یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱

کارگردان انیمیشن «مبارک» در گفتگو با سینماپرس؛

نجفی امامی: فیلمسازان فعلی حوزه انیمیشن می سوزند تا این هنر-صنعت در آینده رشد کند/ استقبال از «مبارک» بسیار بالا است

محمدرضا نجفي امامي

سینماپرس: محمدرضا نجفی امامی کارگردان انیمیشن «مبارک» که مدتی است روی پرده سینماها رفته گفت: فیلمسازان فعلی حوزه انیمیشن می سوزند تا این هنر-صنعت در آینده رشد کند؛ متأسفانه هنوز در سینمای کشور ما انیمیشن جایگاه شایسته خود را پیدا نکرده و بسیار از افراد ناآگاهانه و نابخردانه به آثار این حوزه بی توجهی می کنند و این در حالی است که در سینمای هالیوود و حتی بالیوود سرمایه گذاری های کلانی روی این گونه آثار صورت می گیرد.

این کارگردان جوان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما نیازمند آن هستیم که مدیران فرهنگی و هنری کشور دست به فرهنگ سازی بزنند تا عامه مردم برای تماشای آثار انیمیشن از خود رغبت نشان دهند اما گویا حتی مدیران هم چندان به حوزه انیمیشن توجهی ندارند و به آن اهمیت نمی دهند.

وی سپس با بیان اینکه استقبال از «مبارک» بسیار بالا است اظهار داشت: طی این مدت خانواده های زیادی به تماشای این انیمیشن سینمایی نشسته اند و ما شاهد استقبال بسیار زیاد مردم برای تماشای «مبارک» بودهی ام و بنابر اعلام دفتر پخش حوزه هنری فروش این اثر سیر صعودی دارد و این باعث امیدواری ما است که بتوانیم شاهد ادامه اکران این فیلم در نوروز ۱۳۹۶ باشیم.

نجفی امامی ادامه داد: بعد از یک سال و نیم که «مبارک» در نوبت اکران قرار داشت این زمان به ما رسید که با آنکه تایم مرده ای برای فیلم های سینمایی محسوب می شود اما ما راضی هستیم چرا که خوشبختانه برخلاف سازمان سینمایی، حوزه هنری حمایت بسیار خوبی از این فیلم کرده و سانس ها و سینماهای خوبی را برای اکران این انیمیشن در نظر گرفته است؛ اما متأسفانه ما همچنان نتوانسته ایم شاهد حضور دانش آموزان به صورت تورهای گروهی برای تماشای «مبارک» باشیم.

وی افزود: آموزش و پرورش با آنکه به فیلم ما تأییدیه داد و آن را مناسب برای کودکان و نوجوانان دانست به ما اعلام کرد که در هر زمانی نمی تواند دانش آموزان را برای تماشای فیلم به سینما ببرد و اگر اکران فیلم ما تا ابتدای سال آینده ادامه پیدا کند بعد از ایام نوروز دانش آموزان مدارس را به صورت تورهای گروهی برای تماشای این فیلم اعزام خواهد کرد.

این سینماگر سپس به درونمایه «مبارک» اشاره کرد و گفت: من سعی کردم در این فیلم بخشی از اسطوره هایی را که به فراموشی سپرده شده اند در کنار بخشی دیگر از اسطوره های جدید با یکدیگر مرتبط کرده و هر دوی آنان را کنار هم به تصویر بکشم از این رو «مبارک» تقابلی میان سنت و مدرنیته است. متاسفانه ما اسطوره های زیادی را در میهن مان داریم که آن ها را از یاد برده ایم؛ اسطوره های بزرگی مثل رستم، تهمینه، آرش کمانگیر و... از یاد ما رفته و به جای آن اسطوره های جدید غربی از جمله اسپایدرمن و زورو و بتمن جای آن ها را گرفته اند. من در «مبارک» سعی داشتم که هر دو نسل این اسطوره ها را در کنار یکدیگر داشته و آن ها را کنار هم بیاورم.

وی خاطرنشان کرد: «مبارک» داستان پیرمرد نقالی را روایت می‌کند که با عروسک‌ هایی که در اقتباس از شخصیت‌ های شاهنامه ساخته شده‌ اند، به کسب و کار مشغول است. پیرمرد بخش فراوانی از زندگی‌ اش را در جهان اسطوره‌ ها گذرانده و نگران روزی است که شخصیت‌ های سیاه افسانه‌ ای، دنیا را به سوی تاریکی و تباهی بکشانند. نگرانی او، عروسک‌ هایش را وادار می‌کند که وارد عمل شوند. ۲۱ کاراکتر انیمیشنی در این فیلم حضور دارند که برای کمک رساندن به پیرمرد نقال، با نوه جوان او همراه می‌شوند و داستان پرفراز و نشیب و ماجراجویانه‌ای را آغاز می‌کنند.

نجفی امامی یادآور شد: من مدت ها قبل از درگذشت زنده یاد سعدی افشار طرحی به ذهنم رسید مبنی بر آنکه چقدر خوب است که ما بتوانیم روی اسطوره هایمان توجه بیشتری کرده و در مورد اسطوره ها خیمه شب بازی و نمایشی نیز کارهایی را انجام دهیم. از این رو شخصیت «مبارک» را که همان سیاه بامزه ای است که همگی ایرانیان با او آشنا هستند به عنوان کاراکتر اصلی این فیلم در نظر گرفتم و بر اساس آن «مبارک» را جلوی دوربین بردم.

این کارگردان با تأکید بر اینکه مایل است فرهنگ سازی درستی در راستای رشد و اعتلای اطلاعات عمومی افراد جامعه در شناخت از اسطورهای از یاد برده شده داشته باشد خاطر نشان کرد: تمامی سعی من بر این بود که بتوانم عموم مردم را به سمت تماشای این فیلم ترغیب نمایم و از این رو سعی کرده ام که «مبارک» با مذاق همه رده های سنی سازگاری داشته باشد و بتواند با رویکرد آموزشی خود تلنگری به یکایک افراد جامعه وارد سازد. یکی دیگر از اهداف اصلی من نیز ایجاد روحیه امید، اتحاد و پشتکار در جامعه است که امیدوارم «مبارک» نقش مثبتی در این راستا ایفا کند.

گفتنی است؛ این فیلم به تهیه کنندگی «علی نجفی امامی» توسط مؤسسه فرهنگی سیماپردازان ستایش به تولید رسیده و دیگر عوامل آن عبارتند از: مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان بخش رئال: سید مهدی فرخ‌پور، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان بخش انیمیشن: مهدیه مراد و مرتضی قاسمی، مدیر تولید: مهدی مددکار، جانشین تولید: ابوالقاسم صفر یزدی، مدیر فیلمبرداری:‌ علیرضا برازنده، طراح صحنه و لباس: اصغر نژاد ایمانی، ‌ تدوین: سپیده عبدالوهاب، طراح چهره‌پردازی: علیرضا خورشید، نویسنده فیلمنامه: بهروز واثقی، مشاور فیلمنامه: سید جلال‌الدین دری، بازنویسی دیالوگ‌ها: عاطفه میاندار، منشی صحنه: پانته‌آ حسینی، طراح کاراکترهای انیمیشنی: حامد کمالی، ساخت عروسکها: کامران خلج، طراح لباس عروسک‌ها: سحر عبدالهی، ‌ صدابردار: حمید اسلامی، عکاس: آرش صادقی، تدارکات: علی اکبر ایکانی، مدیر روابط عمومی: محسن رخش خورشید. سوپروایزر کامپوزیت: محمد افشانی‌فرید، سوپروایزر نورپردازی و رندر: محمد صدری، سوپروایزر انیمیت: وحید نقدی، سرپرست مدل‌سازی سه بعدی: احسان نوری، سرپرست تکسچر کاراکترها: بهناز صفدرزاده، ریگ و ستاپ کاراکترها: امین صادقوند، سرپرست ترکینگ: علی ماپار، سرپرست شبیه‌سازی لباس: امین فرجی.

بازیگران: الناز شاکردوست، امیر رهبری، تورج نصر، منوچهر آذر، حسن کریم‌خان‌زند، مرجان سپهری و...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.