شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

گزارش هفتگی اکران؛

امتداد بی‌عدالتی در تخصیص سالن/«خوب بد جلف» ۴۰ سالن دارد و «جشن تولد» ۶ سالن!

جشن تولد

سینماپرس: در آخر هفته ای که پشت سر گذاشتیم هرچند ۴ فیلم مختلف در ژانرها و فضاهای مختلف روی پرده رفتند اما این کمدی "خوب بد جلف" اولین ساخته سینمایی پیمان قاسم خانی بود که توانست با اقبال مخاطبان مواجه شود.

به گزارش سینماپرس، در آخر هفته ای که پشت سر گذاشتیم هرچند ۴ فیلم مختلف در ژانرها و فضاهای مختلف روی پرده رفتند اما این کمدی «خوب بد جلف» اولین ساخته سینمایی پیمان قاسم خانی بود که توانست با اقبال مخاطبان مواجه شود؛ عقبه ذهنی مخاطبان از زوج پژمان جمشیدی-سام درخشانی که پیشتر در سریال «پژمان» مورد توجه قرار گرفته بودند و پخش قوی هدایت فیلم که باعث شد نزدیک به ۴۰ سالن فعال از همان ابتدای اکران به فیلم تعلق گیرد موجب شد فیلم در دو روز ابتدایی اکرانش ۳۸۰ میلیون فروش خالص داشته باشد و بدیهی است که در هفته پیش رو فروش یک میلیارد را هم رد خواهد کرد.

فیلمهای دیگری که در هفته اخیر روی پرده رفتند از محصولی کاملا تجاری به نام «افسونگر» تا درامی با زمینه های سیاسی به نام «ماحی»، رئال-انیمیشن «مبارک» و فیلمی با مضمون مبارزه با گروههای تکفیری با نام «جشن تولد» هیچ کدام نتوانستند فروش مطلوبی داشته باشند. فارغ از ایرادات ساختاری-مضمونی که اصلی ترین پاشنه آشیل آثار در فروش است تعداد پایین سالنهایی که به این آثار تعلق گرفته نیز به نوبه خود در کم اقبالی مخاطبان به آنها موثر بوده است.

وقتی فیلمی مانند «جشن تولد» فقط ۶ سالن مفید دارد و فیلمی دیگر به نام «افسونگر» فقط ۴ سالن بدیهی است که نمی توان انتظار فروشهای بالا که هیچ حتی انتظار فروش متوسط را از آنها داشت و دقیقا همین مسأله باعث شده این آثار همگی در رده های پایین جدول فروش قرار گیرند. در موردی مانند «افسونگر» پخش کننده ای به نام راه عرفان وجود دارد که در همه این سالها نتوانسته سالنهای کافی برای آثارش بگیرد اما در مورد «جشن تولد» پخش کننده ای قوی همچون حوزه هنری کنار فیلم است اما باز هم تعداد سالن کافی به فیلم تخصیص نیافته.

صدرنشینان جدول فروش

به گزارش فرهنگ نیوز، صدرنشین جدول فروش به مانند دو ماه اخیر «سلام بمبئی» است که حجم بالای سالنی که در اختیارش است و احتمالا تا هنگام روی پرده رفتن فیلمهای نوروزی همچنان در اختیارش خواهد بود باعث شده رقم فروش ۱۴ میلیارد را رد کند. ملودرام «هفت ماهگی» دومین فیلم جدول فروش است. این فیلم علیرغم ممنوعیت پخش تیزرهای تلویزیونی اما به دلیل مایه های ملودرامش و ایفای نقش گروهی از بازیگران سرشناس سینما و از جمله حامد بهداد، باران کوثری، هانیه توسلی و پگاه آهنگرانی توانسته فروش خود را به ۲ میلیارد و نیم برساند.

دو فیلم «جنجال در عروسی» و «چهار اصفهونی در بغداد» فیلمهای بعدی جدول فروش هستند. فیلمهایی که هر دو رقم فروش یک میلیارد را رد کرده اند و هرچند کیفیت مطلوب و به‌روزی ندارند اما در مورد اولی تبلیغات وسیع و  در مورد دومی شباهت خط روایی با کمدی «اخراجیها» شرایط اقبال مخاطبان به آنها را فراهم آورده است.

فیلمهای میانه

«مشکل گیتی»، «وارونگی»، «خانه ای در خیابان چهل و یکم» و «گیتا» فیلمهای میانه جدول فروش هستند که ارقام فروشی میان حدودا نیم تا ۱ میلیارد دارند. فارغ از کمدی «مشکل گیتی» که بدون حضور در جشنواره رونمایی شد و توقیفی یک هفته ای بخاطر پخش تیزر از ماهواره سبب ساز از دست دادن بخش عمده سالنهایش شد و فیلم بعد از رفع توقیف هم نتوانست به حجم کافی سالن برسد مابقی آثار از همان زمان رونمایی ابتدایی در جشنواره سی و چهارم هم خود را به عنوان محصولاتی با طیف متوسط مخاطب نشان دادند و شاید اینکه برای هیچ کدام اتفاق ویژه ای در جشنواره پارسال رخ نداد همین باشد؛ این می‌تواند یک شاهد مثال باشد بر اینکه آثار میانه جشنواره همواره اکرانهای میانه ای هم دارند.

فیلمهای قعرنشین

«شاباش» و «ما همه گناهکاریم» روزهای آخر اکران خود را در شرایطی سپری می کنند که هر دو در زمره شکست خوردگان اکران ۹۵ هستند؛ فیلمهایی که فقر داستانی موجود در آنها و کارگردانی ضعیف‌شان باعث شده مخاطبان هم به آنها روی خوش نشان ندهند. قعر جدول فروش نیز به همان دسته آثاری اختصاص یافته که به تازگی روی پرده رفته اند اما کمبود تعداد سالن باعث مهجوریت آنها نزد مخاطب شده است. در میان این آثار «مبارک» و «ماحی» فروش بهتری از بقیه داشته اند اما «افسونگر» و «جشن تولد» به قعر چسبیده اند.

ردیف

نام فیلم

فروش کل(تومان)

مدت اکران(روز)

۱

سلام بمبئی

۱۴ میلیارد و ۵۰ میلیون

۷۸

۲

هفت ماهگی

۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون

۴۴

۳

جنجال در عروسی

۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون

۷۸

۴

چهار اصفهونی در بغداد

۱ میلیارد و ۲۴۰ میلیون

۵۲

۵

مشکل گیتی

۹۸۰ میلیون

۸۶

۶

وارونگی

۸۳۰ میلیون

۵۱

۷

خانه ای در خیابان چهل و یکم

۸۱۵ میلیون

۳۷

۸

گیتا

۴۷۰ میلیون

۵۱

۹

شاباش

۴۵۰ میلیون

۳۷

۱۰

خوب بد جلف

۳۸۰ میلیون

۳

۱۱

ما همه گناهکاریم

۲۶۰میلیون

۵۲

۱۲

مبارک

۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

۳

۱۳

ماحی

۴۰ میلیون

۳

۱۴

بچه های جسور

۲۶ میلیون

۲۳

۱۵

افسونگر

۲۰ میلیون

۳

۱۶

جشن تولد

۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

۳

نظرات

  • نگین ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ - ۲۰:۳۹
    0 0
    واقعا جای تاسف داره که یه فیلمی مثل سلام بمبئی در اوج باشه و جشن تولد با مضمونی که کل دنیا درگیرشن در قعر جدول باشه.واقعا تاسف داره که اولویت های ارزشیمون تا این حد جابه جا شده....

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.