سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶

و ... اسکار بهترین فیلم خارجی را ترامپ تقدیم می‌کندبه فیلم ...!

فیلم سینمایی فروشنده

سینماپرس: فرهادی باید اسکار سال 2017 خود را مدیون دوپینگ سیاسی دموکرات‌ها در امریکا باشد. جو رسانه‌های حامی حزب دموکرات در امریکا به سود فرهادی به گونه‌ای است که روی رقبای او در اسکار هم تأثیر گذاشته است.

فضای ضدترامپ این روزهای جهان و ایالات متحده که با جلوداری هنرمندان و به ویژه سینماگران در حال شدت گرفتن است، به گونه‌ای پیش می‌رود که معادلات به نفع فیلم فروشنده در آستانه مراسم اسکار رقم بخورد. پیش از این روزنامه جوان در گزارشی تحلیلی به این مسئله اشاره کرده بود که اصغر فرهادی با انتشار نامه انصراف از حضور در اسکار در روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز نه تنها روغن ریخته را نذر امام‌زاده کرد بلکه به جای ایستادن در کنار مردم کشورش ترجیح داد در کنار موج ضدترامپ دموکرات‌های امریکا بایستد.

و ... اسکار بهترین فیلم خارجی را ترامپ تقدیم می‌کندبه فیلم ...!
تصمیم فرهادی برای نرفتن به امریکا با استقبال بی‌سابقه رسانه‌های حزب دموکرات و البته طیفی از سینماگران امریکایی مواجه شد تا جایی‌که شانس فیلم فروشنده را برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی به طور حیرت‌انگیزی بالا برده است. در حالی‌که پیش از این و نزدیک به 20 روز گذشته فیلم تونی اردمن از آلمان با فاصله زیاد در نظرسنجی‌ها اول بود، اما به تدریج و در اتفاقی غیرعادی فیلم فروشنده گوی سبقت را از تونی اردمان ربوده و در جایگاه اول قرار گرفته است.


بسیاری از افراد مرتبط با جایزه اسکار که درباره فیلم فروشنده نظر داده‌اند بر این نکته پافشاری کرده‌اند که اعطای اسکار به اصغر فرهادی می‌تواند در محکوم کردن رفتارهای ضدترامپ تأثیر فوق‌العاده زیادی داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد بی‌تردید فرهادی باید اسکار سال 2017 خود را مدیون دوپینگ سیاسی دموکرات‌ها در امریکا باشد. جو رسانه‌های حامی حزب دموکرات در امریکا به سود فرهادی به گونه‌ای است که روی رقبای او در اسکار هم تأثیر گذاشته است. این جو آنقدر سنگین است که هیچ سینماگری حتی اگر رقیب فرهادی هم باشد، نمی‌تواند به خود اجازه دهد که از مظلومیت او سخن نگوید. از حالا جای فرهادی در لس‌آنجلس برای مراسم اسکار خیلی خالی به نظر می‌رسد. در این‌باره کارگردانان چهار فیلم رقیب «فروشنده» در جوایز اسکار خارجی به قانون مهاجرتی «ترامپ» و تحریم مراسم اسکار واکنش نشان دادند. هالیوودریپورتر در این‌باره نوشت: اگر گروهی از نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۱۷ وجود داشته‌ باشند که کاملاً تحت تأثیر سیاست‌های مهاجرتی رئیس‌جمهور جدید امریکا قرار گرفته باشند، آن گروه نامزدهای شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی هستند.

«مارن اده» که با فیلم «تونی اردمن» به نمایندگی از سینمای آلمان از شانس‌های اصلی و رقیب جدی فیلم «فروشنده» در اسکار محسوب می‌شود، در این‌باره گفته: «من فکر می‌کنم همه ما تحت تأثیر این قانون قرار گرفته‌ایم و برای من فرقی نمی‌کند اتباع کدام کشورها از ورود به امریکا منع شده‌اند. اختلاط مسائل مربوط به تروریسم و پناهندگی، وحشتناک و سیاستی غیرانسانی است، چراکه موجب بروز وحشت و به تدریج تثبیت نژادپرستی می‌شود. آنچه «ترامپ» در قدم اول انجام داد نوعی دیکتاتوری مدرن بود.»

کارگردانان فیلم «تنا» نماینده سینمای استرالیا در اسکار ۲۰۱۷ نیز در بیانیه‌ای به هالیوود ریپورتر گفتند: «شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار در واقع جشن همه فرهنگ‌ها در سینماست و به همین دلیل اصغر فرهادی احساس نیاز کرد که باید مراسم اسکار را در اعتراض به ممانعت ورود مسلمانان به امریکا بایکوت کند و این بسیار تراژیک است. ما این تصمیم را درک و از آن حمایت می‌کنیم. آنچه در روزهای آینده دلگرم‌کننده است اینکه مردم امریکا و سازمان‌ها از قدرت دموکراتیک خود برای پایان دادن به دیوانگی و جنون «ترامپ» استفاده کنند.» هانس هولم، کارگردان فیلم «مردی به نام‌ اُو» که نماینده سینمای سوئد در میان پنج نامزد نهایی اسکار خارجی است، حرف متفاوتی می‌زند: «مراسم اسکار جشن آکادمی است. اگر آکادمی از من بخواهد که به این مراسم بیایم این کار را خواهم کرد. بایکوت اسکار چیزی است که «ترامپ» می‌خواهد، چون او و طرفدارانش ارزشی برای خارجی‌ها قائل نیستند.»
  
دموکرات‌ها فرقی با جمهوریخواهان ندارند
اما در مراسم انجمن نویسندگان امریکا اولیور استون، رئیس‌جمهوری امریکا و تمامی این سیستم را به باد نقد گرفت. استون جزو معدود افرادی است که متوجه جو روانی رسانه‌های حزب دموکرات است و همه سیستم امریکا را مورد انتقاد قرار می‌دهد نه فقط ترامپ را.

استون خطاب به فیلمسازان جوان گفت: «شما می‌توانید به نقد دولت و جامعه‌تان دست بزنید. الان مد شده که همه به جمهوریخواهان و ترامپ شلیک و از نقد اوباما و کلینتون خودداری کنند، اما به یاد بیاورید که ۱۳ جنگی که ما در ۳۰ سال اخیر شروع کردیم و ۱۴ تریلیون دلار صرف آن شد و صدها و هزارها زندگی طی آنها نابود شد و زمین را نابود کرد، همه اینها یک رهبر داشت؛ «سیستم امریکا» یعنی هم جمهوریخواهان و هم دموکرات‌ها. ترکیبی از نظامی‌گری صنعتی پولی رسانه‌ای امنیتی؛ این سیستمی است که نتیجه‌اش فقط جنگ‌های غیرعادلانه به نام پرچم ماست که با غرور برافراشته می‌شود.
* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.