جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

گزارشی از مجموعه های تلویزیونی نوروزی؛

«کلاه قرمزی» مدعی بزرگ پرطرفدارترین برنامه در نوروز ۹۶/ برگ برنده رسانه ملی در تعطیلات سال نو کدام سریال است؟

علی البدل-خندوانه-دورهمی-افسر نمونه-دیوار به دیوار-مرز خوشبختی-کلاه قرمزی-ویتامین خ

سینماپرس: نوروز امسال سریال های «علی البدل» به کارگردانی سیروس مقدم در شبکه اول سیما، «کلاه قرمزی» به کارگردانی ایرج طهماسب و «مرز خوشبختی» به کارگردانی سعید سهیلی زاده در شبکه دوم سیما، «دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم در شبکه سوم سیما، «افسر نمونه» به کارگردانی مسعود آب پرور از شبکه پنجم سیما و ویژه برنامه هایی نظیر «خندوانه»، «دورهمی» و... قرار است مخاطبان گسترده رسانه ملی را پای تلویزیون بنشانند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، تلویزیون مهمترین و موثرترین عنصر انتقال پیام با مضمون روش و سبک زندگی در عصر حاضر به شمار می آید؛ در ادامه همین مسیر سریال سازی و مجموعه سازی برای مخاطبان این رسانه عظیم از سال ها قبل و به نوعی از بدو اختراع تلویزیون در کشورهای صاحب صنعت فیلمسازی به وجود آمد و طی دو دهه گذشته روند جدی تری به خود گرفت.

در کشور ما نیز مدیران صدا و سیما همواره نگاهی جدی به تولید این گونه آثار داشته اند و طی دو دهه گذشته ساخت سریال های مناسبتی برای ایام نوروز، ماه مبارک رمضان و... به دلیل جایگاه ویژه ای که برای مخاطبان دارند روندی رو به رشد به خود گرفته که البته متأسفانه شتاب زدگی درتولید این گونه آثار گاه باعث شده کیفیت خوبی از آنها حاصل نشود.

اما با این حال، سریال های مناسبتی همیشه جایگاه ویژه ای نزد مخاطبان داشته و اغلب آن ها به محبوبیت زیادی نزد بینندگان رسانه ملی دست پیدا کرده اند. به عنوان مثال در سال های اخیر سریال «پایتخت» در عید نوروز و ماه رمضان با فضای شاد و ساختار قابل قبولش مخاطبان زیادی را جذب کرد و بر اساس نظرسنجی‌های مختلف، پربیننده‌ترین سریال بود که امسال جای خالی آن به چشم می‌خورد.

اما «کلاه قرمزی» که همیشه جزو پر طرفدارترین آثار تلویزیونی بوده است امسال برخلاف شایعات مبنی بر عدم تولید باز هم مهمان خانه های مردم می شود و از سوی دیگر مهران مدیری و رامبد جوان نیز  با ویژه برنامه های شان در شبکه نسیم مهمان خانه های مردم خواهد شد تا مخاطبان سال نو را با رونق فراوانی از سوی رسانه ملی نظاره گر باشند. همه این ها در حالی است که مدعیانی همچون سیروس مقدم که اغلب آثارش با استقبال ویژه ای از سوی مخاطبان روبرو می شود در نوروز برای مخاطبان تدارک ویژه ای دیده اند.

«علی البدل» کارگردان: سیروس مقدم/ شبکه یک سیما

فیلمنامه این سریال به قلم محسن تنابنده و خشایار الوند به نگارش درآمد و الوند از همان ابتدا یک کار متفاوت را به مخاطبان کارهای مقدم وعده داد؛ اثری که رئال است و از فضاها و موقعیت های کمدی بهره می گیرد. قصه «علی البدل» در روستایی در ناکجاآباد اتفاق می افتد و روایتی طنز دارد که در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: من «علی البدل» هستم. فرعی، رزرو و جانشین عضو اصلی، حرف نزنم می گویند لالی حرف بزنم می گویند حق رای نداری. خلاصه هم هستم، هم نیستم.

سیروس مقدم این بار در انتخاب تیم بازیگری دست به یک کستینگ متفاوت زده است که در نوع خود جالب به نظر می‌رسد. مهدی هاشمی، مهدی فخیم زاده، سحر قریشی، احمد مهرانفر، گوهر خیراندیش، هادی کاظمی، حسین محب اهری، محمود جعفری، عزا… رمضانی فر، فروغ قجابگلی، ناهید مسلمی و با حضور محسن تنابنده بازیگران اصلی این سریال تلویزیونی هستند که گویا چند بازیگر دیگر نیز به این تیم اضافه خواهند شد. الهام غفوری کماکان با همان گروه و تیم تولید همیشگی‌اش سریال «علی البدل» را تهیه خواهد کرد و فرشاد گل سفیدی مدیر تصویربرداری، مدیر صدابرداری امیر پرتوزاده، طراح صحنه و لباس اصغر نژاد ایمانی، طراح گریم مجید اسکندری نیز دیگر عوامل اصلی این مجموعه تلویزیونی خواهند بود.

این سریال ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری در اطراف همدان کلید خورد و ابتدای شهریور ماه تصویربرداری به پایان رسید و عوامل به تهران بازگشتند. بعد از آن نیز تدوین و مراحل بعدی پس از تولید سریال انجام شد و اکنون یکی از دو سریال آماده سیما برای پخش در ایام نوروز است.

«کلاه قرمزی» کارگردان: ایرج طهماسب/ شبکه ۲ سیما

سری جدید مجموعه «کلاه قرمزی» این روزها برای پخش در ایام نوروز ۹۶ در دست تولید است.

مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» به کارگردانی ایرج طهماسب که بیش از ۲۰ سال است در اعیاد و مناسبتهای خاص میهمان خانواده‌های ایرانی می شود، نوروز ۹۶ نیز روی آنتن شبکه دو می رود. کلاه قرمزی یکی از محبوب‌ترین عروسکهای چند نسل مخاطبان است که هر سال با اتفاقات تازه‌ای به تلویزیون میآید تا قصه‌ای متفاوت از زندگی عادی مردم روایت کند.

اما نکته قابل تأمل در رابطه با این مجموعه آن است که به علت درگذشت زنده یاد دنیا فنی زاده عروسک گردان شخصیت کلاه قرمزی شنیده می شد دیگر این مجموعه هرگز تولید نخواهد شد!

«مرز خوشبختی» کارگردان: حسین سهیلی زاده/ شبکه ۲ سیما

«مرز خوشبختی» داستان چند جوان را به تصویر می کشد و در خلال آن به موضوع بیکاری و مهاجرت معکوس می پردازد. این سریال به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی مهران رسام در ۱۵ قسمت برای پخش در نوروز ۱۳۹۶ از شبکه دو سیما تولید شده است.
در این اثر پوریا پورسرخ، امیر حسین آرمان، مهدی سلوکی، شهرزاد کمال زاده، سروش جمشیدی، مریم معصومی، جمشید جهانزاده، عباس محبی، مهدی صباغی، فرزانه نشاط خواه، رضا یزدانی، جواد زیتونی و عباس محبوب به ایفای نقش پرداخته اند.
از جمله عوامل دیگر این سریال عبارت اند از تهیه کننده:مهران رسام، جانشین تهیه کننده:مجید پرکار رضاییه، مشاور پروژه:علی اصغر آزادان، نویسنده:علی خودسیانی، مدیر تصویربرداری:علیرضا رنجبران، تدوین:امین عابدی، مدیر صدابرداری:مهدی آزادی، آهنگساز:آرمان موسی پور، مدیر تولید:شاپور دلدار، طراح صحنه و لباس:سارا صفری، طراح چهره پردازی:سحر موسوی، مدیرتدارکات:اصغر پسندپور، صدابردار:علی ظهوری، مدیر برنامه ریزی:فرشاد ارج، دستیار اول کارگردان:امین محمودی، منشی صحنه:نوشا عبدالله زاده، دستیاران کارگردان:عارف ابراهیمی، شایان سید محمود، دستیار اول فیلمبردار:رسول تنهایی، دستیار اول صحنه:علی جعفردوست، تصویربردار پشت صحنه:امیر ژوبین، عکاس:ارمغان رسام، مدیر روابط عمومی:آیدین نادری.
«دیوار به دیوار» کارگردان: سامان مقدم/ شبکه ۳ سیما

از همین حالا شنیده می شود که این سریال می تواند گوی سبقت را از سایر رقبای خود برباید!؛ فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، حسن زارعی، علی شادمان، مجید شهریاری، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، جواد عسگری، شمسی فضل اللهی، رضا ناجی، مهوش وقاری و... از جمله بازیگران این سریال تلویزیونی هستند.   این مجموعه باز هم چند بازیگر دیگر خواهد داشت که بزودی و در فواصل تصویربرداری به پروژه می‌پیوندند.

«دیوار به دیوار» با عنوان قبلی «خانه ما» که البته ممکن است نامش تغییر یابد مضمونی کمدی دارد و داستان چند خانواده را روایت می کند که به دلایلی مجبور می شوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این خانواده ها هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند و در یک روز بنا به اتفاقی مجبور می شوند که با هم زندگی کنند...

«افسر نمونه» کارگردان: مسعود آب پرور/ شبکه تهران

فیلمنامه سریال «افسر نمونه» به قلم پیمان عباسی نوشته شده است و خلاصه داستان آن درباره بهمن و توفیق دو دوست قدیمی هستند که از برادر به هم نزدیک تر به نظر می رسند، آنها ناف دختر و پسرشان را به نام هم بریده اند. اما بچه های آنها که امروز به سن ازدواج رسیده اند، راضی به این امر نیستند، این باعث می شود تمام این دوستی ۳۰ ساله کم کم تحت الشعاع قرار بگیرد و ...


 محمدرضا شریفی نیا، حسن پورشیرازی، ساغر عزیزی، اتابک نادری، هلیا امامی، زهیر یاری، پیام احمدی نیا، آذین رئوف و حامد آهنگی بازیگران اصلی این سریال هستند و لوکیشن های استادیوم تختی، فرودگاه امام (ره) و خانه ای در شهرک راه آهن محل فیلمبرداری این سریال  شبکه پنج سیما است. دیگر عوامل این پروژه عبارتند از مجری طرح: غدیر علیزاده، مدیر تصویربرداری: ناصر کاووسی، ‌ مدیر صدابرداری: اصغر آبگون، تدوین: بهرام آب پرور، طراح صحنه: امیر زاغری، طراح چهره پردازی: نوید فرح مرزی، طراح لباس: پگاه ترکی، برنامه ریز: هوشنگ قنواتی زاده، ‌دستیار اول کارگردان: خسرو نصیری خواه، مدیر تولید: ناصر هادیانفر، مشاور رسانه ای: مجتبی احمدی، مدیر تدارکات:‌ سعید جعفری، آهنگساز:‌ آرمان موسی پور، عکاس: تارا قنواتی زاده.

شبکه نسیم

شبکه نسیم ویژه‌ برنامه‌های «خندوانه»، «دورهمی»، «آب و آتش»، «گپ کوک»، «کودک شو»، «ویتامین خ» را برای تعطیلات نوروز تدارک دیده است.

«خندوانه» ویژه نوروز با اجرای رامبد جوان و با هدف ایجاد نشاط و ارائه شکل صحیح و عمومی از آن، از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۳ با طراحی و تولید بخش‌های جدید و جذاب و رویکرد متناسب با عید و آداب و سنن نوروزی پخش خواهد شد.

  «دورهمی» نیز با انجام یک‌ سری تغییرات و با تاکید بر دیدارها و آداب و رسوم نوروز و با نگاه کلی به خانواده ایرانی در نوروز و دورهمی‌های نوروزی، روزهای پنجشنبه از ساعت ۲۱ و جمعه‌ها و شنبه‌ها از ساعت ۲۳ از آنتن شبکه نسیم پخش می‌شود. اجرای این برنامه مانند سری‌های پیشین بر عهده مهران مدیری است.

«گپ کوک»  برنامه تولیدی دیگر شبکه نسیم در ایام نوروز است که مجله‌ای تلویزیونی در حوزه موسیقی با تکیه بر ظرفیت‌های موجود در عرصه موسیقی کشور شامل گپ و گفتگو با خوانندگان مورد علاقه مردم و اجرا در همه گونه‌های موسیقیایی شامل پاپ، سنتی و محلی و با مجری‌گری باربد بابایی، در ایام عید نوروز پخش هر شبی خواهد داشت.

«آب و آتش» عنوان مسابقه ای میدانی است که فصل دوم آن با طراحی و اجرای بازی‌های جذاب و جدید با سه برنامه در طول هفته از دیگر برنامه‌های این شبکه خواهد بود.

«مسابقه کودک شو»  برنامه جدید شبکه نسیم به نام که یک دورهمی خانوادگی با حضور کودکان و والدین آنان است و شامل بخش‌های غیررقابتی، طنز و سرگرمی نیز می‌شود، در ایام عید نوروز رونمایی شده و سه شب در طول هفته پخش می‌شود. اجرای این برنامه را پژمان بازغی، مجری و بازیگر سینما و تلویزیون بر عهده دارد.

«ویتامین خ» که برنامه‌ای ترکیبی است با بخش های جذاب نوروزی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.

همچنین سری جدید سریال «دی دی» محصول کشور آلمان با دوبله جدید با زمان ۲۵ دقیقه‌ای از جمله سریال‌های شبکه نسیم در عید نوروز خواهد بود.

شبکه نمایش

شبکه نمایش همچون سال‌های گذشته برای ایام نوروز با تهیه و پخش حدود ۲۰ فیلم‌ ها سینمایی ایرانی و خارجی جذاب و متنوع در قالب «سینمای کلاسیک، سینمای هند، مجموعه‌ های دنباله‌ دار، فیلم‌های خانوادگی» به استقبال نوروز۹۶ خواهد رفت. این ۲۰ عنوان جدید به سفارش ترجمه و دوبله توسط شبکه نمایش در حال دوبله برای پخش نوروزی هستند. از میان ۲۰ فیلم نوروزی، فیلم «مزدور»، «مارسی» و «تخفیف» و «شامیتاب» محصولات ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و جدید هستند. فیلم «مزدور» محصول ۲۰۱۵ رومانیا، در ژانر اکشن مجرایی و جنایی است. زمانی که یک قاتل قراردادی (سگال) با صحنه فرار کردن دختری از دست رئیس اوباش (جونز) با روابط سایسی بالا، مواجه می‌شود، بین اینکه از دختر محافظت کند یا ماموریتی را که برای آن استخدام شده انجام دهد، دچار دوگانگی انتخاب می‌شود و … همچنین فیلم «شامیتاب» که محصول ۲۰۱۵ هند است با بازی ستارگانی از جمله آمیتاب باچان در حال دوبله است. این فیلم که در ژانر کمدی و درام ساخته شده، درباره دو مرد می باشد که هر دو یک هدف دارند، اما به دلیل غرور خود از یکدیگر جدا می شوند و…

شبکه پویا

«مهد پویا» با محوریت آموزش به خردسالان، از بیست و پنجم اسفند ماه در شبکه پویا میهمان خانه های خردسالان ایرانی می شود. ین مجموعه ۹۰ قسمتی شامل آیتم های متعدد و دربردارنده شخصیت های عروسکی جدید بوده و برنامه به صورت راوی محور است و خردسالان به صورت غیر مستقیم با موضوعات برنامه آشنا می شوند.

شبکه افق

«رادیو تاکسی» عنوان یک مجموعه‌ مستند اجتماعی است که به بازخورد خبرهای مختلف در سطح اجتماع می‌پردازد، در هر قسمت خبری از رادیو در یک تاکسی پخش و بازخورد مسافران در مورد آن به تصویر کشیده می‌شود. حسین مطلبی تهیه‌کنندگی این مستند را بر عهده دارد و قرار است طی ایام نوروز در ۱۳ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۵:۳۰ روی آنتن برود.

«سیم آخر» نیز مجموعه‌ای مستند با تهیه‌کنندگی احسان فولادی‌فر است که در هر قسمت به یکی از مشاغل سخت در جامعه می‌پردازد. این مجموعه در ۱۳ قسمت ۲۶ دقیقه‌ای هم ساعت ۱۸ هر روز پخش می‌شود و ساعت‌های ۱:۳۰ بامداد و ۱۲ ظهر روز بعد هم برای پخش تکرار آن در نظر گرفته شده‌اند.

«یه کار خوب» عنوان مستند مسابقه‌ای ۱۳ قسمتی است که در ایام عید ۹۶ هر روز ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه افق خواهد رفت و تکرار آن هم در ساعت‌های ۶ و ۱۳:۳۰ روز بعد پخش می‌شود. در این مسابقه تلاش چند جوان برای ایجاد یک شغل و درآمدم اقتصادی به تصویر کشیده شده و محمد ساسان تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است.

«دکوپاژ» مجموعه مستند دیگری است که از دوشنبه ۳۰ اسفند روی آنتن می‌رود. زمان پخش این برنامه ۱۳ قسمتی هر شب ساعت ۲۲:۳۰ خواهد بود که تکرار آن هم ساعت ۹ صبح روز بعد پخش می‌شود. در هر قسمت این مستند ۴۲ دقیقه‌ای یکی از کارگردان‌هایی که آثار انقلابی و دینی در خور توجهی را ساخته‌اند به صورت پرتره به مخاطب معرفی می‌شوند.

«کیمیاگر» سریالی کرده ای است که نوروز ۹۶ مخاطبان شبکه افق می‌توانند بیننده سریالی جدید با عنوان «کیمیاگر» باشند، سریالی کره ای که در آن فساد و انهدام ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی به واسطه ورود به بازار رقابت پول و اقتصاد غرب  به تصویر کشیده شده است. این سریال از دوشنبه ۳۰ اسفندماه هر شب ساعت های ۱۸:۳۰ و ۲۳:۳۰ پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت ۱۴:۳۰ روز بعد روی آنتن می‌رود.

با توجه به شروع فصل جدید اعزام‌ کاروان‌های راهیان نور همزمان با نوروز ۹۶، ویژه‌برنامه‌ای به همین منظور در شبکه افق تولید و روانه آنتن می‌شود. این برنامه با تهیه‌کنندگی نعمت‌الله مهدیانی شامل ارتباط زنده با مناطق جنگی و حال و هوای کاروان‌های زیارتی راهیان نور خواهد بود و هر روز ساعت ۱۶ پخش می‌شود.

«یک سین از هفت سین» مستندی درباره سنت دیرینه پخت سمنوی نذری در خمینی شهر و توزیع آن در میان زائران سفرهای راهیان نور، دوشنبه ۳۰ اسفند ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن می رود.

«اینجا چراغی روشن است» با موضوع اردوهای جهادی کاری از تورج کلانتری، بازار سبز (۲ قسمت) درباره سبزشویی یا پنهان کردن رویه آلاینده فعالیت های تولیدی در پشت پیام های تبلیغاتی سبز و گمراه کننده، «رمز و راز ملکه» با موضوع ارکان حکومت انگلیس و چگونگی شکل گیری مقام ملکه در این کشور، «شب نامه»، «دونده ناشناس»، «از بدو تولد»، «نبرد خاموش»، «پشت مرزهای جنوبی»، «رودخانه لیان»، «سلفی با ابومهدی»، «عصر آلومینیوم»، «نو عروسان خشخاش»، «چه کسی رویای آمریکایی را دزدید؟» و «یکی از میان جمع»، از دیگر مستندهایی هستند که طی ایام نوروز در ساعت‌های ۱۹:۳۰ و ۲۰:۳۰ از شبکه افق پخش خواهند شد.

شبکه جهانی جام جم

شبکه جهانی جام جم در نوروز ۱۳۹۶ همزمان با شبکه های داخلی به پخش برنامه های شاد و مجموعه های جدید تلویزیونی و نوروزی می پردازد.
مجموعه های «کلاه قرمزی»، «علی البدل»، «لیسانسه ها» و «خندوانه» ، برنامه هایی هستند که هر روز از شبکه جهانی جام جم پخش می شود.
هر روز از اولین روز فروردین ۱۳۹۶؛ سری جدید «کلاه قرمزی» ساعت ۲۱ به وقت تهران، مجموعه تلویزیونی «علی البدل» ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران، سری جدید «خندوانه» ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و سریال «لیسانسه ها» ساعت ۰۱:۳۰ بامداد به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.