یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

دستاورد دولت تدبیر و امید از منظر سینماگران - بخش دوم

اقتصاد ضعیف، جشنواره هایی خنثی و بی محتوا و ایجاد روحیه یأس، افسردگی و ناامیدی در بین هنرمندان؛ دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ و هنر!

شاه حاتمی-وزیری-امینی-قهرمانی-سالور

سینماپرس: با آغاز سال جدید که همزمان با آخرین ماه های حیات دولت یازدهم است برخی از سینماگران با بیان اینکه اقتصاد ضعیف، جشنواره هایی خنثی و بی محتوا و ایجاد روحیه یأس، افسردگی و ناامیدی در بین هنرمندان دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ و هنر بوده خواستار آن شدند تا به این حوزه بسیار مهم توجه جدی تری صورت بگیرد و نیروهای غیرمتخصص هرگز در مسند امور مهم قرار نگیرند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مدت ها است که اعتراضات و گلایه های زیادی از سوی اهالی فرهنگ و هنر در تمامی حوزه ها و رشته ها به دلیل عملکردهای نادرست مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید به خصوص در حوزه سینما شنیده می شود؛ در همین رابطه با آغاز سال جدید از تعدادی اهالی سینما نظرات شان را راجع به این مسأله جویا شدیم. آقایان: علی شاه حاتمی، سیدمحسن وزیری، علیرضا امینی، محمد قهرمانی و سامان سالور در این رابطه نظرات شان را اعلام کردند.

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: در این چند سالی که این دولت حاکم بوده فیلمی نساختم و از لحاظ اقتصادی سال های خوبی را پشت سر نگذاشتم و البته بد بودن وضعیت اقتصادی تنها شامل حال من نمی شود چرا که بسیاری از همکاران نزدیکم نیز در چنین وضعیتی به سر می برند.

وزیری در ادامه خاطرنشان کرد: شاید در ظاهر وضعیت اقتصادی سینما را برای برخی از افراد مطلوب ببینیم اما واقعیت این است که وضعیت اقتصادی برای اکثریت سینمای ایران چندان مساعد نبوده است و از طرفی در این سال ها شاهد اتفاق چندان خوبی در بخش فرهنگ و هنر نبوده ایم.

وی در پایان افزود: امیدوارم با روی کار آمدن آقای حیدریان مشکلات سینما حل شود چرا که محمد مهدی حیدریان از کسانی است که سال ها در این سینما فعالیت داشته و شناخت کامل به وضعیت سینمای ایران دارد و با انتخاب ایشان برای ریاست سازمان سینمایی امیدوار به حل مشکلات هستم و دیگر مانند آقای ایوبی فردی غیرمتخصص در سینمای ایران ریاست نمی کند.

سامان سالور کارگردان سینما نیز در این باره به خبرنگار سینماپرس گفت: متأسفانه در این دولت مدیران به خصوص در بخش سینما بسیار سلیقه ای رفتار کردند و اینگونه رفتار کردن باعث شده تنها به عده ای از افراد توجه شود.

وی افزود: مطمئناً در بخش فرهنگ و هنر مدیران نباید با هر عزل و نصبی جا به جا شوند چرا که مدیریت نیاز به زمان دارد و متأسفانه هر زمان که مدیری روی کار آمده و سلایق خاص خود را اعمال می کند در زمان به نتیجه رسیدن برکنار شده و دوباره سلیقه ای جدید وارد بخش مدیریتی سینما می شود و این مسأله باعث می شود که همه چیز مثل روز اول به هم ریخته شود.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: جا به جا شدن مدیران فرهنگی با تغییر مدیران دیگر در بخش های دولتی اتفاق ناخوشایندی است که تبعات خوبی ندارد و باید در سطح کلان به این مسأله فکر شود و مدیران فرهنگی در شرایط دیگری تغییر کنند. ما باید به فکر آن باشیم که شخصی متخصص را برای مدت زمان طولانی در امور فرهنگی و سینمایی به کار گیریم.

علی شاه حاتمی کارگردان سینما و تلویزیون در این باره در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: مدیریت در بخش فرهنگ و به خصوص سینما نیاز به مهندسی خاصی دارد که مدیران باید به این مسأله توجه کنند و سینما را به اصل خود نزدیک کنند و این اتفاقی است که در مدیریت جدید رخ نداده است و اگر شاهد اتفاق خوبی در سینما بودیم نیز آن را مدیون هنرمندان هستیم.

شاه حاتمی در ادامه خاطرنشان کرد: سینما روال عادی خود را طی می کند، به این معنی که هر کارگردان که بخواهد فیلم بسازد دست به این کار می زند و هر تهیه کننده ای برای فعالیتش مثل سال های قبل عمل می کند و ساخت فیلم های خوب را نمی توان از دستاوردهای دولت دانست و اگر سینما به رونقی نسبی در بخش اقتصادی رسیده است این رونق را مدیون شبکه های ماهواره ای مثل شبکه «جم» هستیم و مدیران نمی توانند آن را به خود مربوط بدانند این در حالی است که آقای ایوبی این گونه موفقیت ها را به نام خود ثبت می کرد!

این کارگردان در خاتمه این گفتگو افزود: هیچ مدیری نتوانسته در زمینه استعدادیابی خوب عمل کند و در این مدیریت نیز همین اتفاق رخ داده است. از طرفی کارهایی که مدیران سینمایی می توانستند انجام دهند نیز اتفاق نیفتاد و کارهایی مثل بازسازی و ساخت سینماهای مختلف نیز اتفاق نیفتاد.

علیرضا امینی کارگردان سینما نیز درباره این موضوع در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: تنها اتفاق مثبتی که در مدیریت سابق سینمای ایران رخ داد به روزهای ابتدایی این مدیریت برمی گردد که بخش هنر و تجربه راه اندازی شد اما در این اواخر این بخش از سیاست های کلی خود دور شد و به غیر از این اتفاق من اتفاق مثبتی را شاهد نبودم.

امینی در ادامه خاطرنشان کرد: مدیریت سینمایی در سال های اخیر به قدری ضعیف بود که ما در نهایت امسال شاهد جشنواره ای بودیم که فیلم های به شدت خنثی و اکثراً در حد تله فیلم دیدیم و از نظر من رئیس سازمان سینمایی نمی تواند خود را دارای کارنامه کاری خوبی بداند.

وی افزود: اگر در سالی که گذشت شاهد فروش خوبی در سینمای ایران بودیم آن را باید مدیون شبکه های ماهواره ای و تبلیغاتی که از سوی این شبکه ها صورت گرفت بدانیم و مدیران سینمایی نمی توانند این مسأله را به نفع خود بهره برداری کنند. من پس از ۱۰ یا ۲۰ تقاضای ملاقات با رئیس سازمان سینمایی در این ۴ سال نتوانستم با ایشان ملاقات کنم و از نظر من مدیری که چنین رابطه ای با هنرمندان داشته باشد نمی توان آن را مدیر شایسته ای دانست.

امینی در پایان گفت: حجت الله ایوبی را نمی توان مدیر شایسته ای برای سینمای ایران دانست و از نظر من وی سینمای ایران را به سمت خنثی بودن پیش برد و ما در طول مدیریت ایوبی تنها شاهد چند اثر خوب در سینمای ایران بودیم و باقی آثار بسیار ضعیف بودند.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: در یک ارزیابی کلی، من با توجه به شعار دولت که تدبیر و امید است دولت را در بخش فرهنگ و هنر برای تحقق این شعار موفق نمی دانم. هر چند که رئیس جمهور بارها از مردم خواسته که مردم از امید صحبت کنند اما این امید به هیچ وجه در جامعه تزریق نشده است.

قهرمانی افزود: علی رغم اینکه این دولت به شدت به تزریق امید اصرار داشته ما شاهد ساخت و تولید فیلم هایی هستیم که سیاه نمایی بسیاری در آن ها دیده می شود و اینگونه فیلم ها، آثاری هستند که به هیچ وجه با شعار اصلی دور همخوانی ندارند.

وی اظهار داشت: ضعف دولت در تحقق بخشیدن به شعار خود در دیگر حوزه های فرهنگی نیز به وضوح دیده می شود و به عنوان مثال در حوزه موسیقی موضع گیری های محلی برای اجرای کنسرت در برخی استان ها وجود داشت که دولت به جای متقاعد کردن مقامات محلی مشکلات را به مسائل سیاسی تبدیل کرد و دامن زدن به این مشکلات باعث ایجاد تنش و ناامیدی در جامعه شد.

این تهیه کننده در ادامه گفت: تنها در حوزه کتاب است که در بخش کمیت شاهد چاپ کتاب هایی با موضوعات مختلف بودیم و در حوزه مطبوعات ضعف دولت بسیار نمایان تر است چرا که در این دوران شاهد اضافه شدن مطبوعات جدید نبودیم و از طرفی شاهد بیشتر شدن نشریات طرفدار دولت بودیم که این مسأله از دایره انصاف دور است و حتی یارانه هایی که به مطبوعات مختلف تعلق می گرفت نیز به گونه ای بود که انصاف و عدل رعایت نمی شد و طرفداران دولت بیشترین سهم را داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.