یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷

جشنواره سیاسی برلین و روایتی اروپایی از جنگ سوریه

جشنواره برلین*

جوان: جشنواره برلین اولین جایزه‌اش را به یک فیلم درباره جنگ سوریه اعطا کرد. روایت غربی از فجایع کشور سوریه موضوعی است که سینما می‌تواند از عهده آن بربیاید.

جشنواره برلین اولین جایزه‌اش را به یک فیلم درباره جنگ سوریه اعطا کرد. روایت غربی از فجایع کشور سوریه موضوعی است که سینما می‌تواند از عهده آن بربیاید.

چندی پیش جرج کلونی، سینماگر مشهور هالیوودی نیز از ساخت فیلمی درباره اتفاقات سوریه خبر داده بود. حالا در جشنواره فیلم برلین یکی از جوایز این رویداد هنری به فیلمی اعطا می‌شود که روایتگر جنگ سوریه است. این فیلم روایتگر زندگی یک خانواده سوری به عنوان نمونه‌ای کوچک از جامعه سوریه در آپارتمانی در شهر دمشق است که در خانه‌شان محبوس شده‌اند و با وحشت‌ جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند، در حالی‌که شهر دمشق تحت محاصره است.

شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین که امسال یکی از سیاسی‌ترین افتتاحیه‌های خود را داشت، در دومین روز برگزاری‌اش شاهد رونمایی از اولین تریلر فیلم جنجالی «Insyriated» با موضوع تراژدی جنگ سوریه بود. «Insyriated»  فیلمی بلژیکی به کارگردانی فیلیپ فن لئو است که موفق به کسب جایزه «لیبل سینمای اروپا» از شصت‌و هفتمین جشنواره فیلم برلین شد. هیئت داوران چهار نفره این جایزه سینمایی در بیانیه‌ای اعلام کردند، فیلم «Insyriated» گزینه‌ای کاملاً مناسب از لحاظ موضوعی برای دریافت جایزه «لیبل سینمای اروپا» است. جایزه «لیبل سینمای اروپا» اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ به بهترین فیلم اروپایی در بخش «دو هفته کارگردانان» کن و از سال ۲۰۰۵ نیز در بخش «روزهای ونیز» اعطا شد. هیئت داوران این جایزه سینمایی از سال ۲۰۰۵ این جایزه را به بهترین فیلم اروپایی بخش پانورامای جشنواره برلین نیز اعطا می‌کند.

هدف از اعطای این جایزه سینمایی، کمک به توزیع فیلم‌های اروپایی در شبکه سینماهای اروپا شامل هزار سینمای هنری در ۴۱ کشور عنوان شده است. فیلم سینمایی «Insyriated» به کارگردانی «فیلیپ ون لئو»، داستان مادر یک پسربچه سه ساله است که در آپارتمانش واقع در حلب به دام افتاده و در حالی که خانه‌اش از جانب تک‌تیراندازها، شورشیان و بمب‌ها تهدید می‌شود، تلاش می‌کند از خانواده و دوستانش محافظت کند. در شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین با توجه به آنچه در اروپا و جهان در حال روی دادن است، موضوع گفت‌وگوها حتی روی فرش قرمز، عمدتاً سیاسی بود. این جشنواره‌ طی دهها سال همواره با گزینش‌های غیرمعمول، پافشاری بر فیلم‌های جنجالی و استقبال از فیلمسازان اپوزیسیون، به عنوان یکی از سیاسی‌ترین جشنواره‌های سینمای جهان مطرح بوده است. دبیر جشنواره فیلم برلین سال گذشته به طور رسمی از رویکرد سیاسی این جشنواره سخن گفته بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.