یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲

جزئیات برگزاری ششمین جشنواره فیلم سبز

توحیدی: بخش ملی جشنواره فیلم سبز حذف شد/ دولتی نیستیم و مردم نهادیم!

نشست خبری ششمین جشنواره فیلم سبز

سینماپرس: فرهاد توحیدی گفت: جشنواره فیلم سبز در این دوره فقط به صورت بین الملل برگزار کنیم و بخش ملی به صورت سال گذشته نخواهیم داشت. آثار ایرانی در کنار خارجی‌ها در بخش بین الملل رقابت می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، اولین نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز به دبیری فرهاد توحیدی در اداره کل سازمان محیط زیست برگزار شد.

در این نشست خبری فرهاد توحیدی اظهار داشت: کشور ما از لحاظ شرایط محیط زیستی در وضعیت سختی به سر می‌برد. برای مثال هم اکنون نیازمند عزم ملی برای علاج شرایط آب و هوایی خوزستان هستیم و من امیدوارم این اتفاق رخ دهد.  در بخش دیگری از کشور طوفان، برف و سیل خرابی‌هایی به بار آورده که امیدوارم آن مشکلات هم مرتفع شود.
 
وی افزود: آن چیزی که روشن است امروز در بخش‌هایی از کشور باران و سیل جاری شده که سال‌ها شاهد بارش نبودیم. در برخی موارد به حدود 7 سال می رسید. ما در این جشنواره مسئولیم روشن کنیم چه سهمی در حفاظت از محیط زیست بر عهده داریم و چگونه می‌توانیم به کمتر شدن مشکلات آن کمک کنیم. جشنواره ما کمک می‌کند تا با ابزار هنر به الگوهای رفتاری درست برسیم.


دبیر جشنواره فیلم سبز درباره شکل‌گیری این جشنواره پس از وقفه‌ای طولانی گفت: سال گذشته پس از وقفه ده ساله، جشنواره فیلم سبز دوباره برگزار شد که با کمک دوستان رسانه‌ای به خوبی اخبار آن پوشش داده شد. من از همین جا از تمام دست اندرکاران عرصه خبر قدردانی می کنم و امیدوارم لطف و توجه آنها در این دوره نیز شامل حال ما شود.

توحیدی با اشاره به زمان آغاز ششمین جشنواره فیلم سبز گفت: این جشنواره، از سی و یکم تیرماه تا ششم مرداد در تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌شود و امیدوارم با افزایش در هر بخش روبرو شویم. مهلت ارائه آثاری که به دبیرخانه ارسال می‌شوند، از یازده دی تا 31 اردیبهشت است. در غیر این صورت پذیرفته نخواهند شد.
 
وی افزود: ما به این جمع‌بندی رسیدیم که جشنواره را فقط به صورت بین الملل برگزار کنیم و بخش ملی به صورت سال گذشته نخواهیم داشت. آثار ایرانی در کنار خارجی‌ها در بخش بین الملل رقابت می‌کنند. در کنار بخش مسابقه بخش‌های غیر رقابتی هم خواهیم داشت که شامل فیلم‌هایی با موضوع کودک و نوجوان، گردشگری و صنایع محیط زیستی است. همچنین کوشش می‌کنیم در کنار برگزاری این جشنواره بازار بین‌المللی فیلم‌های محیط‌زیستی هم برگزار کنیم. بخش غیر رقابتی دیگری که خواهیم داشت، ارزیابی فیلم‌هایی است که توسط محیط بانان ساخته شده. در همه بخش‌های غیر رقابتی از فیلم‌ها تقدیر می‌شود.

دبیر ششمین جشنواره فیلم سبز اظهار داشت: در کنار برگزاری جشنواره سینمایی، بخش جنبی دیگری داریم که شامل مسابقه هنرهای تجسمی می‌شود. از دیگر بخش‌های قابل ذکر این جشنواره، برگزاری سمینارها و کارگاه‌ها با شکل و شمایل جدیدتر خواهد بود. موضوع جشنواره سال آینده «اقتصاد سبز» است که نگاه آن به شهر، گردشگری پایدار و انرژی پاک خواهد بود. از دیگر فعالیت‌های حشنواره، برگزاری نمایشگاه بین المللی آثار دیزاین سبز بین الملل خواهد بود که آثار خوبی از کشورهای مختلف جهان در آن حضور دارند. همچنین برای معرفی بیشتر جشنواره و برخورد با مخاطبان وسیع‌تر، ضمن ایجاد غرفه‌ای در نمایشگاه بین المللی محیط زیست، برنامه‌هایی ویژه اجرا خواهیم کرد.

در ادامه توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره فیلم سبز اظهار داشت: بخشی با عنوان سینمای سبز در نمایشگاه بین الملل محیط زیست خواهیم داشت که آثار برگزیده دوره پنجم نمایش داده می‌شوند. امسال در بیش از صد مرکز کشور نمایش فیلم خواهیم داد. هر استان با تشکل‌های زیست محیطی و فرهنگی هنری، در بخش‌های غیر رقابتی در کنار برگزاری جشنواره شرکت می‌کند. حضور هنرمندان را هم مانند سال گذشته در پارک پردیسان خواهیم داشت.
 
وی افزود: سفرهای استانی را از قزوین آغاز می‌کنیم و این سفرها تا یک یا دو ماه قبل از برگزاری جشنواره ادامه خواهد داشت.


توحیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: فیلم «مادرکشی» که سال گذشته فیلم برگزیده شد، در مسابقه جهانی جف اف ان  مقام دوم را کسب کرد. خواب آب نیز در جشنواره آلمان به مقام دست پیدا کرد که این دو خبر خوب برای جشنواره سبز بود.


مزدک میررمضانی مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم سبز هم گفت: جشنواره ما بزرگترین رویداد فرهنگی هنری محیط زیستی ایران و منطقه است. در کنار کمپین‌هایی که برای رفع مشکلات محیط زیست ایران در نظر گرفتیم، با سازمان اکو، ملل و یونسکو مذاکراتی خواهیم داشت تا فیلم‌ها را جهانی توزیع کنیم.

توحیدی همچنین خطاب به برگزیدگان سال گذشته اظهار داشت: از دوستان عزیزی که سال گذشته با تاخیر جوایز خود را دریافت کردند، عذرخواهی می‌کنم. ما از ارگان دولتی منابع مالی خود را تامین نمی‌کنیم و از افراد حرفه‌ای این منابع تامین می‌شود. از کمترین هزینه‌ها برخوردار بودیم و در سال گذشته پس از اتمام کار، با کمبود بودجه روبرو شدیم اما در نهایت با کمک برخی سازمان‌ها این مشکل رفع شد. امیدوارم با تیم حرفه‌ای که امسال در نظر گرفتیم به مشکل خاصی بر نخوریم. تاکید می کنم جشنواره سبز دولتی نیست و مردم نهاد است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.