یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

رضا کیانیان: هیچ وقت تبلیغ بانک ها را نمی کنم!

رضا کیانیان در نشست رسانه‌ای سی‌و‌چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر

آینه نیوز: بازیگر سینمای ایران گفت: من تنها برای یک محصول تجاری تبلیغ کردم اما یک عده ای از این مساله سوء استفاده کرده و در فضای مجازی شرایطی را مطرح می کنند که نادرست است.

از تلویزیون صدایی آشنا در میان تبلیغات رنگارنگ محصولات به گوش می رسد؛ «سامسونگ با حمایت سام سرویس». صدا از آنِ هنرمند پیشکسوتی چون «داریوش فرهنگ» است که در روزگار کم کاری با صدایش دنبال کسب روزی است! دلیلی که نیاز به اطمینان دارد. از این رو شماره تماس بازیگر و کارگردان قدیمی سینما و تلویزیون را می گیرم و او بعد از احوالپرسی از دادن پاسخ درباره سوالم امتناع می کند. از خالق سریال «سلطان و شبان» به سراغ هنرمند مطرح دیگری می روم؛ «رضا کیانیان» که با حوصله پاسخم را می دهد. بازیگری که این روزها چهره اش را در تابلوهای شهری برای تبلیغ محصولی خندان می یابیم!

هنگامی که چهره بازیگر محبوب سینما و تئاتر و تلویزیون را روی سردر تبلیغات بزرگ شهری دیده و هنگامی که لبخندش برای جلب توجه محصول مورد نظر در وجودمان نقش می بندد، به دوگانگی منظری فکری از مواجهه آن تصویر تبلیغاتی با نگاه منتقدانه برخی نظرگاه های رسمی و غیر رسمی مبنی بر عدم مطلوبیت تبلیغ محصولات توسط مشاهیر ایرانی می رسیم و این سوال در وجودمان قوت می گیرد که کدام راه رفته و کدام مسیر نرفته درست است! 

رضا کیانیان در گفت و گو با «آینه نیوز» درباره محدودیت تبلیغ محصولات توسط هنرمندان که حتی در مقطعی همراه با ممنوعیت هایی در رسانه ملی شد، عنوان کرد: «برای من هیچ وقت چرایی این ممنوعیت مشخص نشد و هیچ کس در هیچ عرصه ای عنوان نکرد که چه دلیلی برای این ممنوعیت وجود دارد؛ چرا که اصلا دلیلی مشخص برای نفی این اقدام وجود ندارد. آیا شما می توانید به من دلیلش را بگویید؟!» 

وی درباره حواشی رخ داده در سال های گذشته که با تبلیغ استاد مشایخی روی محصولی حسابی جنجال آفرین شد، عنوان کرد: «در همان زمانی که تبلیغ آقای مشایخی هم همراه با برخی واکنش ها بود، دلیلی ارائه نشد. من همان زمان یادداشت مفصلی در مجله فیلم نوشتم و عنوان کردم که چنین رفتاری با استاد مشایخی نادرست است و اقدام ایشان درست بوده است. مگر ایشان خدای ناکرده کار خلافی کرده بود که برخی به او تاختند؟! متاسفانه هیچ کدام از مخالفان دلیلی ارائه نمی دهند و تنها می گویند این اقدام بدی است و چرایی این بد بودن عنوان نمی شود.»

بازیگر مطرح سینما و تلویزیون و تئاتر که این روزها نمایش «حرفه‌ای» را به صحنه برده است، درباره تصور برخی مبنی بر این که ورود هنرمندان ایرانی به بازار تبلیغات در جهت تقلید رویه هنرمندان غربی است، پاسخ داد: «به صرف این که کاری مشابه با غربی ها انجام شود که نمی تواند بد باشد! مگر سینما ساخته ما است و آیا اگر در سینما کار کنیم کار بدی کردیم؟ که حالا هر اقدامی را که غیر ایرانی باشد بد تصور می کنیم! به نظرم این رویه اصلا مبنای درستی برای قضاوت نیست! اینشتین و ادیسون و بسیاری از مخترعین هم خارجی هستند پس بد هستند؟!! تلفن، اتومبیل و برق بد هستند؟!!!» 

رضا کیانیان در ادامه ی گفت و گو درباره مختصات یک هنرمند ایرانی گفت: «هنرمند ایرانی و رفتارش مخصوص خودش می باشد و ارتباطی به جای دیگر ندارد. این را هم در نظر بگیرید که ممنوعیت همیشه از سوی قدرت اعلام و اعمال می شود و هیچ وقت مردم دنبال ممنوعیت نیستند. برخی ها همینطور می گویند بد است و هنگامی که دلیلش را می پرسیم می گویند زشت است و هنگامی که می پرسیم چرا زشت است؟ می گویند خوبی ات ندارد! و هنگامی که می گوییم چرا خوبی ات ندارد؟ می گویند چون بد است! ببینید یک چرخه نادرست را مرتب تکرار می کنند و دلیل مشخصی برایش نمی گویند ولی من همیشه دنبال دلایل و جزییات هستم.»

رضا کیانیان در پاسخ به این که به چه دلایلی بعد از سال ها به سراغ تبلیغ محصولی به نام «دمنوش های مثلثی نیوشا» رفته است، گفت: «محصولی که من تبلیغ کردم با تفکرم مطابقت دارد. بارها پیش از این به من پیشنهاداتی مانند تبلیغ بانک ها شده بود اما من هیچ وقت چنین کاری نمی کنم چون با تفکرم همخوانی ندارد. در بانک روابطی وجود دارد که مطابق تفکرم نیست چون فقط بانک ها سود می دهند به معنای این که افراد سرمایه خود را از تولید بیرون آورده و به بانک بسپارند تا سودی بگیرند و این رویه به معنای نابود کردن تولید خواهد بود. پس در شرایطی که تولید نادیده گرفته شود و تنها پول و سوددهی ملاک باشد، برای من پذیرفتنی نیست و در نتیجه تبلیغی برای آن انجام نمی دهم.»

کیانیان در مورد برخی از سواستفاده در فضای مجازی گفت: «اگر در همین مورد برخی ها بخواهند سوء استفاده کنند از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهم کرد. من تنها تبلیغ «دمنوش نیوشا» را کردم اما یک عده ای از این مساله سوء استفاده کرده و در فضای مجازی شرایطی را مطرح می کنند که نادرست است. در واقع هر چیزی غیر از این محصول باشد، جلویش را خواهم گرفت. چرا که تفکری که با آن محصول مورد نظر را تبلیغ می کنم، مهم است.»

از رضا کیانیان درباره سوء برداشت ها و تفکرات برخی که مخالف ورود بازیگران به عرصه تبلیغات هستند، عنوان کرد: «برخی ها با بهانه کردن عرف و سنت می خواهند مانع از انجام برخی از رفتارهای منطقی شوند. در قرآن آورده شده که هرکسی پیرو تفکر پدران خود بدون هیچ دلیلی باشد حتی اسلامش هم به درد نمی خورد. یعنی حتی در نگاه مسلمان هم باید دلیل و چرایی انجام یا انجام ندادن کاری وجود داشته باشد نه این که بگوییم چون در گذشته این گونه بوده است، باز هم باید همان باشد! در زمان گذشته بت پرستی وجود داشت، پس باید این رویه ادامه می یافت؟! در حالی که پیامبران ما راه دیگری را در پیش گرفته و در مقابل بت پرستی ایستادند.»

رضا کیانیان ادامه داد: «سنت همیشه دلیلی برای قضاوت انجام یک کار نیست. من همیشه دنبال دلایلی برای کارم می باشد و حتی پرستش خدا را هم باید با دلیل بپذیرم نه این که چون پدرم گفته است! در حالی که آن دوستان مخالفت و یا موافقت می کنند، چون پدرشان این گونه بودند! اما من سعی میکنم برای هر کارم از عقل و عواطفم کمک بگیرم.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.