چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰

سینماپرس و یک گزارش خواندنی/ بخش دوم

تلخ و شیرین های زندگی سینماگران در سال ۹۵/ از خانه نشینی تا بیکاری و فقدان برجستگان عرصه سینما تلخ ترین رویدادهای سال

حائری-فقیه نصیری-نظام دوست-توکلی-موسوی-امیرسلیمانی-تهامی-آقابیک-یحیوی-فرح مرزی-هدایتی

سینماپرس: یکی از علایق دوستداران سینما اطلاع از حال و هوای هنرمندان محبوب است اینکه چه اتفاقاتی را در طول زندگی خود سپری نموده است. همزمان با سال نو سینماپرس تلخ و شیرینی های زندگی برخی از بهترین سینماگران ایرانی در سال ۹۵ را از ایشان سوأل کرده و با رضایت آنان در معرض دید مخاطبان خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس همزمان با آغاز سال ۱۳۹۶ با ۱۱ تن از هنرمندان رشته های گوناگون سینمایی در رابطه با مسائل تلخ و شیرینی که در سال ۹۵ شاهد آن بودند به گفتگو نشستیم. اغلب هنرمندان تأکید داشتند در سطح جامعه اتفاق مبارکی رخ نداده که آن ها بتوانند به عنوان یک رویداد شیرین از آن یاد کنند؛ مرگ بسیاری از هنرمندان برجسته سینمای کشور از جمله: عباس کیارستمی، داود رشیدی، کاظم افرندنیا، حسن جوهرچی و... نیز به زعم بسیاری از این هنرمندان تلخ ترین رویدادهای سال ۹۵ بوده که در کنار آن فجایع زیست محیطی از جمله مسأله مهم خوزستان و پدیده ریزگردها و بی توجهی مسئولان ذیربط نیز قرار داشته است.

ماحصل گفتگوی سینماپرس با هایده حائری، آتنه فقیه نصیری، نعیمه نظام دوست، رقیه توکلی، شهربانو موسوی، سعید امیرسلیمانی، کوروش تهامی، آرش آقابیک، سیدجواد یحیوی، نوید فرح مرزی و ساعد هدایتی در ذیل مطلب نقل شده است.

هایده حائری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با بیان اینکه درگذشت همسرش تلخ ترین واقعه سال ۹۵ بوده اظهار داشت: آنقدر این اتفاق بر روحیه من تأثیر منفی گذاشت که مدت ها است نتوانسته ام به هیچ مسأله ای در زندگی ام فکر کنم و یا تمرکزی داشته باشم؛ این روزها بسیار تلخ و پریشان احوال هستم و متأسفانه رویداد شیرینی نه در زندگی خودم و نه در کل جامعه نمی بینم.

آتنه فقیه نصیری دیگر بازیگر مطرح سینما و تلویزیون نیز با بیان اینکه این روزها تلخی پشت تلخی در جامعه ما دیده می شود گفت: یکی از تلخ ترین اتفاقاتی که در سال ۹۵ شاهد آن بودیم فاجعه دردناک ساختمان پلاسکو بود؛ فجایع زیست محیطی در جنوب کشور و به ویژه استان خوزستان نیز یکی دیگر از مسائل دردآوری بود که بخشی از هم میهنمان مان با آن درگیر بودند و متأسفانه هیچ تدبیر جدی هم برای رفع این معضلات اندیشه نشد.

وی ادامه داد: اما با این همه توجه جشنواره های معتبر جهانی به جدیدترین ساخته سینمای اصغر فرهادی کمی دل سینماگران و سینمادوستان را در سال ۹۵ شاد کرد و باعث شد تا برای لحظه ای هم که شده تلخی ها و دردها را از یاد ببریم و امیدوارم که در سال جدید نیز بتوانیم شاهد اعتلای سینمای کشورمان در سطح جهانی باشیم.

نعیمه نظام دوست نیز با تأکید بر اینکه مدت ها است از هیچ اتفاقی خرسند نشده اظهار داشت: متأسفم که هرچقدر به سال ۹۵ نظاره می کنم اتفاقی شیرینی را از آن به یاد نمی آورم؛ خیلی وقت است که نتوانسته ام از ته دل شاد باشم و شادی کنم و مدت ها است که می بینم بسیاری از اطرافیانم و مردم جامعه نیز به این درد دچار شده اند!

این بازیگر طناز سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: در بین همه تلخی ها و اتفاقات دردناک فاجعه ساختمان پلاسکو حال مرا تا مدت ها بد کرد و بسیار ناخودآگاه تا مدت ها اشک از چشمان من سرازیر بود و نمی توانستم زندگی آرامی داشته باشم؛ طی روزهای ابتدایی که این اتفاق تلخ رخ داد بخش عمده ای از افراد جامعه مرگ را با تمام وجود خود لمس کردند و باور این فاجعه عظیم به دلیل اهمال کاری مسئولان برای همه غیرقابل تصور بود. همچنین پدیده ریزگردها و فجایع زیست محیطی که بخش عمده ای از مردم جنوب کشور را با خود درگیر کرد دل همه ما را به درد آورد.

وی در خاتمه گفت: تنها و تنها برای اینکه سلامت هستم خداوند یکتا را سپاس می گویم و امیدوارم که در سال ۹۶ بتوانیم شاهد سلامتی، صلح و آرامش را نه تنها در کشورمان که در کل جامعه شاهد باشیم و به خصوص همه سینماگران و همکاران مان که مدت ها است خانه نشین هستند و در بیکاری مطلق به سر می برند بتوانند کار کنند. امیدوارم اتفاقات خوبی مثل گرفتن جوایز جهانی در سینمای ما استمرار داشته باشد.

رقیه توکلی کارگردان جوان سینما که با نخستین ساخته سینمای اش «مادری» در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس گفت: تلخ ترین اتفاق سال ۹۵ برای من فوت آقای عباس کیارستمی بود که به ایشان بسیار ارادت داشتم و شادترین اتفاقی که شاهد آن بودم حضور نخستین فیلمم در جشنواره فجر بود و امیدوارم که روند این شادی ها همچنان ادامه داشته باشد.

شهربانو موسوی بازیگر طناز سینما و تلویزیون با ابراز انتقاد شدید از عملکرد مسئولان سینمایی کشور گفت: مگر در این وانفسا مدیران بی تدبیر سینمایی جای شادی و خوشی هم برای ما باقی گذاشته اند؟ من و امثال من مدت ها است که گوشه گیر، خانه نشین، افسرده و منزوی شده ایم و دلیل اصلی این اتفاقات هم مدیران بی تدبیری هستند که بر سینما و تلویزیون حکومت می کنند و تنها از دوستان و طرفداران و اعوان و انصار خود برای کارها دعوت به عمل می آورند و به طور کل سینما و تلویزون کشور را در اختیار خود گرفته اند و به همین دلیل است که اینکه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بیش از سینما و تلویزیون ما طرفدار دارد چون ما دیگر آثار با کیفیت تولید نمی کنیم!

وی ادامه داد: این روزها برخی مدیران مثل اختاپوس به جان سینما افتاده اند و آن را نابود می کنند و وضعیت ما به مثابه مثال معروف «سال به سال دریغ از پارسال» شده است!؛ ما طی سال ۹۵ بسیاری از هنرمندان ارزنده خود را از دست دادیم و فضای عمومی جامعه هم پر از غم، اندوه، بیماری و تلخی بود. مسائلی همچون پدیده ریزگردها در جنوب کشور کام همه مردم را تلخ کرد و امیدوارم که هرچه زودتر تدبیری برای این فجایع اندیشه شود.

سعید امیرسلیمانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: من اتفاق خوشحال کننده ای را در سال ۹۵ شاهد نبودم اما ناراحتی تا دلتان بخواهد دیدم! به خصوص مرگ دوستانی مثل داود رشیدی، کاظم افرندنیا و حسن جوهرچی مرا بسیار آزرده خاطر کرد و امیدوارم که در سال ۹۶ دیگر شاهد این همه مرگ و میر در میان هنرمندان مان به ویژه هنرمندان جوان نباشیم و ریشه تمامی بیماری ها از جامعه ما کنده شود.

کوروش تهامی بازیگر نامدار سینما و تلویزیون که با فیلم «رگ خواب» در سی  پنجمین جشنواره فجر حضور داشت در این باره گفت: متأسفانه در سال ۹۵ تلخی ها بسیار بیشتر از خوبی ها بود و آنقدر مقدار تلخی ها زیاد بود که نمی دانم باید به کدام مورد اشاره کنم؟ از فوت پیشکسوتان و همکاران عزیزمان و به خصوص دوست خوبم حسن جوهرچی گرفته تا فاجعه ساختمان پلاسکو و پدیده دردناک ریزگردها که مردم جنوب کشور را با مشکلات زیادی روبرو کرده بگیرد تا آلودگی هوا و ترافیک و بلایای طبیعی و حتی اتفاقات ناجوری که در جشنواره فیلم فجر رخ داد و ناداوری ها و بی عدالتی در سینما همه و همه حال مرا بد کرد.

وی ادامه داد: شاید تنها اتفاق خوبی که در این میان به ذهن من می رسد گرفتن جوایز جهانی متعدد توسط آقای اصغر فرهادی باشد. آرزو می کنم در سال ۹۶ بتوانیم فارغ از این همه گرفتاری و مشکلات شاهد اتحاد، دوستی و همدلی میان اهالی سینما و آحاد افراد جامعه باشیم و تمام کسانی که در هر عرصه ای حق کشی و حق خوری می کنند به سزای عمل شان برسند.

آرش آقابیک طراح جلوه های ویژه سینما با بیان اینکه شیرین ترین اتفاق سال ۹۵ برای من گرفتن سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر بود اظهار داشت: بسیار خوشحالم که بعد از سال ها فعالیت در سینما توانستم حقم را بگیرم.

این طراح جلوه های ویژه پرکار سینما از آتش سوزی ساختمان پلاسکو به عنوان تلخ ترین اتفاق زندگی اش در سال ۹۵ یاد کرد و گفت: متأسفانه من در این حادثه دو تن از رفقای بسیار خوبم را از دست دادم و این مسأله برایم بسیار دردناک و تأسف آور بود و امیدوارم که دیگر هرگز شاهد چنین اتفاقاتی که مسبب آن مسئولان اهمال کار هستند نباشیم.

سیدجواد یحیوی هم در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس گفت: معتقدم زندگی سرشار از تجربه ها است و من نمی توانم از هیچ اتفاقی به عنوان «تلخی» یاد بکنم. ما در حال گذر عمر هستیم و از دیدگاه من همه چیز در زندگی کسب تجربه است و بس! اما فوت خواهرم امسال مرا بسیار تحت تأثیر قرار داد.

نوید فرح مرزی طراح چهره پردازی و صحنه و لباس نیز در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس گفت: شیرین ترین اتفاقی که دلم می خواهد رخ بدهد حفظ حرمت سینما و سینماگران توسط جوانان تازه وارد است و تلخ ترین اتفاقی که در سال ۹۵ شاهد آن بودم بی حرمت شدن هنرمندان پیشکسوت و نامدار توسط همین جوان ها بود.

ساعد هدایتی بازیگر طناز سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوأل از باردار شدن دخترش به عنوان شیرین ترین اتفاق زندگی اش در سال ۹۵ یاد کرد و گفت: از اینکه در سال ۹۶ پدربزرگ می شوم بسیار خرسند هستم اما متأسفانه فوت دوستان عزیزم حسن جوهرچی، کاظم افرندنیا و... و همینطور فاجعه ساختمان پلاسکو کام مرا هم مانند سایر افراد جامعه تلخ کرد.

گفتنی است؛ در بخش اول این گزارش که در تاریخ ۲ فروردین ۱۳۹۶ منتشر شده است وقایع تلخ و شیرین ۱۱ هنرمند دیگر از جمله: فاطمه گودرزی، مریم سعادت، سیما تیرانداز، مژده لواسانی، مونا فرجاد، رهبر قنبری، حسن زاهدی، حسین گیتی، مهدی امینی خواه، مرتضی علی عباس میرزایی و پیمان عباسی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.