یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

چند درصد ترک‌ها هرگز به سینما نرفته‌اند!؟

ایسنا: آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد مردم ترکیه، هرگز در رویدادهای فرهنگی و هنری شرکت نکرده‌اند.

«حریت دیلی نیوز» نوشت: براساس گزارش بنیاد فرهنگ و هنر استانبول، بیش از ۷۰ درصد مردم ترکیه هرگز در عمر خود به یک رویداد فرهنگی و هنری از جمله کنسرت‌، سینما، تئاتر و ... نرفته‌اند.


این آمارگیری همچنین نشان می‌دهد ۴۹ درصد ترک‌ها حتی یک بار هم به سینما نرفته‌اند. این رقم درباره کنسرت‌، تئاتر و اپرا به ۶۶ درصد هم می‌رسد. ۳۹ درصد مردم این کشور تاکنون در عمر خود یک کتاب هم نخوانده‌اند.


۸۵ درصد افرادی که به این پرسشنامه پاسخ داده‌اند، به تلویزیون تماشا کردن به عنوان فعالیت فرهنگی ـ هنری مورد علاقه خود اشاره کرده‌اند. ۴۷ درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که اصلا مجله نمی‌خوانند و ۹۰ درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند که هرگز در عمر خود در کلاس‌های تفریحی و دوره‌های مورد علاقه‌شان شرکت نکرده‌اند.
براساس تحقیق دیگری که بین ژوئن و سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شد، بیشترین گروه سنی شرکت‌کننده در فعالیت‌های فرهنگی و هنری، افراد ۱۸ تا ۲۴ سال هستند.

با این حال، بیش از ۷۰ درصد ترکیه‌ای‌ها اذعان داشته‌اند که هرگز در هیچ برنامه‌ای از این دست شرکت نکرده‌اند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد تنها قشر تحصیل‌کرده جامعه ترکیه به فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری علاقه‌مند هستند و ۸۲ درصد شرکت‌کنندگان در این آمارگیری گفته‌اند که هیچ علاقه به هنرها و حوزه‌ فرهنگی ندارند.

بیشترین علاقه‌مندی مردم این کشور نواختن ساز است که آن هم، تنها هفت درصد طرفدار دارد و پس از آن، نقاشی و مجسمهسازی با چهار درصد رتبه دوم را دارد، آثار نمایشی هم مورد علاقه 3 درصد ترک‌هاست.

یک تحقیق دیگر هم نشان داده، نیمی از کاربران فعال ترکیه‌ای که بالای ۴۵ سال سن دارند، هر روز «یوتیوب» را چک می‌کنند. این رقم برای شهروندان ترکیه‌ای بالای ۵۵ سال رو به کاهش است و یک‌چهارم جمعیت آن‌ها هر روز به «یوتیوب» سر می‌زنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.