یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵

توضیحات اداره کل هنرهای نمایشی درباره مصاحبه هنرمند پیشکسوت نمایش های آئینی

جواد انصافی

سینماپرس: در پی انتشار مصاحبه با هنرمند پیشکسوت نمایش های آیینی سنتی، جواد انصافی با سینماپرس، روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی توضیحاتی را در این زمینه ارایه نمود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس متن کامل این توضیحات به شرح ذیل است:

۱-  تماشاخانه سنگلج از بدو تأسیس خود بر خلاف گفته ی آقای انصافی اختصاص به اجرای نمایش های آئینی سنتی نداشته و بیشتر تماشاخانه ای با محوریت تئاتر ملی شناخته می شود و طبیعتاً نمایش های آئینی سنتی بخشی از این حوزه قلمداد می شود. چنانکه در آخرین میزبانی از آثار آئینی سنتی تماشاخانه سنگلج پس از برگزاری آخرین دوره (دوره هفدهمین) جشنواره آئینی سنتی میزبان نمایش های «بر پهنه دریا»، «شیش و بش»، «گرگ دختر» و «جیجک علی شاه» از آثار حاضر در این دوره جشنواره بوده است و علاوه بر آن نمایش های «انسانم آرزوست»، «مرگ یزدگرد»، «اندر حکایت بلدیه اصفهان» و «کابوس های مرد مشکوک» از این حوزه در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت و البته برخی دیگر از نمایش های آئینی سنتی در دیگر تالارهای نمایشی با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی اجرا شده است.
۲-  ایشان اشاره به منافع شخصی در گفتگوی خود داشته اند. فارغ از اینکه طرح این بحث به لحاظ حقوقی قابل پیگرد است، شایسته است نسبت به اینکه اجرا شدن یا نشدن نمایش های آئینی سنتی در سنگلج چه منافع شخصی برای چه کسی به همراه دارد شفافیت لازم صورت گیرد.
۳-  ایشان بیان کرده اند که «مسئولان مرکز هنرهای نمایشی هیچ علاقه ای به تئاتر و به خصوص نمایش های آئینی سنتی و هنر فولکلور این مرز و بوم ندارند». فارغ از صحت و سقم این ادعای کلان که عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی در این خصوص به نسبت بسیاری از سازمان ها و نهادهای اجرایی و آموزشی در این حوزه آشکار است. یکی از شاخص های نقض آن در مورد آقای انصافی، آثاری است که ایشان در طی ۲ سال گذشته با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی به صحنه برده اند.
در سال ۹۳ ایشان دو نمایش «کل عنایت» و «مبارک و طلسم شاهزاده» را به ترتیب در تماشاخانه سنگلج و تالار هنر با حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی به صحنه برده اند.
در سال ۹۴ نمایش «عمو نوروز، حاجی فیروز» ایشان در تماشاخانه سنگلج با حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی به صحنه رفته است. همچنین اداره کل هنرهای نمایشی از نمایش «چله زری و عمو نوروز» ایشان که در تالار محراب به صحنه رفت حمایت مالی نمود.
در سال ۹۵ نمایش «عمو نوروز و ننه سرما» از ایشان در تالار هنر با حمایت مالی به صحنه رفت و در همین سال بخش دیگری از حمایت مالی با خرید کتاب تألیف ایشان صورت پذیرفت.
از دیگر سو چنانچه حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از نمایش های آئینی و سنتی و تلاش برای تعریف این حوزه در نظام اداری و برنامه ریزی کشور انجام نمی گرفت احتمالاً جناب آقای انصافی موفق به اخذ مدرک درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نمی شدند که قطعاً ایشان صلاحیت این درجه را داشته اند.
۴-  جمله ی «به تمام گروه های نمایشی اعلام شده تنها سالی یک بار حق اجرا دارند» از اساس غلط است. با توجه به کثرت تالارهای نمایشی در تهران امکان به صحنه بردن نمایش توسط هنرمندان در طول یک سال بیش از پیش رشد داشته است. شاید اگر ایشان جمله ی «سالی یک بار حمایت مالی اجرا در تماشاخانه سنگلج» را می گفتند منطقی بود.
۵-  خوشبختانه با تلاش هنرمندانی همچون جناب آقای انصافی رشد نمایش های آئینی سنتی بیش از پیش است و جشنواره ی نمایش های آئینی سنتی به عنوان جشنواره ای جریان ساز شاهد حضور نسل جوان هنرمندان تئاتر کشور در کنار پیشکسوتانی همچون جناب آقای انصافی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.