شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

بودجه های نجومی و بیکاری سینماگران؛

الهی: درخواست بودجه ۵۸ میلیارد تومانی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر باید برای افکار عمومی شفاف سازی شود

سعید الهی در نشست خبری چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت

سینماپرس: تقاضای بودجه ۵۸ میلیارد تومانی سازمان سینمایی از مجلس شورای اسلامی برای برگزاری دو جشنواره ملی و بین المللی فیلم فجر در سال آینده نیازمند شفاف سازی صریح برای افکار عمومی است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، سعید الهی کارشناس سینما و رسانه که خود سابقه مدیریت در چندین جشنواره هنری را دارد با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: اظهارات جناب قاضی زاده عضو محترم کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه پنجشنبه شب "سینما دو" و اعلام جزییات بودجه درخواستی مدیران سینمایی بر این مبنا بسیار شگفت آور است.

وی بیان کرد: درخواست این رقم بودجه بی سابقه در شرایطی که اکثریت اهالی سینما اغلب به جهت شرایط اقتصادی حاکم بر کشور در چند سال اخیر در بیکاری و شرایط بدی بسر می برند قطعاً ابهامات زیادی را در اذهان آنها بوجود خواهد آورد.

مشاور دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت بکارگیری اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی در اجرای بسیاری از برنامه های دولتی، تخصیص حتی نیمی از این رقم به برگزاری دو جشنواره فیلم فجر را رقمی غیرضروری خواند و پرسید: مگر ظرف سال آینده جشنواره فیلم فجر چه تغییرات هزینه بری میخواهد انجام شود که این رقم اعلام شده است؟

الهی گفت: ارائه اینگونه ارقام نجومی از چند حالت خارج نیست؛ یا برنامه های عمده و قابل توجهی برای جشنواره های فجر مدنظر است که با توجه به سال پایانی دولت این امر خیلی منطقی به نظر نمیرسد؛ یا ضعف در برنامه و بودجه نویسی سازمان سینمایی است که بدون در نطر گرفتن ملاحظات و نظرات کارشناسی ارقام اعلام می شود و یا ناشی از زیاده خواهی متولیان جشنواره است که به نظرم اوج بی انصافی و ناعدالتی است.

قائم مقام اجرایی اجرایی دو دوره جشنواره فیلم پلیس خاطر نشان ساخت: جشنواره فیلم فجر در پایان دولت قبل با وجود ادغام در بخش بین الملل نهایتاً با رقمی زیر ۷ یا ۸ میلیارد تومان در برج میلاد و با حضور انبوهی از مهمانان خارجی برگزار شد؛ حال اعلام رقم ۵۸ میلیارد تومان از سوی دولت یازدهم قطعاً می بایست به تفکیک برنامه حداقل برای اهالی سینما تشریح شود.

وی یادآور شد: با وجود بسیاری از مشکلات صنفی، معیشیتی، رفاهی و اقتصادی سینماگران در سالهای اخیر، ضرورت اینگونه هزینه های کلان و غیرقابل تصور برای جشنواره ای که امسال تا حد بسیار زیادی و به نظر بسیاری از صاحبنظران هیچ محتوای مطلوب و مناسبی را به تولیدات سینمای ایران اضافه نکرد برای چیست؟

 وی تاکید کرد: انتظار میرود نمایندگان محترم‌ مجلس با دقت نظر همیشگی متوجه باشند که ۵۸ میلیارد تومان مورد درخواست، در واقع بیش از یک چهارم بودجه کل درخواستی سینمای کشور در سال ۹۶ خواهد بود و تخصیص آن و حتی کمتر از آن بر خلاف عرف مرسوم، مشکلی از دهها ضعف سینمای ایران کم نخواهد کرد.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره بین المللی فیلم شهر در پایان این‌ گفتگو اظهار داشت: در شرایطی که بیشتر تولیدات سینمایی به واسطه کمرنگ شدن نقش حاکمیتی مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید، دغدغه ای برای طرح موضوعات استراتژیک و انقلابی ندارند، تمرکز مدیران و سیاستگذاران این حوزه بر برخی برنامه های اجرایی غیر ضروری و شاید هم تشریفاتی، جز هزینه تراشی مضاعف برای دولت، آنهم از جیب مردم، ارمغان دیگری برای اصحاب سینما در بر نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.