چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

به بهانه زادروز یک بازیگر؛

گریگوری پک؛ بازیگری که رکورددار نامزدی اسکار در ۵ سال بود!

گریگوری پک

سینماپرس: علی ناصری/ گریگوری پک بازیگر آمریکایی سینما ۵ آوریل ۱۹۱۶ در کالیفرنیا به دنیا آمد. او را می توان یکی از محبوب ترین هنرپیشه های تاریخ سینما دانست که موفقیت های بسیار را کسب کرد. در فیلم های مشهوری چون «موبی دیک»، «توپ های ناوارون»، «طلسم شده» و «کشتن مرغ مقلد» بازی داشته و در اولین سال بازیگری نامزد اسکار شد.

پک با جدا شدن پدر و مادرش از ۶ سالگی نزد مادربزرگش بزرگ شد. در ۲۶ سالگی اولین ایفای نقش خود را در یک نمایش با عنوان «ستاره صبح» تجربه کرد و در ۲۷ سالگی اولین نقش خود را در سینما با فیلم «روزهای افتخار» به کارگردانی ژاک ترنر تجربه کرد و از همان ابتدا مورد توجه بسیاری از فیلمسازان قرار گرفت و نکته جالب توجه دستمزد ده هزار دلاری پک برای بازی در این فیلم است.

گریگوری پک به قدری نقش خود را به خوبی ایفا کرد که در سال ۱۹۴۴ (یک سال پس از ساخت «روزهای افتخار») برای بازی در فیلم سینمایی «کلیدهای پادشاهی» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر شد. روند سعودی پک در هالیوود بسیار پر سرعت بود به شکلی که پس از «کلیدهای پادشاهی» سال بعد در دو فیلم «دره تصمیم» و «طلسم شده» ایفای نقش کرد. با وجود اینکه «طلسم شده» جزو اولین آثاری است که پک در آنها ایفای نقش کرده است. این فیلم که به کارگردانی آلفرد هیچکاک ساخته شده است یکی از بهترین آثار این کارگردان محسوب می شود و موفقیت همکاری پک و هیچکاک منجر به همکاری بعدی این دو سینماگر در فیلم «پرونده پاراداین» شد.

از نظر گریگوری پک بهترین نقشی که در سینما ایفا کرده بود نقش آتیکوس فینچ در فیلم سینمایی «کشتن مرغ مقلد» بود. او برای بازی در این فیلم سینمایی موفق به دریافت جایزه اسکار شد. نقشی که پک در این فیلم ایفا کرد محبوب ترین قهرمان تاریخ سینما در نظرسنجی انجمن فیلم آمریکا شد و در سال ۱۹۹۹ نام گریگوری پک در ردیف دوازدهم محبوب ترین بازیگران تاریخ، توسط انجمن فیلم آمریکا قرار گرفت. این بازیگر همانند گری کوپر و جیمز استوارت به طور کلی پنج بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد که تنها یک بار توانست این جایزه را از آن خود کند و از این نظر می توان او را یک رکورددار محسوب کرد.

بازی در نقش های قهرمانانه از علایق گریگوری پک بود و او پس از موفقیت هایی که کسب کرد هیچگاه نقش های منفی بازی نکرد و در «دوئل در آفتاب» که نقشی منفی به او سپرده شد قابلیت های خود را در ایفای نقش های متفاوت نشان داد اما گریگوری پک اکثراً در نقش های مثبت ظاهر شد، اکثر فیلم هایی که بازی کرد دیدگاه هایی سیاسی داشتند و او نقش رهبرهای مقتدر و قدرتمند بسیاری را ایفا کرد.

گریگوری پک ۱۲ ژوئن ۲۰۰۳ در سن ۸۷ سالگی به دلیل بیماری تنفسی برونکوپنومانیا در خواب درگذشت. حاصل زندگی او ۵ فرزند بود که پسر بزرگش در سال ۱۹۷۵ با اسلحه خودکشی کرد.

مهمترین آثاری که گریگوری پک در آنها ایفای نقش کرده است عبارتند از: ۱۹۴۵ - «طلسم شده» (آلفرد هیچکاک) ۱۹۴۶ – «دوئل در آفتاب» (کینگ ویدور) ۱۹۴۷ - «قرارداد شرافتمندانه» (الیا کازان) ۱۹۴۸ - «آسمان زرد» (ویلیام ای. ولمن) ۱۹۴۹ - «۱۲ ساعت پرواز» (ویلیام ای. ولمن) ۱۹۵۰ - «تفنگدار» (هنری کینگ) ۱۹۵۱ - «دیوید و بث شبع» (هنری کینگ) ۱۹۵۲ – «برف های کلیمانجارو» (هنری کینگ) ۱۹۵۳ - «تعطیلات در رم» (ویلیام وایلر) ۱۹۵۶ - «موبی دیک» (جان هیوستن) ۱۹۵۷ - «زن طراح» (وینسنت مینلی) ۱۹۵۸ - «کشور بزرگ» (ویلیام وایلر) ۱۹۶۱ - «تفنگ های ناوارون» (جک لی. تامسون) ۱۹۶۲ - «تنگه وحشت» (جک لی. تامسون) ۱۹۶۲ - «غرب چگونه تسخیر شد؟» (جان فورد، هنری هاتاوی، جرج مارشال) ۱۹۶۲ - «کشتن مرغ مقلد» (رابرت مولیگان) ۱۹۶۴ - «اسب کهر را بنگر» (فرد زینه مان) ۱۹۶۶ - «عربسک» (استنلی دانن) ۱۹۶۹ - «طلای مکنا» (جک لی. تامسون) ۱۹۷۱ - «شلیک» (هنری هاتاوی) ۱۹۷۶ - «طالع نحس» (ریچارد دانر) ۱۹۷۸ - «پسران برزیل» (فرانکلین جی. شافنر) ۱۹۹۱ - «تنگه وحشت» (مارتین اسکورسیزی).۱۹۹۳ - «پرتره» (آرتور پن).

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.