یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

موضع جالب ۲ روزنامه اصلاح‌طلب و اصولگرا درباره فرهادی

جوان: با نزدیک‌تر شدن به موعد برگزاری مراسم اسکار اظهارنظرها درباره منازعه گردانندگان این رویداد هنری با ترامپ به بهانه انصراف اصغر فرهادی و البته اعلام دو نماینده از سوی این فیلمساز به اسکار بالا گرفته است.

با نزدیک‌تر شدن به موعد برگزاری مراسم اسکار اظهارنظرها درباره منازعه گردانندگان این رویداد هنری با ترامپ به بهانه انصراف اصغر فرهادی و البته اعلام دو نماینده از سوی این فیلمساز به اسکار بالا گرفته است. در این‌باره دو اظهارنظر درباره اصغر فرهادی از دو روزنامه که به لحاظ فکری مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند جالب به نظر می‌رسد.


در مورد اول روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در این‌باره نوشت: «چند سال قبل از اینکه مسعود کیمیایی به بهانه موفقیت اصغر فرهادی در جشنواره کن و برای فیلم «فروشنده» متنی بنویسد و فرهادی را کارگردانی بداند که سینمایش از سینمای قدیم می‌آید، گفت‌وگویی با مسعود کیمیایی داشتیم، گفت‌وگویی به بهانه فیلم «محاکمه در خیابان» که فرهادی همراه کیمیایی در نگارش فیلمنامه این فیلم شده بود. سؤال آخر آن گفت‌وگو درباره فرهادی بود آیا او هم نابغه حساب می‌شود یا نه؟ کیمیایی با تیزهوشی بی‌نظیر جواب داد که نه؛ فرهادی نابغه نیست، چون نسل نابغه‌ها تمام شده، اما هوشیاری خاص خود را دارد. در نگاهی دقیق‌تر و جزئی‌تر، فرهادی اصلاً و ابداً نابغه نیست، درست مانند آنچه کیمیایی گفت. او نه نگاه مؤلف کیمیایی و مهرجویی را دارد و نه خودساختگی و تجرد کیارستمی را. فرهادی فیلمساز متوسطی است با یک تفاوت بسیار فاحش. سیاستمدار است و از بازی با خردجمعی آگاه. می‌گویید نه؟ به خبری که عصر روز جمعه رسید دقت کنید.

خبری که می‌گوید فرهادی انوشه انصاری و فیروز نادری را به اسکار معرفی کرده تا جای او در سالن بنشینند و نمایشی بی‌نظیر از اقتدار مهاجران ایرانی‌الاصل داشته باشند و نه‌تنها به ترامپ که به تمام جهان پیام دهند که ممنوعیت ایرانی یعنی جای خالی دانشمندان، تاجران، هنرمندان و چهره‌های مهم حوزه‌های مختلف که به سود هیچ‌کسی نیست. پیام فرهادی روشن و واضح است و حالا حتی اگر «فروشنده» از نظر استاندارد کیفی در پایین‌ترین سطح فیلمسازی هم باشد، باز یک شاهکار حساب می‌شود، چون خالقش نبض توجه جهانی را به خوبی بلد است، سیاستمداری قهار است. اما روزنامه اصولگرای کیهان نیز در این‌باره نوشت: «در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق سینماگران حتی در امریکا به دولت امریکا اعتراض کرده و علیه آن موضع گرفته‌اند، اصغر فرهادی به‌رغم ادعای تحریم مراسم اسکار، با معرفی نمایندگان خود به استقبال از این مراسم دولتی امریکا رفت! شایعاتی مبنی بر احتمال اهدای جایزه بهترین فیلم خارجی هشتادونهمین مراسم اسکار به فیلم «فروشنده» به کارگردانی فرهادی باعث شده تا این کارگردان، با معرفی نمایندگانی برای حضور یافتن در این مراسم، تحریم اسکار را زیر پا بگذارد.»

نظرات

  • ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۰۷:۱۸
    0 0
    صد در صد فرهادی سیاستمدار است ٬ وقتی پهپادهای امریکایی مردم افغانستان را به خاک و خون می کشد فرهادی واکنشی انجام نمی دهد ولی اگر دولت ایران کمترین گیر به رفت و امد مهاجرین بدهد فرهادی کلی جنجال بپا می کند و بدو بدو از المان بلند می شود و می اید و با مهاجرین افغانستانی عکس یادگاری و تبلیغاتی می اندازد
  • ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ - ۰۸:۰۲
    0 0
    وقتی که غزه توسط صهیونیست ها وحشیانه بمباران می شد فرهادی یه تیکه مقوا دست گرفته بود به این عنوان ٬ جنگ را متوقف کنید !!!!! همین ؟!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.