شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲

به مناسبت روز «جمهوری اسلامی» عنوان شد؛

بهمنی: نیاز به تشکیل «قرارگاه سازندگی سینما» داریم/ شعار «مرگ بر آمریکا» را باید باور کنیم و یا رفتار مسئولان سینمایی و رسانه ملی را؟!

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما به مناسبت فرارسیدن روز جمهوری اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در سخنرانی های عمومی شان نگرانی شان را از حوزه فرهنگ و هنر و مسیری که سینمای کشور در پیش گرفته است ابراز داشته اند اما متأسفانه ما شاهد برخی لجاجت ها از سوی مسئولان فرهنگی کشورمان هستیم که کار خود را انجام می دهند!

حمید بهمنی در گفتگو با سینما پرس گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در سخنرانی های عمومی شان نگرانی شان را از حوزه فرهنگ و هنر و مسیری که سینمای کشور در پیش گرفته است ابراز داشته اند اما متأسفانه ما شاهد برخی لجاجت ها از سوی مسئولان فرهنگی کشورمان هستیم که کار خود را انجام می دهند و به نظام و انقلاب اسلامی بی توجهند و از این رو معتقدم نیاز به تشکیل «قرارگاه سازندگی سینما» داریم و ای کاش رهبر انقلاب دستور تشکیل این قرارگاه با نیروهای متعهد و ارزشی را صادر کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مقام معظم رهبری علاوه بر سخنرانی های شان در جلسات عمومی بارها در جلسات و دیدارهای خصوصی هم نگرانی خود را از مسأله سینما ابراز کرده اند که رسانه ای نشده است؛ بنده شخصاً ۲ بار در این جلسات و دیدارهای خصوصی حضور داشته ام و شاهد بودم که چطور ایشان برای سینمای کشور نگران هستند.

وی ادامه داد: اوضاع سینما و به طور کل وضعیت فرهنگ و هنر در کشور آنقدر نابسامان شده که حضرت آقا مجبور شده اند اینطور علنی مسئولان سینمایی را مورد بازخواست و عتاب خویش قرار دهند؛ ایشان قبل از نوروز در دیداری که با مسئولان «راهیان نور» داشتند فرمودند: «مسئولان نباید بگذارند فیلم های ضد ارزش تولید شود»؛ اما متأسفانه ما همچنان شاهد تولید و اکران گسترده فیلم های بی ارزش و ضد ارزش هستیم و این در حالی است که فیلمسازان متعهد و دغدغه مند و ولایی جایی برای کار و فعالیت ندارند.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه به راحتی می توان به سینمای آرمانی و انقلابی دست یافت اظهار داشت: به عنوان مثال اگر مسئولان سینمایی در دوره آینده جشنواره فیلم فجر اعلام کنند که باید همه فیلم ها مربوط به سینمای ارزشی و انقلابی منتها در ژانرهای متفاوت مانند ژانر سیاسی، کودک، اجتماعی، دفاع مقدس و... باشد آن وقت همه مجبور می شوند که در این سبک و مدل اقدام به فیلمسازی کنند و آن وقت جشنواره مهمی مانند فجر که ثمره انقلاب اسلامی است به جای گرته برداری و تقلید از سینمای غرب و آمریکا بدل به جشنواره ای با هویت ایرانی و اسلامی می شود.

بهمنی تصریح کرد: این روزها ما با وضعیت بسیار آشفته ای مواجه هستیم مسئولان فرهنگی ما از طرفی شعار «مرگ بر آمریکا» سر می دهند اما از سوی دیگر رفتاری از خود نشان می دهند که هیچ سنخیتی با این شعار ندارد؛   ما نمی دانیم شعار «مرگ بر آمریکا» را باید باور کنیم و یا رفتار مسئولان سینمایی و رسانه ملی را!؟؛ رسانه ملی ما شعار ضد آمریکایی می دهد اما مرتب فیلم های دوبله شده آمریکایی و غربی را پخش می کند؛ مدیران سینمایی ما وجهه ای انقلابی از خود نشان می دهند اما از سوی دیگر سینمای جمهوری اسلامی ایران را بدل به کاریکاتوری از سینمای هالیوود و غرب کرده اند و در این میان فیلمسازان دغدغه مند و ولایتمدار می سوزند.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» افزود: در میان این ملغمه برخی شبکه ها و جشنواره ها هستند که اصول اساسی انقلابی و اسلامی را پیگیری می کنند؛ شبکه ای مثل «افق» و یا جشنواره هایی مانند «عمار»، «سماء»، «چلچراغ» و... اما این ها هم نمی توانند یک تنه در مقابله تمامی هجمه های معاندان و بدخواهان ایستادگی کنند و باید به فکر یک تدبیر جدی بود.

این سینماگر یادآور شد: فاجعه است که طی ۲ سال گذشته یعنی در جشنواره های سی و چهارم و سی و پنجم فیلم فجر ما شاهد تنها ۲ فیلم انقلابی «سیانور» و «ماجرای نیمروز» بودیم اما از سوی دیگر فیلم هایی که به سلیقه و رویکرد روشنفکرمآبان و غربی ها نزدیک بود به کرات در این جشنواره ها دیده می شد. ما متأسفانه به دلیل عملکرد غرب زده و سیاسی مدیران فرهنگی مان به شدت از اهداف و آرمان های اصیل انقلابی فاصله گرفته ایم و به بیراهه ای هدایت می شویم که انتهای آن جز اضمحلال و تاریکی چیز دیگری وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین نبرد» در خاتمه این گفتگو افزود: مسئولان فرهنگی کشور بایستی از هنرمندان دغدغه مند حمایت کنند و تمامی هم خود را به کار بندند تا زین پس ما تنها شاهد تولید آثار ارزشمند و فاخر در سینمای کشورمان باشیم؛ این روزها مباحث بسیار مهمی همچون داعش، نفوذ فرهنگی بیگانگان و... می تواند دستمایه تولید آثار ارزشمند بسیار مهمی قرار بگیرد و برای بسیاری از کشورهای جهان نیز قابل استفاده باشد و ما نباید از این مسأله مهم و حیاتی غافل شویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.