دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۵

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش اول

از توزیع عادلانه بودجه و توجه به مفاهیم ارزشی و اخلاقی در آثار تا دوری از باندبازی و تأمین امنیت شغلی برای اهالی سینما

مزدآبادی-قاسم زاده اصل-فاطمی-بی دل-رمضانی-سیفی-صلح میرزایی

سینماپرس: برخی از سینماگران کشور با انتقاد شدید از روند فعلی عملکرد مدیران سینمایی خواستار توزیع عادلانه بودجه و توجه به مفاهیم ارزشی و اخلاقی در آثار تولیدی سینما شدند و از سوی دیگر از مدیران سینمای کشور خواستند تا با دوری از باندبازی و توجه به فیلمسازان و تهیه کنندگانی که در حلقه دوستان شان قرار دارند کاری کنند که همه اهالی سینما بتوانند به صورت یکپارچه در سینمای ایران سهم داشته باشند؛ برخی دیگر از هنرمندان نیز خواستار تأمین امنیت شغلی برای تمامی اهالی سینما شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مشکلات سینمای کشور آنقدر زیاد است که مدت ها است صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده می شود؛ سینماگران با هر تفکر و از هر حزب و دسته ای رسماً خواهان رفتن مدیران از سازمان سینمایی بودند، خواسته ای که در روزهای پایانی سال و با تغییر رییس سازمان سینمایی جامه ی عمل یافت؛   در آستانه سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ آقایان جواد مزدآبادی، حجت قاسم زاده اصل، جلال فاطمی، داود بی دل، غلامرضا رمضانی، حجت الله سیفی و قدرت الله صلح میرزایی جزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از شرایط فعلی سینمای کشور به سینماپرس گفت: متأسفانه آنچه امروز به شدت شاهد آن هستیم این است که تمامی فیلمسازان دغدغه مند که سالیان دراز برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر این کشور کوشیده اند و ده ها فیلم کوتاه و بلند سینمایی و سریال و فیلم تلویزیونی تولید کرده اند، جایی برای کار ندارند و مدیران کمترین توجهی به آن ها نمی کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «ورود زنده ها ممنوع» و «طاووس های بی پر»   ادامه داد: امیدوارم مسئولان سینمایی کشور در سال جدید تدبیر جدی برای حل مشکلات معیشیتی اهالی سینما و تلویزین داشته باشند آنقدر این روزها اوضاع و احوال سینما و سینماگران خراب شده است که ما اگر مشکلات معیشتی مان حل بشود دیگر چیزی از از آن ها نمی خواهیم!   امیدوارم آقایان مدیر و مسئول برای یک سال هم که شده رانت خواری های شان را کنار بگذارند و بودجه های سینما را عادلانه تقسیم کرده و به فکر چاره ای برای آینده سینمای کشور باشند.

حجت قاسم زاده اصل نیز با بیان اینکه امیدوارم مدیران و مسئولان سینما و تلویزیون در سال ۹۶ دست از سر همه اهالی هنر بردارند به خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: آنچه این روزها به شدت هنرمندان را کلافه کرده دخالت های نابجایی است که در روند تولید آثار فرهنگی و هنری صورت می گیرد. امیدوارم در سال جدید آقایان مدیر و مسئول به مدیریت شان بپردازند و به حوزه محتوای آثار وارد نشوند و یقین داشته باشند که هنرمندان بهترین ها را برای سینما و تلویزیون کشورشان می خواهند و هرگز کاری نخواهند کرد که آبی به آسیاب های دشمنان ریخته شود.

جلال فاطمی فارغ‌ التحصیل رشته فیلم و پویانمایی از دانشگاه کل ارتس یا مؤسسه هنرهای کالیفرنیا و بازیگر و کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از شرایط فعلی سینما به سینماپرس گفت: این روزها مشکل بودجه مشکل اعظم اهالی سینما شده و متأسفانه مسئولان مربوطه نیز هیچ تدبیری برای رفع این مشکلات ندارند من بسیار متأسفم از اینکه مرتب مشاهده می کنم بدهی های سینماگران به آن ها پرداخت نمی شود و اهالی سینما که با مشکلات جدی معیشتی و مالی دست به گریبان هستند نمی توانند حق خود را از مدیران سینمایی بگیرند. این در حالی است که برخی افراد با دریافت بودجه های هنگفت از نهادهای زیر مجموعه سازمان سینمایی مرتب در حال کار و تولید هستند. امیدوارم در سال جدید ما بتوانیم شاهد آن باشیم که عدالت در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری کشور و به ویژه حوزه سینما به وجود آید.

داود بیدل کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: امنیت شغلی مهمترین مسأله ای است که اهالی سینما به شدت نیازمند آن هستند و امیدوارم در سال جدید شرایطی فراهم شود که ما بتوانیم شاهد تأمین امنیت شغلی برای اهالی سینمای کشور باشیم. متأسفانه مدیران سینمایی سال های درازی است که شعار تأمین امنیت شغلی را می دهند اما تاکنون هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه از آن ها دیده نشده و مانند سایر وعده های شان این حرف نیز در حد شعار باقی مانده است.

وی ادامه داد: همه اهالی سینمای کشور تنها هدف شان تولید محصولات فرهنگی است و امیدوارم این مهم بتواند در سال جدید به سامان برسد و ما شاهد اشتغال سینماگران باشیم. ما باید امنیت شغلی داشته باشیم تا بتوانیم محصولات فرهنگی را با فراغ بال تولید کنیم و اگر این امنیت وجود نداشته باشد ترس و استرس نسبت به آینده مانع از آن می شود تا ما بتوانیم کار خود را به درستی انجام دهیم.

غلامرضا رمضانی هم با بیان اینکه آنچه مهم است حفظ آبروی سینما از همه نظرها است گفت: امیدوارم مسئولان سینمایی با عنابت و توجه به این مسأله مهم آبرو را به اهالی سینما بازگردانند چرا که متأسفانه مدتی است آبروی سینما و سینماگران بر باد رفته است!

حجت الله سیفی نیز با بیان اینکه امیدوارم سال نو برای همه اهالی سینمای ایران سال خوبی توأم با شادکامی باشد گفت: امیدوارم در سال ۹۶ مدیران سینمایی کمی رفتارشان را تغییر دهند؛ امیدوارم مسئولان سینمایی در سال جدید متوجه شوند که ما انقلاب کردیم تا ارزش های اجتماعی و انسانی را در کشورمان حفظ کنیم اما امروزه به واسطه عملکرد آن ها آثاری در سینمای کشور ما تولید می شود که ارزش های دینی و اجتماعی را به طور کامل از بین برده است و ما باید کاری کنیم تا این ارزش ها در جامعه ما حفظ شود. امیدوارم مسئولان سینمای کشور از خواب غفلت بیدار شوند و به این مسأله مهم توجه کنند.

قدرت الله صلح میرزایی کارگردان سینما نیز در این باره گفت: آنچه که من انتظار دارم این است که مسئولان سینمای کشور در سال جدید به هنرمندان اعتماد کنند؛ مسئولان سینمایی باید بدانند که مداخله های بی جای شان در کار فیلمسازان نه تنها باعث رشد محتوایی و کیفی آثار سینمایی نمی شود بلکه محتوا و کیفیت فیلم ها را نیز به شدت تنزل می دهد از این رو امیدوارم که در سال جدید شاهد مداخله های آن ها در روند تولید آثار سینمایی نباشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخه گلی برای عروس» خاطرنشان کرد: از سوی دیگر امیدوارم در سال جدید شاهد این همه بی عدالتی گسترده در سینمای کشور نباشیم؛ متأسفانه طی یکی دو سال گذشته تنها تعداد معدودی از تهیه کنندگان و کارگردانان سینما که در جمع دوستان مدیران سینمایی قرار داشته اند و همیشه در محفل های خصوصی ایشان حضور داشتند توانستند بودجه های هنگفتی برای تولید آثارشان دریافت کنند و فیلم تولید کنند و بخش اعظمی از اهالی سینما به واسطه عدم تطابق با سیاست های آقایان مدیر به طور کل خانه نشین شدند؛ از این رو امیدوارم با تدبیر جدی و نظارت دستگاه های ناظر بر عملکرد مدیران سینمایی روندی صورت پذیرد تا یک بودجه حداقلی برای اهالی سینما در نظر گرفته شود تا از این رهگذر همه سینماگران بتوانند در سال جدید دست به تولید آثار جدیدشان بزنند و سینما تنها تحت اختیار افرادی خاص نباشد!

وی در خاتمه اظهار داشت: همچنین امیدوارم حلقه مفقوده اخلاق و اخلاق گرایی در سینمای ایران مجدداً مورد توجه قرار بگیرد و ما شاهد تولید آثاری اخلاق مدار و ارزشی و انسانی در سینمای کشورمان باشیم و نه فیلم هایی که تیغ برنده شان را به سوی اخلاق و اخلاق مداری نشانه گرفته اند!

*منتظر شماره بعدی این گزارش باشید...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.