یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

واکنش کمیسیون فرهنگی مجلس به جوابیه سازمان سینمایی درباره بودجه ۵۸ میلیاردی جشنواره ها/ درخواست از دیوان محاسبات برای شفاف سازی دخل و خرج «جشنواره فیلم فجر»

ایوبی-مجلس شورای اسلامی

سینماپرس: با انتشار جوابیه سازمان سینمایی به مطالب مطرح شده در برنامه «سینما دو» درباره بودجه ۵۸ میلیاردی برگزاری جشنواره فیلم فجر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتشار جداول بودجه درخواستی سازمان سینمایی، انتقاد شدید خود را به بودجه مضاعف شده و ابهام آمیز این سازمان اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس در این جوابیه که از طریق دفتر این نماینده در اختیار سینماپرس قرار گرفته، آمده است:

ضمن سپاس فراوان از توجه عمیق مردم شریف ایران و علی الخصوص اهالی عزیز سینمای ایران لازم می دانم پیرو موضوعات مطرح شده توسط روابط عمومی سازمان سینمایی نکات ذیل را به اطلاع برسانم :

۱- در مورد بودجه سازمان سینمایی کشور خوب است مدیران این سازمان با مردم و اهالی سینما صادق باشند و ضمن تقویت دانش ریاضی، اعداد و ارقام درست و واقعی به افکار عمومی ارائه دهند. بر این اساس اینجانب جداول پیوست شماره ۴ بودجه کشور که بیان کننده اعتبارات دستگاه های اجرایی ملی در سال ۹۶ را منتشر می نمایم. ضمن آنکه مقایسه بودجه سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ سازمان سینمایی نشان می دهد در ظرف ۲ سال ۹۴ تا ۹۶ بودجه ۹۸ میلیارد تومانی این سازمان تبدیل به ۲۰۱ میلیارد تومان شده که افزایش دو برابری داشته است. این اعتبار علاوه بر اعتبار سینمای ملی تحت برنامه حمایت گسترش سینمای ملی ایران ذیل بودجه ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بودجه ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بودجه ۹۶ قریب به ۶۷۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۴ (۲۵۰ میلیارد تومان) قریب به ۷/۲ برابر شده است.

۲- سوال اینجاست که بودجه پیشنهادی برای حمایت از تولید فیلم، سفارش فیلنامه، تولید فیلم های فاخر و تولید مشترک در ۳ ردیف مجزا، سرجمع ۶۵ میلیارد تومان اعتبار دارد که مشخص نیست به کدامیک از ۸۰۰ عنوان پیشنهادی سازمان سینمایی قرار است پرداخت شود؟

۳- یکی از مهمترین نقاط ابهام در ردیف های بودجه مربوط به سازمان سینمایی با دارا بودن ۱۸% از کل اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن است که هیچگونه توضیحی در مورد نحوه تفکیک و سهمیه بندی اعتبارات دستگاه های سینمایی زیر مجموعه سازمان سینمایی (شامل بنیاد سینمایی فارابی، مرکز سینمای مستند و تجربی، موسسه رسانه های تصویری و مدرسه عالی سینما) نشده است. در واقع، شفاف نیست که بودجه این دستگاه های مهم – که بعضاً گردش مالی قابل توجهی نیز دارند – از محل کدام بخش از اعتبارات سازمان سینمایی تخصیص خواهد یافت و قرار است در راستای چه فعالیت ها و برنامه هایی مصرف شود.

۴- در مورد اعتبار جشنواره فیلم فجر صرفاً به انتشار جدول ارائه شده توسط دولت که ارقام آن بر حسب میلیون ریال است اقدام می نمایم. ضمن آنکه به جشنواره فیلم از ردیف های مختلف در قالب های متنوع صورت می گیرد. مسئولان مربوطه گویا ارقام را برحسب ریال محاسبه کرده اند. ضمن آنکه جشنواره فیلم فجر توسط یکی از دستگاه های وابسته به سازمان سینمایی برگزار که خود از محل کمک به موسسات اقدام به دریافت اعتبار می نماید.

این اعتبار جشنواره می بایست با درآمدهای گسترده جشنواره که از طریق حامی مالی جشنواره (شرکت های مخابراتی، بانک ها، بیمه ها و ...) تبلیغات، فروش بلیط و... و. کسب می گردد جمع گردد.

۵- به منظور شفاف سازی مالی از اعتبارات، درآمدها و حامیان مالی جشنواره و همچنین نحوه هزینه کرد اعتبارات و درآمدهای جشنواره اینجانب از دیوان محاسبات و سایر دستگاه های نظارتی خواهم خواست، گزارش مالی کامل از دخل و خرج جشنواره فیلم فجر ارائه دهند.

نظرات

  • حسين ۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۹:۵۴
    1 0
    ظاهرا آقايان از ادامه رياست نا اميد شده اند ومي خواهند در اين چند ماه باقي مانده بار خودشونو ببندند بيچاره مديران بعدي ....
  • م.ي ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۰:۴۵
    1 0
    سپاس لطف خدايي را كه موجبات شرمساري افراد نا شكر را خود فراهم مي كند حضور ايشان از ابتدا براي كارمندان هم درد سر ساز بود عده ايي را اسير ساختمان فاطمي كرد با چه مشقتي اسباب كشي كرديم چه هزينه هنگفتي كه نكردند اي كاش مجلس محترم در بحث مالي ساختمان فاطمي تحقيق وتفحص كند تا معلوم شود چه كارهايي كه نكردند ؟؟؟؟عده ايي يه شبه به هم چيز رسيدند وعده اي هم ... كه همه را سر پوش گذاشتند
  • علی ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۲:۰۴
    1 0
    فدات شم الهی امسال که پول بلیط معلوم نیست چی شد همین یک مورد رو بززسی کنید و بس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.