سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۵

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش دوم

توجه جهانیان به فیلمی ایرانی، اثری انیمیشن و فیلمی مستند/ آثاری که منتقدان مطرح سینمای جهان در رابطه با آن ها نوشتند

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت-2

سینماپرس: علی ناصری/ در سال ۲۰۱۶ و در ماه های نخست سال ۲۰۱۷ ما شاهد تولید و اکران فیلم های بسیاری در سطح سینمای جهان بودیم که منتقدان زیادی در رابطه با آن ها قلم زدند و به این ترتیب این آثار به عنوان مطرح ترین فیلم های سینمایی سال گذشته معرفی شدند؛ علاوه بر این بسیاری از این آثار توانستند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشانند و موفقیت تجاری زیادی را نیز نصیب تهیه کنندگان شان نمایند.

برای دست یافتن به لیست بهترین فیلم های سال که معمولاً به صورت میلادی محاسبه می شوند در این مقاله سعی شده بهترین فیلم های سال ۱۳۹۵ در جهان که مصادف با سال ۲۰۱۶ میلادی است را معرفی کنیم. معمولاً فیلم های برتر سال از جشنواره فیلم کن تا آکادمی اسکار انتخاب می شوند. در ادامه این مقاله به ۳۰ فیلم مهم سال می پردازیم و لازم به ذکر است که این ۳۰ فیلم فقط بر اساس آرای منتقدان و کسب جوایز از جشنواره های مختلف انتخاب شده اند و نگارنده در انتخاب آنها هیچ سلیقه ای به کار نبرده است. در بخش قبلی این مقاله به بررسی ۱۰ فیلم: مهتاب – Moonlight، عزیز آمریکایی – American Honey، اگر سنگ از آسمان ببارد – Hell Or High Water، پاترسون – Paterson، زوتوپیا – Zootopia، لالا لند – La La Land، هرکس مقداری می خواهد – Everybody Wants Some! ، تونی اردمن – Toni Erdmann، خدمتکار – The Handmaiden و منچستر کنار دریا – Manchester By The Sea پرداختیم و اینک در بخش دوم این مقاله ۱۰ فیلم مطرح دیگر سینمای جهان را مورد ببرسی قرار خواهیم داد.

۱۱- (سگ سوسیسی – Wiener-Dog)

«سگ سوسیسی» درامی کمدی به کارگردانی تاد سولونز یکی دیگر از فیلم های تحسین شده سال ۲۰۱۶ است که مورد توجه منتقدان بسیار قرار گرفت.

این فیلم سینمایی در سایت مشهور روتن توماتوز توانست نمره ۷۷ از ۱۰۰ را دریافت کند.

پیتر برادشاو منتقد گاردین در نقدی «سگ سوسیسی» را اثری قابل قبول در کارنامه سولونز دانست که مثل سایر آثارش «سگ سوسیسی» را یک کمدی سیاه عنوان کرد و در بخشی از نقدش نوشت: «سگ سوسیسی» اثری آمیخته با انواع داستان هایی ادبی است که توسط یک سگ پا کوتاه به هم وصل می شوند.

در خلاصه داستان «سگ سوسیسی» آمده است: داستان در مورد یک سگ پاکوتاه بامزه می باشد که مدام از یک صاحب به صاحبی دیگر پاس‌کاری می شود. صاحبان او شامل دو زن و شوهر، یک پرستار دامپزشکی، یک فیلم‌نامه نویس و یک زن کینه توز می باشند…

۱۲- (Cameraperson)

مستند سینمایی «Cameraperson» که اگر بخواهیم عنوان آن را ترجمه کنیم می توان به لغاتی چون «مسئول دوربین» برسیم اما بهتر است این کلمه ترکیبی را ترجمه نکنیم چرا که مفهوم آن را بیشتر در زبان انگلیسی نهفته است.

این مستند که حاصل ۲۵ سال تلاش کیرستن جانسون کارگردان این اثر از سفرهای خود و ثبت لحظه هایی خاص از سراسر جهان است امسال با استقبال خوبی از سوی منتقدان و جشنواره ها روبرو شد. «Cameraperson» را می توان تحسین شده ترین مستند سال ۲۰۱۶ عنوان کرد.

این مستند در سایت روتن توماتوز از بین ۸۶ رأی توانست نمره ۹۹ از ۱۰۰ را از آن خود کند و در سایت متاکریتیک نیز از بین ۲۱ نقد نمره ۸۶ از ۱۰۰ را از آن خود کرد.

وندی آید منتقد گاردین با عنوان کردن این مستند به عنوان اثری که کارگردان آن خاطراتی از کارهایی وسیع خود خلق کرده اظهار داشت: «Cameraperson» فیلمی فراتر از خاطره نگاری است و کارگردان توانسته آن را به یک بازجویی از رابطه بین افراد پشت دوربین با افراد جلوی دوربین تبدیل کند.

ای. او. اسکات «Cameraperson» را شعری فیلتر شده عنوان کرد که از طریق چشم می توان به آن دست یافت.

این مستند توانست جایزه معتبر آزادی بیان هیئت ملی نقد آمریکا را در سال ۲۰۱۶ از آن خود کند و در جشنواره بین المللی فیلم کمدن و جشنواره بین المللی فیلم سانفرانسیسکو جایزه بهترین فیلم مستند را دریافت کرد.

در خلاصه داستان «Cameraperson» آمده است: این مستند داستان کیرستن جانسون که یک عکاس و فیلمبردار بسیار مطرح است را روایت میکند که به نقاط مختلف جهان سفر میکند تا با فرهنگ ها و آداب و رسوم ملل مختلف آشنا شود و از آنها مستندی زیبا تهیه کند و در ادامه …

۱۳- (چیزهای آینده – Things To Come)

میا هانسن لوو کارگردان فرانسوی که پیش از این چندین فیلم ساخته است و کمتر مورد توجه قرار گرفته با ساخت «چیزهای آینده» توانست توجه بسیاری از منتقدان و همچنین جشنواره ها را به خود جلب کند.

اکثر منتقدان یکی از نقاط قوت «چیزهای آینده» را بازی بازیگرانش عنوان کرد و در بین بازیگران ایزابل هوپر بیش از دیگر بازیگران مورد ستایش قرار گرفت. مارک کرمود منتقد گاردین ایزابل هوپر را در این فیلم فرمانده روی صحنه دانست و در نقدش نوشت: هوپر همچنان رو به پیشرفت است و هنر بازیگری خود در هر وضعیتی را ثابت کرده است و نشان داده در هر چالشی در فیلم می تواند خوب ظاهر شود.

«چیزهای آینده» در نظرسنجی مجله سایت اند ساند جزو ۲۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ انتخاب شد. این فیلم در سایت معتبر و مشهور روتن توماتوز از بین ۹۸ رأی و نقد نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ را از آن خود کرد و سایت متاکریتیک نیز از بین ۲۸ رأی به این فیلم نمره ۸۸ از ۱۰۰ را داد. همچنین میا هانسن لوو توانست از جشنواره فیلم برلین جایزه خرس نقره ای بهترین کارگردانی را در سال ۲۰۱۶ دریافت کند.

«چیزهای آینده» که عنوان اصلی آن در زبان فرانسه «L’Avenir» است روایتگر قصه زنی به نام ناتالی (با بازی ایزابل هوپر) است. ناتالی در دبیرستانی در پاریس فلسفه درس می‌دهد. او عاشق شغلش است، صاحب دو فرزند است و وقتش را بین خانوده‌اش، دانش‌آموزان سابقش و مادرش که بیش از حد خواهان توجه است، تقسیم کرده. یک روز، شوهر ناتالی اعلام می‌کند قصد جدایی دارد و می‌خواهد با زن دیگری زندگی کند. بعد از این، ناتالی می‌ماند و تصمیم تازه‌ای که باید برای ادامه زندگی‌ بگیرد.

۱۴- (خرچنگ – The Lobster)

«خرچنگ» سومین فیلم سینمایی یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی است که در سال ۲۰۱۶ اکران شد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت. این فیلم سینمایی با مشارکت ۵ کشور جهان ساخته شد.

پیتر برادشاو منتقد گاردین «خرچنگ» را فیلمی زیبا و غریب عنوان کرد و در نقدش نوشت: «خرچنگ» فیلمی طنز محور درباره دنیای اطراف ما و روابط عاشقانه است.

«خرچنگ» در سایت روتن توماتوز از ۲۰۳ رأی و نظر توانست نمره ۸۹ از ۱۰۰ را دریافت کند و در بین ۴۴ رأی در سایت متاکریتیک نمره ۸۲ از ۱۰۰ را از آن خود کرد.

فیلم سینمایی «خرچنگ» در جشنواره های مختلف توانست جوایز بسیاری را از آن خود کند و از جمله این جوایز جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن، جایزه بهترین فیلمنامه اروپایی از جوایز فیلم های اروپایی و بهترین فیلمنامه از انجمن منتقدان اروپایی را دریافت کرد.

«خرچنگ» داستان دیوید (با بازی کالین فارل) را روایت می‌کند که زنش او را به خاطر یک مرد دیگر رها کرده است. وی با مدیر یک هتل آشنا می‌شود و او به «دیوید» می‌گوید که افراد مجرد فقط ۴۵ روز برای پیدا کردن یک شریک برای زندگی خود وقت دارند و در غیر این صورت به یک حیوان تبدیل می‌شوند.

۱۵- (جکی – Jackie)

«جکی» هفتمین اثر سینمایی پابلو لارین کارگردان شیلیایی است که سال ۲۰۱۶ اکران شد و این فیلم با بازی ناتالی پرتمن نظرات مثبت بسیاری را به خود جلب کرد. سال ۲۰۱۶ سال پر باری برای لارین بود و او فیلم دیگری با عنوان «نرودا» را نیز در این سال اکران کرد که آن فیلم نیز توانست موفقیت هایی برای این کارگردان به ارمغان آورد اما «جکی» بیش از «نرودا» مورد توجه قرار گرفت. «جکی» را می توان بهترین فیلم بیوگرافی سال گذشته دانست.

جیمز براردینلی در نقدی که چندان تعریفی از «جکی» نکرده است این فیلم را اثری دانسته که نتوانسته شخصیتی واقعی بر پرده سینما تبدیل کند ولی عدم تلاش فیلمساز برای بررسی مختصری از کل زندگی جکی را مورد ستایش قرار داده است.

«جکی» توانسته در سایت روتن توماتوز از بین ۲۶۱ نظر نمره ۸۹ از ۱۰۰ را از آن خود کند و سایت متاکریتیک نیز از بنی ۵۲ رأی نمره ۸۱ را به این فیلم سینمایی داده است.

فیلم سینمایی «جکی» نگاهی دارد به زندگی ژاکلین کندی، همسر جان اف کندی پس از ترور شدن و روایتگر تلاشهای او برای حفظ میراث بجای مانده از کندی است.

۱۶- (ورود – Arrival)

«ورود» جدیدترین اثر سینمایی دنی ویلنو که پیش از این نیز برای ساخت فیلم های پیشینش نیز تحسین شده بود نیز امسال مورد توجه جشنواره ها و منتقدان قرار گرفت و از فیلم هایی بود که مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفت.

جیمز براردینلی منتقد سینما به این فیلم نمره کامل داد و آن را خارق العاده دانست. این منتقد در نقدش نوشت: فیلم بی ‌نقص ساخته و ماهرانه پرداخته شده و بدون هیچ شکی باید نام ویلنوو را در میان نامزدهای اسکار امسال ببینیم.

آن هورنادی منتقد واشنگتن پست در نقدی نوشت: «ورود» اثری قابل ‌تأمل است که در ادامه موفقیت‌های آثاری چون «جاذبه» و «مریخی» ساخته شده است. اثری که با تماشای آن به ‌سرعت با دنیای فیلم ارتباط برقرار کرده و همراه با لذت بردن از جلوه‌های تصویری آن از بار معنایی سنگینی که دارد استفاده می‌کنید.

برایان تالریکو منتقد سایت راجر ایبرت نیز در نقدی «ورود» را فیلمی جاه طلبانه دانست که لیاقت استقبال مخاطبان را دارد او در نقدش نوشت: «ورود» فیلمی است که مخاطبانش را پس از اتمام به فکر وا می دارد.

«ورود» از فیلم های مهم امسال است که به دلیل هالیوودی بودنش نتوانست جوایز چندانی در فصل جوایز از آن خود کند چرا که رقیبانی چون «مهتاب» و «لالا لند» را در مقابل داشت. «ورود» در سایت متاکریتیک توانست از بین ۵۲ رأی نمره ۸۱ را از ۱۰۰ دریافت کرد و در سایت روتن توماتوز نمره ۹۸ از ۱۰۰ را از آن خود کرد.

داستان این فیلم از جایی شروع می‌شود که لوئیس بانکس)درباره حضور دوازده سفینه فضایی در کره زمین صحبت می‌کند. سرهنگ وبر از وی می‌خواهد تا به تیمی ملحق شود و با همکاری ایان دانلی که یک فیزیکدان است دلیل آمدن آن‌ها را کشف کنند.

۱۷- (او – Elle)

«او» جدیدترین اثر سینمایی پاول ورهون کارگردان هلندی است که سال گذشته در جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد. پاول ورهون پس از ۱۰ سال دوری از سینما با این فیلم به سینما بازگشت و تحسین بسیاری از منتقدان را با «او» برانگیخت.

شیلا اُ. مایلی منتقد سایت راجر ایبرت در نقدی درباره «او» این فیلم را اثری خاص دانست که تا امروز فیلمی اینچنین درباره انتقام از تجاوز ساخته نشده است. مایلی در نقدش ورهون را بهترین کارگردان برای ساخت فیلمی مثل «او» دانست.

زان بروکس منتقد گاردین نیز در نقدی «او» را به شدت ترسناک و دلهره آور دانست و «او» را به عنوان دیوانه وار ترین اثر سینمایی پاول ورهون معرفی کرد.

«او» توانست در سایت روتن توماتوز توسط ۱۵۶ نقد نمره ۸۹ را از آن خود کند و در سایت متاکریتیک نیز از بین ۳۵ رأی نمره ۸۹ از ۱۰۰ به این فیلم تعلق گرفت.

«او» از جوایز سزار توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند و در جشن گلدن گلاب نیز این فیلم جایزه بهترین فیلم زبان خارجی و بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. بازی ایزابل هوپر به قدری در این فیلم خیره کننده بود که جوایز دیگری از انجمن منتقدان نیویورک و انجمن منتقدان ونکوور به عنوان بهترین بازیگر زن دریافت کرد.

در خلاصه داستان «او» آمده است: میشله، مدیر موفق یک شرکت تولید کننده بازی های رایانه ای است و روزی قربانی تجاوز جنسی می شود که ...

۱۸ – (فروشنده – The Salesman)

«فروشنده» جدیدترین اثر سینمایی اصغر فرهادی کارگردان ایرانی است که پیش از این با فیلم های قبلی اش توانسته موفقیت های بسیاری را کسب کند و این بار «فروشنده» در سال گذشته نه تنها توانست نظر مثبت بسیاری از مخاطبان سینما را به خود جلب کند بلکه بسیاری از منتقدان و جشنواره ها نیز به این فیلم توجه خاصی نشان دادند.

دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر «فروشنده» را فیلمی دارای درامی تصنعی دانست که در ادامه نقدش اظهار داشت: همه ضعف های «فروشنده» با پایان بندی فوق العاده فیلم که تماشاگر را هیجان زده و میخکوب می کند جبران می شود.

تیم رابی منتقد تلگراف از بازی سه بازیگر اصلی فیلم (شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و بابک کریمی) بسیار تعریف کرده و در نقدش عنوان کرده که ابزارهای قدیمی فرهادی بدون هیچ مشکلی هنوز به کار می آیند.

اون گیلبرمن منتقد ورایتی در نقدی «فروشنده» را از سایر فیلم های فرهادی ساده تر و مینیمال تر دانست و در نقدش نوشت: تکنیک فیلمسازی فرهادی به همان خوبی است که بود. هر صحنه در جای درست خود است و هر خط به پیامدی موجود هدایت می‌کند.

«فروشنده» در سایت متاکریتیک از بین ۳۴ رأی نمره ۸۶ را از آن خود کرد و در سایت روتن توماتوز در بین ۱۱۰ نقد نمره ۹۷ از ۱۰۰ به این فیلم تعلق گرفت.

فیلم سینمایی «فروشنده» سال گذشته موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم کن شد و در مراسم اسکار توانست جایزه بهترین فیلم زبان خارجی سال را از آن خود کند. اصغر فرهادی از معدود کارگردانانی است که در تاریخ سینما توانسته دو باره جایزه بهترین فیلم زبان خارجی اسکار را دریافت کند.

در خلاصه داستان «فروشنده» آمده است: رعنا و عماد زن و شوهری جوان هستند که در حال اجرای تئاتری بر اساس نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر هستند. آنها به علت نشست زمین مجبور می‌شوند به اجبار خانه خود را ترک کنند و به اصرار یکی از دوستانشان به نام بابک به خانه‌ ای اسباب‌ کشی می‌کنند که پیش ‌تر زنی بدنام به نام آهو در آن ساکن بوده است. ابتدا همه چیز خوب پیش می ‌رود ولی وقایع بعدی به بحرانی غیرقابل کنترل ختم می‌ شود…

۱۹ – (کوبو و دو تار – Kubo And The Two Strings)

«کوبو و دو تار» انیمیشنی سینمایی است که به کارگردانی تراویس نایت انیمیشنی دیگر است که تحسین بسیاری از منتقدان را به همراه داشت.

جیمز براردینلی در نقدی درباره این فیلم «کوبو و دو تار» را بهترین انیمیشن سال دانست و در نقدش نوشت: بدون وجود نام دیزنی یا یونیورسال در پشت این انیمیشن سخت است که انتظار فروش فوق‌العاده‌ای از آن داشته باشیم و دوست داران این انیمیشن بیشتر افراد عادی جامعه هستند اگرچه «کوبو و دو تار» بهترین انیمیشن امسال بوده است. این انیمیشن به معنای واقعی کلمه جادویی است.

گلن کنی منتقد نیویورک تایمز در نقدی درباره «کوبو و دو تار» نوشته است: حرکت ‌پردازی فیلم بسیار روان است، تکنیک‌ های بصری منحصربه ‌فرد و پیشگامانه چشمگیر و شگفت ‌انگیز هستند و داستان و استعاره ‌های فیلم به شکلی غیرقابل انتظار و تکان‌ دهنده جلو می ‌روند.

مایکل اُ. سالیوان از واشنگتن پست درباره «کوبو و دو تار» نوشته است: فیلم هم فوق‌العاده اصیل و هم فوق ‌العاده پیچیده است، طوری که به نظر می رسد این فیلم برای بزرگ سالن ساخته شده و خود را به شکل یک کارتون کودکانه در آورده است.

«کوبو و دو تار» جایزه بهترین انیمیشن را از انجمن ملی نقد فیلم آمریکا دریافت کرد.

در خلاصه داستان «کوبو و دو تار» آمده است: یک نوجوان به نام کوبو باید به دنبال یک سری وسایل جادویی برود تا بتواند روحی از گذشته را شکست دهد...

۲۰- (عشق و دوستی – Love And Friendship)

«عشق و دوستی» جدیدترین اثر کارگردانی گمنام به نام ویت استیلمن است که با این فیلم نامش بر سر زبان ها افتاد. «عشق و دوستی» در جشنواره های زیادی شرکت نکرد اما در بین منتقدان یکی از محبوب ترین فیلم های سال شناخته شد.

یکی از نقاط عطف «عشق و دوستی» که اکثر منتقدان بر آن اتفاق نظر داشتند بازی کیت بکینسل در این فیلم بود که می توان آن را بهترین بازی در کارنامه هنری این بازیگر دانست.

پیتر برادشاو منتقد گاردین «عشق و دوستی» را فیلمی جسور همراه با ظرافت های بسیاری دانست و این فیلم را یک کمدی درخشان معرفی کرد.

«عشق و دوستی» در بین ۲۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ از دیدگاه نشریه سایت اند ساند قرار گرفت و در سایت روتن توماتوز از ۱۷۴ نقد نمره ۹۸ از ۱۰۰ را از آن خود کرد و در سایت متاکریتیک از ۳۶ رأی نمره ۸۷ به این فیلم داده شد.

در خلاصه داستان «عشق و دوستی» آمده است: لیدی سوزان زنی میانسال است که برای ادامه زندگی نزد اقوام همسر مرحوم خود می رود اما حضور او در این محل اتفاقاتی را پدید می آورد که…

*منتظر شماره بعدی این مقاله باشید...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.