شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹

گلایه کارگردان «بیست و یک روز بعد» از اعلام آرای مردمی

«خانه سینما» پاسخگوی اعتراضات به آرای مردمی جشنواره فجر نیست!

افخمی-خردمندان-قربانی

سینماپرس: «هفت» در ادامه میزبان سیدمحمدرضا خردمندان و مهدی قربانی، کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» بود و با آنها گفتگو کرد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمدرضا خردمندان، کارگردان این فیلم در ابتدا گفت: فیلم «بیست و یک روز بعد» از تمام ظرفیت اکران های مردمی در جشنواره بهره برد و با استقبال خوبی هم که از آن شد تقریبا تمام سانس های آن پر شد و نهایتا خداروشکر در میان 5 فیلم برتر جشنواره از لحاظ مردمی انتخاب شد. هرچند ما در روز اختتامیه انتظار داشتیم در میان 3 فیلم برتر جای داشته باشیم، اما نهایتا از این اتفاق خوشحالم.

وی درخصوص وعده خانه سینما برای امکان اعتراض تهیه کنندگان و بازبینی آرای خود در رای گیری بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر گفت: از همین جا هم خطاب به آقای شاهسواری سلام عرض می کنم و می گویم طبق صحبت ایشان در مراسم اختتامیه قرار بود از شنبه پس از جشنواره، خانه سینما پاسخگوی تهیه کنندگان برای جزییات شمارش آرای مردمی جشنواره باشند، اما علی رغم درخواست رسمی ما در رو دوشنبه پس از جشنواره و چند بار پیگیری متاسفانه تا امروز پاسخگوی ما نبودند و گفتند این کار فعلا امکان پذیر نیست. بروید بعدا خودمان بهتان زنگ می زنیم!

وی درخصوص ایده اصلی شکل گیری این فیلم گفت: اصل داستان مربوط به 3 سال پیش است و زمانی که خودم درگیر ماراتن «بیست و یک روز بعد» بودم. در داورخانه 13 آبان ایده این کار برایم شکل گرفت و به مرور تصویر کار در ذهنم رسیده بود. ایده قطار در این فیلمنامه هم کاملا ارجینال و دست نخورده است و پیش از این جایی بکار برده نشده بود. درباره استفاده از لوکیشن حاشیه قطار و زندگی در آن موقعیت شهری، همیشه از کودکی برایم این سوال بود که کسانی که در حاشیه ریل راه آهن زندگی می کنند چرا انقدر به آنها کم توجهی شده است؟ گویی جا مانده اند. انگار باید به دیگران بگویی یک لحظه توقف کن، به آنها نگاه کن و این مسافران جا مانده از زندگی را سوار کن.

این کارگردان فیلم اول با بیان آنکه در جشنواره امسال شاهد آشفتگی هایی در داوری ها بودیم گفت: از جمله پس گرفتن نامزدی خانم بیات که علی رغم تماس های مکرری که با ایشان شده بود و کارت نامزدی که برایشان ارسال شد، با کمال تعجب در میان نامزدهای اعلامی نبودند و از آن سو تنها بخشی از فیلم ما نامزد شد (جلوه های ویژه) که تنها بخش ناقص فیلم ما بود! از روز اول که فیلم ما از کنداکتوری خارج شد و به روز آخر جشنواره موکول شد، ما اعتراض کردیم اما پاسخی داده نشد. به هر حال وقتی فیلمی را شایسته حضور در بخش مسابقه می دانید و فیلمی را به بخش مسابقه وارد نمی کنید، باید اولویت را برای فیلم بخش مسابقه قرار دهید.

خردمندان درخصوص تجربیات ساخت نخستین فیلم بلند سینمایی اش گفت: برای من ساخت اولین فیلم سینمایی و حضور در بخش مسابقه جشنواره فجر هم دلنشین بود و هم جدایی از عرصه فیلمسازی کوتاه سخت بود. در مجموع کار کردن با عواملی که همگی حرفه ای بودند و پیش از این آنها را می شناختم، جذاب و خوب بود. در عین حال کسب تجربه در موقعیت های جدید و تازه، چالش برانگیز و مفید بود.

وی ادامه داد: من امسال افتخار داشتم پس از سالها فیلمسازی در عرصه فیلم 100، به عنوان داور در این جشنواره حضور داشته باشم که امشب اختتامیه آن برگزار شد. بنظرم یکی از بهترین و منظم ترین جشنواره هایی که در کشور برگزار می شود و به شکل جدی در تقویم جشنواره های کشور، برای سینمای ایران جریان ساز است همین جشنواره است. چون اینجا محل تقابل اندیشه هاست و افراد فارغ از سرمایه ها و امکانات می توانند خود را بیازمایند. من سالها این چنین با فیلم 100 زندگی کردم. فیلم هایی که قصه هایش را از خود مردم می گرفتم و می ساختم.

با عینک نشانه شناسی سیاسی «بیست و یک روز بعد» را نبینید!

کارگردان «بیست و یک روز بعد» نهایتا گفت: من یک فیلم اجتماعی ساختم کل فیلم درباره این مسئله حرف می زند. خواهشم این است که مخاطبان و منتقدینی که فیلم را می بینند، ارزیابی شان از خود فیلم باشد نه چیزی بیرون از آن. گاهی احساس می کنم با عینکی درباره فیلم صحبت می شود که عینک مردم نیست. بخصوص درباره نشانه شناسی های اشتباهی که صورت می گیرد، من خودم شوکه می شوم که می بینم برچسب های عجیب سیاسی به فیلم من زده می شود. یک آدم دغدغه مند اجتماعی هستم و به هیچ وجه به دنبال متلک های سیاسی نیستم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.