دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳

برای فیلم «فروشنده»

دومین اسکار برای سینمای ایران/ فرهادی: غیبت من به خاطر بی احترامی دولت آمریکا به مردم کشورم است

اصغر فرهادی در اختتامیه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶

سینماپرس: «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۷ شناخته شد. اولین اسکار سینمای ایران در سال 2012 برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» در دوران مدیریت جواد شمقدری برای سینمای ایران حاصل شد.

به گزارش سینماپرس، اصغر فرهادی برای دومین بار سینمای ایران را صاحب جایزه اسکار کرد. او که پیش از این با فیلم جدایی نادر از سیمین توانسته بود، اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی را به دست بیاورد، در هشتاد و نهمین مراسم اسکار توانست با فیلم فروشنده به این جایزه را از آن خود و سینمای ایران کند.

انوشه انصاری که به نمایندگی از اصغر فرهادی در مراسم اسکار حضور یافته بود، هنگام دریافت جایزه به نقل از فرهادی فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم کرد و گفت: برای احترام به مردم کشورم در مراسم اسکار شرکت نکردم.

متن سخنان اصغر فرهادی که در غیاب او توسط انوشه انصاری در مراسم اسکار قرائت شد

افتخار بزرگی‌ست که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی، گروهم در ایران، تهیه‌کننده‌ام الکساندر ماله‌-گی و پخش‌کنندگانم کوهن مدیا و آمازون تشکر می‌کنم. همچنین سپاسگزارم از همبستگی دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی.
متاسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم.
تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ست دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.
سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدردی چیزی‌ست که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.

نظرات

  • آرمان ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۰۸:۲۳
    2 8
    چی چی رو بخاطر مردم ایران . تو رو راه ندادن اصلا . یادمون هم نرفته که چقد داشتی تلاش میکردی که بری و باز نتونستی . اگه مردم ایران واستون مهم بود اینجوری با فیلماتون ذلیلشون نمی کردین .
    • بیتا ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۵:۳۶
      1 0
      احسنتم ارمان خان
  • ali ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۰۹:۱۰
    0 1
    تبریک به مردم ایران و اصغر فرهادی
  • احمد ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۰۹:۴۸
    0 0
    آقا خداییش غریبه که اینجا نیست ، خودمونیم ، آخه چرا نه آخه چرا این فیلم باید اسکار میگرفت - از نظر فنی میگم چرا ، نه از نظر جو و هیجانش .واقعا نباید میگرفت .عنوان جایزشو میشد گذاشت بهترین کار برای درآوردن لج ترامپ .
  • امید ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۱:۴۲
    1 0
    حجاب خانم نماینده ایران در شان مردم ایران نبود
  • علی ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۲:۴۱
    0 1
    آقای آرمان کمی آب خنک نوشید برای این مواقع بهترین درمان است
    • بیتا ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۵:۳۸
      1 0
      اقای دکتر علی اقا خخخ
  • ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۵:۳۸
    0 1
    ایول بابادست مریزاد،شیرمادرت حلالت باشد که بازهم تو این اوضاع داغون ،تو اگه یه کارخوبی برای خوشحالی مردم بکنی.دمت گرم اصغرجون.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.