چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶

علامت‌ سوال‌های پیش‌روی کارنامه مدیریتی «ایوبی»/ هزینه های هنگفتی که خرج طرح های بی اعتبار مدرسه ملی سینما و VOD شد

حجت اله ایوبی

سینماپرس: عملکرد حجت الله ایوبی در زمان مدیریت سازمان سینمایی کشور سوالات بسیاری را در ذهن کارشناسان و اهالی سینما ایجاد کردکه مهمترین آن‌ها ۲ فعالیت مهم مدرسه ملی سینما و سامانه (‌vod) است.

پس از گذشت سه و بیش از شش ماه از فعالیت حجت الله ایوبی در راس سازمان سینمایی کشور و در آستانه چهارمین سال این فعالیت، با تصمیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زمان برکناری حجت الله ایوبی رسید. سوالات بسیاری در ذهن خانواده سینما درباره نوع عملکرد حجت الله ایوبی بر راس سینمای کشور وجود دارد. اینکه بودجه سازمان سینمایی صرف تولید کدام فیلم قابل توجه و به تعبیری «فاخر» در سینمای ایران در طول این سه سال شد. اگر به سرعت نام «ماجرای نیمروز» و «ویلایی‌ها» را در جشنواره امسال بفرمایید این پاسخ  داده می‌شود که فیلم «ماجرای نیمروز» که با حمایت حوزه هنری و فارابی هر دو ساخته شد و در یک برهه از زمان تولید بحث توقف آن نیز مطرح بود. «ویلایی‌ها» هم که توسط فارابی بخشی از هزینه فیلم تامین شد با بی توجهی در جشنواره فیلم فجر، نشان دادید که این نوع آثار ارزشی و انقلابی برای شما ارزش و اعتبار چندانی ندارد.  

به محض ورودتان فردی را به عنوان مدیر بین الملل و جشنواره‌ها قرار دادید که در همان سال اول با خالی بودن غرفه سینمای ایران در مهمترین بازار بین المللی کن فعالیت چندین ساله سینمای ایران در حوزه بین الملل را زیر سوال برد! نکته جالب دیگر این که بدون هماهنگی با تهیه کنندگان برخی از فیلم‌ها بعد از جشنواره فیلم فجر به اصطلاح اکران خود را در خارج از کشور و مشخصاً کشور فرانسه تجربه کردند که باعث اعتراض تهیه‌کنندگان شد. مدیری که حتی نمی‌دانست پروسه نمایش فیلم در خارج از کشور چگونه است با  چه مبالغی و با چه اشخاص و  سابقه ای به این فعالیت پرداخت! مدیرانی را در حوزه سینما به کار گرفتید که تخصص لازم در حوزه سینما نداشتند و هربار که موردپرسش رسانه ها قرار گرفتید سینما و تئاتر را یک روح در دو جسم خواندید و این دو هنر را جدا نشدنی تصویر کردید.  

بودجه زیادی را هزینه سامانه (VOD) کردید این درحالی است که می‌دانستید صدا و سیما پیش از این روی این موضوع فعالیت داشت و عنوان iptv را برای این شبکه اینترنتی در نظر گرفت اما نکته اینجا بود که با توجه به عدم تعامل درست با سازمان صدا و سیما  هیچ گاه سیما در کنار سینما قرار نگرفت. وزیر سابق ارشاد را برای رونمایی از سامانه‌ای که هیچ خروجی نداشت حاضر کردید و در نهایت پروژه ‌VOD با هزینه هنگفت به سامان نرسید.  

آقای ایوبی، مدرسه ملی و هزینه آن ازمحل بودجه‌های فرهنگی فصل ۵ موسسات تامین شد چه سامانی یافت؟ چند دانش‌اموخته سینما در این مدرسه ثبت نام کردند، موضوع اجاره ساختمان فاطمی برای مدرسه ملی سینما و محل پرداخت اجاره بها و پرداخت حقوق به تعدادی از سینماگران به چه سرانجامی رسید؟

جشنواره فیلم کودک و نوجوان بدون کارشناسی درست از یکدیگر جدا شد در حالی که می‌دانستید تولید مناسب در این حوزه صورت نمی‌گیرد تنها هزینه جداسازی این دو جشنواره را متقبل شدید و در نهایت این دو جشنواره با یکدیگر ادغام می‌شود.

جداسازی جشنواره فیلم فجر از بخش بین الملل نیز بدون کارشناسی صورت گرفت. جالب است که دوستان برگزارکننده تنها به رسانه ای کردن و بزرگنمایی نام مهمان بسنده می‌کنند این در شرایطی است که در دوره های اولیه برگزاری این جشنواره در سطح بین الملل نیز شاهد مهمانان در خور توجه بودیم اما هیچ اثرگذاری در طول این سالها در حوزه (حداقل) منطقه ‌ای نداشتیم.

سوالات زیادی در زمان مدیریت شما در سازمان سینمایی برای اهالی سینما و کارشناسان ایجاد شد که اهم آن‌ها را در این مجال ارائه دادیم، عدم نمایش فیلم «رستاخیز» با دارا بودن پروانه نمایش و بی تدبیری شما و  مدیرانتان که باعث شد این فیلم رنگ پرده نبیند و... و. را هم به این سوالات اضافه کنید. بسیاری از سینماگران در انتصاب محمد مهدی حیدریان به ریاست سازمان سینمایی خرسند هستند اما نکته حایز اهمیت اینکه دولت یازدهم که عنوان تدبیر و امید را برای خود در نظر گرفته است بهتر است به این نوع مدیریت و این سوالات پاسخگو باشند.

* فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.