سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰

در پی اشاره مقام معظم رهبری به رهبر سیاهپوستان مبارز آمریکا

انتظار پخش فیلم سینمایی «مالکوم ایکس» از رسانه ملی

مالکوم ایکس

سینماپرس: در پی درخواست قرائت حمد رهبر معظم انقلاب از حضار ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین برای «مالکوم ایکس»، رهبر شهید سیاهپوستان مبارز آمریکا، انتظار می رود که رسانه ملی با پخش این فیلم سینمایی یاد این شهید را زنده نماید.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، رهبر انقلاب صبح امروز پس از ورود به سالن اجلاس سران از حضار ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین درخواست قرائت حمد و قل هوالله نثار روح شهید مالکوم ایکس رهبر سیاهپوستان امریکا را داشتند. 

اشاره رهبر انقلاب به این شهید آمریکایی نشان از نقش پر رنگ وی در آشنایی سیاهپوستان به اسلام عزیز هست که انتظار می رود رسانه ملی نیز با پخش فیلم سینمایی مالکوم ایکس در اسرع وقت یاد این شهید را دوبره زنده کند و لبیکی نیز به اشاره مقام معظم رهبری داشته باشند.

براساس این گزارش،«اسپایک لی» سال ۱۹۹۲ فیلم «مالکوم ایکس» را براساس زندگی «مالکوم ایکس»، سیاه‌پوست و مسلمان فعال حقوق انسانی و مدافع حقوق سیاهپوستان در آمریکا ساخت، تنها فیلمسازی است که توانسته پس از تلاش‌های فراوان به مکه راه یابد. (البته فیلم «وجدا»، تنها فیلم تاریخ سینمای عربستان نیز در مکه ساخته شده است.)

همه «لی» را تشویق می‌کردند که صحنه‌های مربوط به مصر را در جرسی شور، فیلمبرداری کند ولی او قبول نکرد و برای ساخت صحنه‌های مربوط به سفر «مالکوم ایکس» به مصر، به این کشور سفر کرد همچنین پس از تلاش‌های فراوان توانست صحنه‌های مربوط به زیارت حج مالکوم ایکس را نیز در مکه فیلمبرداری کند.

«اسپایک لی» فیلم‌های دیگری چون «گول‌خورده»، «کار درست را بکن»، «تب جنگل» و «مرد نفوذی» را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

«مالکوم ایکس»، رهبر سیاهپوستان مبارز آمریکا،  به عضویت گروه «ملت مسلمان» درآمد. او سیر مطالعاتی و تحقیقاتی خود از اسلام  را آغاز کرد و تا جایی پیش رفت که به عنوان سخنگوی این جمعیت برگزیده شد. تبلیغات مذهبی و اعتقادی او در آمریکا، باعث شد تعداد زیادی از سیاهپوستان با اسلام آشنا شوند و در مدت کوتاهی به عضویت گروه «ملت مسلمان» درآیند.

مالکوم ایکس در جامعه آمریکا چنان جایگاهی پیدا کرده بود که هرگز تصوّر آن را نمی کرد. همان گونه که خود در یادداشت هایش می نویسد، الله به یاری او آمد و او را از اوج تباهی، به قله های معرفت و انسانیت رساند.

سفر به سرزمین وحی و زیارت خانه خدا، برگ افتخار دیگری بود که در دفتر زندگی مالکوم ایکس جای گرفت. آن گونه که خودش اشاره کرده، در این سفر روحانی و مقدس با معنای واقعی اتحاد و برابری میان مسلمانان آشنا شد و حقیقت اسلام را فرا گرفت.

مالکوم ایکس، پس از بازگشت از مناسک حج، نام حاج ملک شبّاز را برای خود برگزید. او پس از بازگشت درصدد ایجاد تشکیلاتی گسترده برآمد تا به وسیله آن، مسلمانان جهان را با نژادهای گوناگون به همدلی و ظلم ستیزی فراخواند. مالکوم در آستانه راه بود که خانه اش را به آتش کشیدند و چون از این واقعه جان سالم به در برد، یک هفته بعد در ۳۹ سالگی هنگام سخنرانی در سالن بالروم منهتن، با شلیک چند گلوله به زندگی پرفراز و نشیب او پایان دادند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.