جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۱

دستاورد دولت تدبیر و امید از منظر سینماگران - بخش اول

دور کردن نیروی های ارزشی و متعهد از امور فرهنگی، به کار گماردن نیروهای غیرمتخصص و ایجاد باندبازی!

آقامحمدیان-مهام-اسلاملو-رافعی-عزیزی

سینماپرس: با آغاز سال جدید که همزمان با آخرین سال حیات دولت تدبیر و امید است برخی از سینماگران با بیان اینکه دور کردن نیروی های ارزشی و متعهد از امور فرهنگی، به کار گماردن نیروهای غیرمتخصص و ایجاد باندبازی؛ دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ و هنر بوده خواستار توجه جدی مسئولان نظام و رئیس جمهور آتی نسبت به این حوزه بسیار مهم شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مدت ها است که اعتراضات و گلایه های زیادی از سوی اهالی فرهنگ و هنر در تمامی حوزه ها و رشته ها به دلیل عملکردهای نادرست مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید به خصوص در حوزه سینما شنیده می شود؛ در همین رابطه با آغاز سال جدید از تعدادی اهالی سینما نظرات شان را راجع به این مسأله جویا شدیم. آقایان: شفیع آقامحمدیان، علی مهام، محمدرضا اسلاملو، عباس رافعی و محمود عزیزی در این رابطه نظرات شان را اعلام کردند.

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این باره به سینماپرس گفت: متأسفانه دولت تدبیر و امید طی ۴ سال فعالیتش در کشور هیچ دستاورد مثبتی در حوزه فرهنگ و هنر نداشت و تنها کاری که انجام داد این بود که فاصله زیادی با هنرمندان و هنر ارزشی پیدا کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان فرهنگی دولت تدبیر و امید با بی توجهی به این مسأله که اگر فرهنگ و هنر کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانست ظهور جدی پیدا کند به واسطه اهداف و آرمان های اسلام ناب محمدی (ص) بود، کاری کردند که طی ۴ سال گذشته اغلب هنرمندان متعهد، دغدغه مند و ارزشی و پایبند به آرمان های اسلام و انقلاب در همه حوزه ها و به خصوص در بخش سینما خانه نشین شوند و در عوض جا برای جولان دادن و خودنمایی برخی افرادی پیدا شود که اصولاً عرقی نسبت به نظام و انقلاب اسلامی ندارند.

آقامحمدیان در خاتمه این گفتگو با آروزی اینکه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بتواند پایانی بر این همه بی تدبیری باشد اظهار داشت: امیدوارم تمامی خلاءهایی که طی این ۴ سال در تمامی حوزه ها و به خصوص حوزه فرهنگ و هنر شاهدش بودیم با روی کار آمدن فردی دغدغه مند به عنوان رئیس جمهور از بین برود و ما بتوانیم به زودی شاهد رشد و رونق هنر انقلابی و ارزشی در کشورمان باشیم.

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه ما طی ۴ سال گذشته شاهد عملکرد قوی مدیران فرهنگی نبودیم و به خصوص در سینما این قوی بودن به هیچ عنوان به چشم نمی خورد.

وی ادامه داد: سال ۹۵ که برای سینمای ایران یکی از بدترین سال های سینمایی بود و ما در جشنواره فجر دیدیم که چطور تمامی هنرمندان با طرز فکرها و عقاید متفاوت حزبی و سیاسی مسئولان سینمایی را مورد نقد و نکوهش قرار دادند.

مهام سپس با بیان اینکه امیدوارم در سال جدید بتوانیم شاهد تحولی مثبت در سینما و به طور کل حوزه فرهنگی و هنری کشورمان باشیم گفت: امیدوارم شرایطی به وجود بیاید تا همه هنرمندان بتوانند در یک شرایط درست و عادلانه مشغول به کار شوند و ما دیگر شاهد این همه اعتراض و ناراحتی و کدورت در سینما نباشیم.

محمدرضا اسلاملو نیز با بیان اینکه طی ۴ سال فعالیت دولت تدبیر و امید هیچ اتفاق مثبتی در سینمای کشور رخ نداد به سینماپرس گفت: متأسفانه ما طی این ۴ سال حتی یک بار مشاهده نکردیم که مسئولان سینمایی قدمی در راستای تحقق اهداف نظام و انقلاب اسلامی بردارند. ما در پی آن هستیم به سینمایی دست پیدا کنیم که لیاقت عنوان جمهوری اسلامی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: این روزها دیگر کار از اعتراض گذشته و نگرانی عمیقی در حوزه فرهنگی و هنری در بین تمامی دغدغه مندان و هنرمندان به وجود آمده چرا که معلوم نیست این روش غلط مدیران سینمایی و فرهنگی اگر بخواهد به همین منوال ادامه یابد ما به چه کجراه های بیشتری خواهیم رفت؟ متأسفانه گویا مسئولان فرهنگی دولت تدبیر و امید به این باور نرسیده اند که ما وارثان نظام و انقلاب شکوهمند اسلامی هستیم و باید از اهداف و آرمان های آن با تمام جان و دلمان پاسداری و حراست کنیم.

اسلاملو در خاتمه تصریح کرد: من نمی دانم چطور آقایان برخی از مواقع شعار حمایت از سینمای انقلابی را سر می دهند؟ کجای سینمای ما سینمایی انقلابی است؟ چرا ما هیچ تصویری از انقلاب در فیلم های سینمایی مشاهده نمی کنیم؟ چرا مسئولان سینمایی اینطور بی تدبیر  نابخردانه مشغول تخریب سرمایه عظیمی چون انقلاب اسلامی در سینمای کشور هستند و سینما را به سمت ناکجا آباد می برند؟

عباس رافعی کارگردان سینما در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس گفت: در دولت تدبیر و امید هیچ اهتمامی برای انجام کارهای فرهنگی و هنری وجود نداشت! طی ۴ سال گذشته نه تنها حوزه فرهنگ و هنر که حوزه مهم اقتصاد و تأمین معیشت مردم هم به طور کل توسط دولتمردان و مدیران دولتی به فراموشی سپرده شده بود.

کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» خاطرنشان کرد: خود مسئولان دولتی هم بارها در سخنرانی های شان زمانی که به اولویت های شان اشاره می کردند هیچ گاه مسأله فرهنگی را را به عنوان اولویت شان مطرح نکردند و شاید به همین علت بود که افرادی را به عنوان وزیر و مدیر و... در این دولت برای حوزه مهم فرهنگ و هنر دیدیم که کمترین سنخیتی با این حوزه مهم و حساس و کلیدی نداشتند!

وی تصریح کرد: زمانی که فردی مانند آقای صالحی امیری به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط آقای روحانی انتخاب می شود که اصلاً حوزه مهم فرهنگ و هنر را نمی شناسد و قسم می خورم که شاید در طول عمرش حتی ۲۰ فیلم و ۲۰ تئاتر را ندیده است و به ۲۰ کنسرت هم نرفته است و اصلاً نمره ۲۰ هم ندارد، ما دیگر چه توقعی می توانیم برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر در این دولت داشته باشیم؟

رافعی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم در سال جدید و با انتخاب رئیس جمهور جدید دیگر شاهد این همه بی تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر کشور نباشیم و بتوانیم فرهنگ و هنر کشورمان را رشد و ارتقا دهیم.

محمود عزیزی بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون کشورمان نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه زیرساخت های فرهنگی در کشور ما درست نیست و همین زیرساخت های نادرست باعث شده تا همواره کم کاری های زیادی توسط مدیران در حوزه فرهنگ و هنر صورت بگیرد. من امیدوارم در سال جدید و پس از انتخابات ریاست جمهوری هر شخصی به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر روی کار می آید به این مسأله توجه داشته باشد که باید زیرساخت های فرهنگی کشور را درست کند و سپس با اقدامی جهادی در پی آن باشد که ویرانه های فرهنگی مان را از نو بنا کند.

وی در خاتمه اظهار داشت: متأسفانه طی این مدت هیچ اتفاق مثبتی در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری و به ویژه سینما رخ نداد و قطعاً هنرمندان زیادی از این بابت گلایه مند هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.