکا، (CTU) است که، هر فصل ۲۴ ساعت از زندگی و کار او را به نمایش می گذارد. در فصل اول تروریست های صرب قصد کشتن دیوید پالمر، نامزد ریاست جمهوری آمریکا را دارند که توسط باور ناکام گذاشته می شوند. اما در این راه همسر جک، تری کشته می شود. برای باز شدن پای مسلمانان تروریست لازم نیست خیلی صبر کنید. آنها از فصل دوم تبدیل به پای ثابت سریال می شوند. داستان فصل دوم ۱۸ ماه پس از اتفاقات فصل اول رخ می دهد. جک باور قصد کناره گیری از شغلش را دارد اما توسط رئیس جمهور دیوید پالمر، متوجه می شود که اعراب قصد انفجار یک بمب اتمی را در لس آنجلس دارند. طبیعی است که باز هم جک موفق می شود این تهدید تروریستی را خنثی کند.

فصل سوم سراغ موضوع بیوتروریسم می رود. جایی که عده ای از تروریست ها می خواهند ویروسی را وارد خاک آمریکا کنند. پیکان حملات آمریکایی ها در فصل سوم رو به سوی مکزیکی ها دارد. فصل چهارم اگرچه آنچنان خبری از ایران نیست اما سر و کله بازیگران ایرانی تبار پیدا می شود. شهره آغداشلو در این فصل نقش همسر رئیس تروریست ها، حبیب مروان را بازی می کند. آغداشلو نه اولین بازیگر ایرانی الاصل «۲۴» است، (به عنوان مثال در فصل دوم ماز جبرانی در این سریال ایفای نقش کرده اما بخش قابل توجهی از قسمت های او برای پخش تلویزیونی حذف می شود) و نه آخرین اما بدون شک مهم ترین آنها است.

در ابتدای فصل پنجم تروریست ها موفق می شوند دیوید پالمر را ترور کنند و این کار را به گردن جک باور بیندازند. تروریست های این فصل روس هایی هستند که می خواهند مانع ایجاد رابطه بین کشورشان و آمریکا شوند. فصل ششم دوباره پای تروریست های مسلمان را به سریال باز می کند. آنها این بار موفق می شوند تهدید اتمی خودشان را عملی کنند و ۱۲ هزار نفر را در لس آنجلس می کشند. قبل از آغاز فصل هفت، فیلم تلویزیونی «۲۴: رستگاری» ساخته و پخش می شود. جک دوباره از آمریکا فاصله گرفته و در کشور خیالی سانگالا واقع در آفریقا، مشغول کارهای بشر دوستانه در یک مدرسه است. اما یک ژنرال آفریقایی به نام ژنرال جمعه، قصد دارد بچه های معصوم این مدرسه را عضو نیروهای خودش کند. این داستان، آغاز فصل هفتم را رقم می زند. در این فصل آمریکا برای جلوگیری از نسل کشی به آفریقا حمله می کند و نیروهای تروریست آفریقایی هم به همین دلیل حمله ای به کاخ سفید را طراحی می کنند و رئیس جمهور آمریکا را گروگان می گیرند. فصل هشتم، آخرین بخش از مجموعه اول «۲۴» است. این فصل پس از بازنشستگی جک و در سازمان ملل اتفاق می افتد. عمر حسن رئیس جمهور کشور خیالی جمهوری اسلامی کامستان برای مذاکرات صلح به آمریکا رفته اما عوامل خائن کامستانی قصد ترور رئیس جمهور حسن را دارند تا این صلح با آمریکا اتفاق نیفتد. اما پشت همه این اتفاقات در اصل روسیه است که قصد داشته صلحی بین کامستان و آمریکا اتفاق نیفتد. در «۲۴: یک روز دیگر زنده بمان» بحث بر سر هواپیماهای بدون سرنشین است و تروریست ها علیه رئیس جمهور آمریکا در لندن اقدام می کنند. در این فصل هم تروریست ها اصلیتی عرب دارند.

حالا پس از گذشت حدود ۱۵ سال از فصل اول سریال «۲۴»، «میراث» این بار با تنوع در کاراکترها و نامی جدید از تلویزیون آمریکا پخش می شود. «۲۴: میراث» بدون حضور کیفر ساترلند، بازیگر نقش جک باور ساخته شده و ساترلند قرار است فقط تهیه کننده مجموعه جدید باشد. نقش اول جدید این سریال، یک رنجر سیاه پوست به نام اریک کارتر است. او و گروهش سال ها قبل عملیاتی علیه تروریستی به نام بن خلید انجام داده اند. در آن عملیات یکی از افراد کارتر، صندوق پول ها و جواهرات بن خلید را می دزدد و حالا تروریست ها برای پس گرفتن این صندوق وارد خاک آمریکا شده اند. البته اهمیت صندوق به خاطر طلا و جواهرات آن نیست. بلکه به خاطر چیپ اطلاعاتی مخفی در زیر آن است که در آن اطلاعاتی از گروه های تروریستی همکار بن خلید در خاک آمریکا ثبت شده است. حالا کارتر باید به جای جک باور جدیدترین تهدید تروریستی مسلمانان را دفع کنند.
 کلیشه تروریسم اسلامی این بار بی‌مخاطب‌تر از همیشه

با این که «۲۴: میراث» با همان شیوه داستان گویی و قهرمان سازی سری اول شروع شده اما مخاطبان به نظر می رسد دیگر از کلیشه مسلمان تروریست خسته شده اند. خصوصا با توجه به قانون اخیر دونالد ترامپ، این سریال ضد اسلامی در واقع جهتی موافق عقاید رئیس جمهور آمریکا دارد که این روزها مخالفت با او تبدیل به یک پرستیژ در ایالات متحده شده است.

با وجود این که قسمت اول «۲۴: میراث» به خاطر مسائل تبلیغاتی در روز ۵ فوریه و پس از بازی مشهور سوپر باول امسال بین نیو انگلند پاتریوتس و آتلانتا فالکونز، روی آنتن رفت اما فقط ۱۷.۵۸ میلیون بیننده را به نام خودش ثبت کرد. شاید در حالت عادی این عدد می توانست هر سریال و شبکه ای را فراتر از خوشحال کند اما ما در حال صحبت روی باکس تلویزیونی شبکه فاکس بلافاصله پس از بازی بزرگ سوپر باول صحبت می کنیم. «۲۴: میراث» ما بین سریال هایی که برای اولین بار پس از بازی بزرگ پخش شده اند، بدترین عملکرد را در سال های اخیر به ثبت رسانده است. به طوری که اگر دنبال عملکردی بدتر باشیم، باید به سال ۲۰۰۳ برویم که در آن سریال Alias بیننده های کمتری را نسبت به «۲۴: میراث» جذب کرد. در سال های گذشته برنامه هایی که پس از سوپر باول از تلویزیون آمریکا پخش شده اند حداقل ۲۰ میلیون بیننده داشته اند و در برخی سال ها این عدد به ۲۶ میلیون نفر هم رسیده. مطمئنا این اولین زنگ خطر برای سری جدید مجموعه پر طرفدار شبکه فاکس است. همه این ها در حالی است که سوپر باول امسال با بیش از ۱۱۳ میلیون بیننده، دومین بازی سوپر باول پر بیننده در تاریخ تلویزیون آمریکا بوده است. نکته ای که باید فاکس را بترساند تعداد بیننده های قسمت دوم و سوم است که به ترتیب با سقوط بیش از ۱۰ میلیونی مخاطبان روی عدد های ۶.۲۲ و ۵.۱۴ میلیون نفر قرار گرفته است. اگر این اعداد را با میانگین بیننده های سری اول مقایسه کنیم تازه متوجه فاجعه رخ داده برای فاکس می شویم. فصل اول سریال «۲۴» که بدترین آمار بیننده را داشته، برای هر اپیزود به طور میانگین بیش از ۸ میلیون نفر را پای گیرنده هایشان کشانده و تا فصل هشت این میانگین دیگر زیر ۱۰ میلیون نفر نمی آید.
 کلیشه تروریسم اسلامی این بار بی‌مخاطب‌تر از همیشه

بعد از پخش سریال هم خیلی از منتقدان نقدهایی منفی به آن نوشته اند و موضوعی که روزگاری تحت عنوان «اسلام هراسی» در آمریکا، عنوان شماره یک سریال سازی به شمار می رفت اکنون توسط منتقدان تبدیل به عبارت «پارانویای(تروریسم) اسلامی» شده است. وراییتی به سریال جدید رتبه C+ را داده که اصلا قابل دفاع نیست. همین طور مخاطبان وبسایت IMDb هم ابتدا نمره «۲۴: میراث» را حدود ۵ ارزیابی کرده بودند و اکنون با پخش قسمت سوم فقط کمی اوضاع بهتر شده و عدد کاربران روی ۶.۳ قرار گرفته است. عددی که برای سری اول روی ۸.۴ ایستاده و برای سری دوم روی ۸.۵ قرار گرفته است. شاید با پخش قسمت های بعدی نمره مخاطبان کمی بالاتر هم بیاید اما چیزی که قطعی به نظر می رسد این است که مخاطب تلویزیونی، این روزها دنبال سریال ضد اسلامی نمی گردد و حرف های پس از ۱۱ سپتامبر اکنون بعد از گذشت بیش از ۱۵ سال دیگر خریدار ندارد حتی در خود آمریکا.
* تسنیم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.