جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶

در موزه سینما چه گذشت؟

تجلیل ایرانی از «اصغر فرهادی» برای دریافت اسکار خارجی

تجلیل از اصغر فرهادی

سینماپرس: عصر روز جمعه ۱۳ اسفند ماه موزه سینما میزبان هنرمندان و مردمی است که در مراسم تجلیل از اصغر فرهادی برنده اسکار سال ۲۰۱۷ برای فیلم «فروشنده» حضور یافته بودند.

به گزارش سینماپرس به دلیل ازدحام جمعیت برخی از هنرمندان و اهالی رسانه برای ورود به سالن اصلی با مشکل رو به رو شدند. حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، شهرام ناظری، همایون اسعدیان، رضا میرکریمی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، فرشته طائرپور، شهرام مکری و ... از جمله حاضران در مراسم بودند.

این مراسم گرچه قرار بود ساعت ۱۸:۳۰ شروع شود ولی ساعت ۱۹ آغاز شد. اجرای مراسم برعهده همایون اسعدیان بود و برای سرآغاز برنامه نیز یک کلیپ طنز درباره اسکار پخش شد. همچنین کلیپی از دیدار اصغر فرهادی با محمدرضا شجریان هنگام تماشای مسابقه فوتبال نیز پخش شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما درباره استقبال مردم از مراسم امشب عنوان کرد: امیدواریم سال دیگر بتوانیم مراسمی را برای سینمای ایران در استادیوم آزادی برگزار کنیم.

وی همچنین از کاظم فریبرزی معروف به اوس کاظم از طراحان صحنه پیشکسوت سینما و مهین کسمایی دوبلور ۲ هنرمند تازه درگذشته یاد کرد و گفت: نمی شود امشب از یدالله نجفی اسم نبریم که اواسط فیلمبرداری «فروشنده» از بین ما رفت.

حجت الله ایوبی در سخنانی گفت: می خواهم حرف بزنم اما نمی دانم چه بگویم بنابراین حرف های دلی می گویم.

وی ادامه داد: من هیچگاه چهره فرهادی بعد از اینکه فیلمش را دیدم فراموش نمی کنم. من بسیار به وجد آمده بودم و ارادتم را به او ابراز کردم و فرهادی به من گفت فیلم را مردم ایران خیلی دوست خواهند داشت. این را گفتم که بدانید که فرهادی در درجه اول برای مردم فیلم می سازد. او فیلمساز مردم ایران است. او عاشق وطنش است و به همین دلیل مردم جهان هم او را دوست دارند.

رییس سازمان سینمایی همچنین به زنده یاد عباس کیارستمی اشاره کرد و گفت: کیارستمی هم همینطور بود. روزی از او درباره ایران پرسیدم که گفت امامزاده چیذر را با هیچ کجای دنیا عوض نمی کنم.

ایوبی در بخش دیگر سخنانش عنوان کرد: گاهی حرف هایی درباره فیلمسازان ما بیان می شود که آنها برای جشنواره های خارجی فیلم می سازند. ما افتخار می کنیم که در جشنواره های جهانی حضور داریم؛ حضور در صحنه های جهانی مثل اسکار و کن برای ما افتخار است. روزی که قرار بود فروشنده را جشنواره کن نمایش دهند من در میان جمعیت بودم وقتی فرهادی با تیم خود وارد سالن شد همه افراد ایستادند و آنقدر کف زدیم که دست هایمان درد گرفت. آن زمان رییس جشنواره وقتی فرهادی را معرفی کرد گفت اصغر فرهادی از ایران؛ کشور سینما.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: عربستان سعودی اگر تمام چاه های نفت خود را هم بدهد که بگویند عربستان کشور هنر است باز هم کسی چنین جمله ای نمی گوید.

وی در تشریح این توصیف اظهار کرد: کشور سینما یعنی سخن گفتن با زبان سینما، رنگ، موسیقی و کشوری که با خشونت کاری ندارد. نمی توان به این کشور تروریست گفت و این ارزش سینمای ایران است. این کاری است که اهالی سینمای ایران انجام می دهند.

ایوبی اضافه کرد: اگر فردوسی و سایر شاعران زبان پارسی هزاران سال پیش با زبان شعر و ادب سخن می گفتند امروز سینماگران ما همان حرف ها را با زبان سینما می گویند.

اگر فردوسی و سایر شاعران پارسی هزاران سال پیش با زبان شعر و ادب سخن می گفتند امروز سینماگران ما همان حرف ها را با زبان سینما می گویند.

در این مراسم همچنین پیام صوتی بهرام بیضایی نویسنده، پژوهشگر و کارگردان ایرانی پخش شد. وی در سخنانی گفت: من به اصغر فرهادی خاطر اینکه توانسته موانع ساختگی جهان فیلمسازی هرکجا را به سود کار فرهنگی جابجا و یا تغییر دهد تبریک می گویم. «فروشنده» برای من مثل همه مثل همه کارهای فرهادی ارزشمند است به خاطر پالایش فرهنگی که در این اثر وجود دارد و بسیار قابل ستایش است.

فاطمه معتمدآریا در مراسم تجلیل اصغر فرهادی گفت: در این مراسم قلب همه چندباره می تپد و در این روزها بسیار خوشحال هستیم از اسکاری که اصغر فرهادی برای سینمای ایران آورد.

وی ادامه داد: علی رغم فضای پرالتهابی که وجود دارد اما من باز هم خوشحال هستم. این روزها برای سینمای ایران و اصغر فرهادی صدقه می دادم و اسپند دود می کردم و در تمام خیریه هایی که با آنها همکاری داشتم، مشارکت بیشتری می کردم.

معتمدآریا اظهار کرد: ما سیاووشانی داشتیم و داریم که برای سینمای ایران افتخار آفریدند و اصغر فرهادی از جمله آنهاست.

سیدمحمد بهشتی نیز در این مراسم درباره اهدای جایزه اسکار به فرهادی عنوان کرد: کسب جایزه اسکار مسائلی را برای ما روشن کرد. در واقع مبنای عدل را به ما نشان داد یکی از خصوصیات عدل این است که زیبایی یکی موقعیت را نشان می دهد. سینمای ایران به همت اهالیآن در دهه‌های گذشته به مقامی رسیده بود که باید در بازی‌های بزرگتری شرکت می‌کرد و حال می بینیم که به چه جایگاهی رسیده است.

وی افزود: اصغر فرهادی اسکار را کارگردانی کرد و همه اسکار را به بازی گرفت تا حرف ما را بزند.

محمد بزرگ نیا کارگردان سینما نیز در این مراسم به کسب دو جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی اشاره و بیان کرد: دریافت این دو جایزه به فاصله کم، ارزش و اعتبار سینمای ایران را نه تنها در داخل که در خارج هم بالا برد.

وی خطاب به فرهادی عنوان کرد: شما با این فیلم گسترده ترین فضای نقد و گفتگو را در جامعه به وجود آوردید و می دانید که فیلم بدون نقد و چالش فیلمی مرده است.

محمدعلی موحد نیز  در سخنانی خطاب به فرهادی گفت: من آمدم شما را از نزدیک ببینم و بگویم چقدر به شما و آن متانت، هوشمندی و واکنش نجیبانه شما نسبت به موضوعات از جمله اتفاقات اخیر اسکار ارزش می‌گذارم.

در این مراسم که به همت خانه سینما برگزار شد هدایایی به اصغر فرهادی تقدیم شد.

* مهر

نظرات

  • محمد ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۱۳:۴۵
    0 0
    دم شما گرم استاد فرهادی عزیز زنده باشید ان شاالله و افتخار کشورتان باشید همواره

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.