چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶

انتظارات سینماگران از رئیس جدید سازمان سینمایی؛

پرهیز از نگاه تبعیض آمیز، باندی و جناحی، مبارزه با رانت خواری در سینما و توجه به سینمای استراتژیک/ انتقاد گسترده از عملکرد ایوبی

رئیسیان-لشگری قوچانی-الماسی-حقیقی-تهامی

سینماپرس: در پی برکناری حجت الله ایوبی و انتصاب محمدمهدی حیدریان به عنوان ریاست جدید سازمان سینمایی تعدادی از اهالی سینمای کشور با تأکید بر اینکه در دوره ریاست ایوبی همواره شاهد برخوردهای قبلیه عشیره ای با سینماگران بوده اند خواستار پرهیز از نگاه تبعیض آمیز و باندی و جناحی میان سینماگران و مبارزه با رانت خواری در سینما شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس حجت الله ایوبی بعد از ۳ سال و نیم سکان داری ناموفق در سینمای ایران توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عزل شد و این برکناری اش در حالی بود که طی مدت های مدید اکثریت قریب به اتفاق اهالی سینمای کشور عملکرد وی را به شدت ضعیف می دانستند و خواستار برکناری اش از ریاست سازمان سینمایی بودند؛ ایوبی در این سال ها نه تنها هیچ قدم مثبتی برای اهالی سینمای کشور برنداشت بلکه بعضاً به سینما و سینماگران دهان کجی کرد و در اکثر محافل و مجالس سینمایی به جای پاسخگویی به عملکرد ضعیفش با خواندن اشعاری از مولانا و... سعی داشت روحیه ای لطیف، حساس و شاعرانه از خود نشان دهد و به این ترتیب دل اهالی سینمای کشور را به دست بیاورد!

بعد از برکناری حجت الله ایوبی در آستانه نوروز ۹۶ بر آن شدیم تا با تعدادی از اهالی سینمای کشور در رابطه با انتظارات شان از ریاست جدید سازمان سینمایی سوأل کنیم و اشکالات مدیریت ایوبی را نیز مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم؛ از این رو آقایان: علیرضا رئیسیان، منصور لشگری قوچانی، جهانگیر الماسی، سیاوش حقیقی و کوروش تهامی با ما به گفتگو نشستند که ماحصل نظرات آن ها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

رئیسیان: امیدوارم حیدریان برخلاف سایر مسئولان سازمان سینمایی «صنعت سینمای ملی» را قانونی کند/ سینما دوران ایوبی تحت اختیار گروهی خاص بود

علیرضا رئیسیان تهیه کننده و کارگردان سینما در پی برکناری حجت الله ایوبی و انتصاب محمدمهدی حیدریان به عنوان ریاست جدید سازمان سینمایی گفت: من در وهله اول باید عنوان کنم که از این گونه برکنار شدن آقای ایوبی متأسفم و خوشحالم که فردی با تجربه و آشنا به مسائل سینمای کشور مانند محمدمهدی حیدریان روی کار آمده و امیدوارم که وی بتواند خواسته ها و نیازهای سینمای کشور را در دوران ریاستش بر سازمان سینمایی تأمین کند. بزرگترین مشکلی که در دوران ریاست آقای ایوبی در سازمان سینمایی وجود داشت تک صدایی بودن بود؛ طی این دوران سینما تنها در اختیار بخش اندکی از افراد قرار داشت و آن ها هر کاری را که مایل بودند انجام می دادند و امیدوارم که دیگر هرگز شاهد چنین اتفاقی در سینما نباشیم.

لشگری قوچانی: توجه به شورای صنفی نمایش و بازرگانی سینما باید در اولویت حیدریان باشد/ ایوبی سینمای کشور را به اضمحلال کشاند

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت:  توجه به مسائل متعدد شورای صنفی نمایش و بازرگانی سینما باید در اولویت حیدریان باشد چرا که سینمای کشور این روزها از این ۲ مسأله به شدت در رنج است. آقای حیدریان در اولین قدم باید مسأله شورای صنفی نمایش را حل کند؛ متأسفانه افرادی در شورای صنفی نمایش حضور دارند که هیچ تخصصی در مسأله اکران آثار سینمایی ندارند و همین امر باعث می شود تا انتخاب های نادرستی برای اکران صورت گیرد و در حق بسیاری از فیلم ها و تهیه کنندگان سینما اجحاف شود.

الماسی: توجه به سینمای استراتژیک باید جزو اولویت های کاری باشد/ ایوبی شیفته جذابیت های سینما بود و به مسائل و مشکلات آن توجه نداشت

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در پی برکناری حجت الله ایوبی و انتصاب محمدمهدی حیدریان به عنوان ریاست جدید سازمان سینمایی گفت: آمدن محمدمهدی حیدریان برای سینمای ایران اتفاق مبارکی است چرا که او سرشار از مجموعه تجربه ها است و مشکلات سینمای ایران را به خوبی می شناسد و از دهه ۶۰ نیز شخصاً شاهد تلاش هایش برای ساماندهی صنوف سینمایی بودم و امیدوارم که با توجه به کارکردهای امروزی سینما در جهان توجه به سینمای استراتژیک را جزو اولویت های کارهای خود قرار دهد. ایوبی شیفته جذابیت های پنهان و آشکار سینما بود و مسائل و مشکلات آن توجه نداشت؛ مهمترین نقطه ضعف ایوبی این بود که با ظرفیت های سینما و توامندی هایش آشنایی نداشت و تنها توقعش از سینما این بود که تجارتی موفق باشد؛ این در حالی است که در دنیا برای همگان مشخص شده تنها یکی از ظرفیت های سینما تجارت است و در کنار آن باید به نکات مهمی همچون: مدیریت منابع انسانی، اهداف عالیرتبه سیاسی و... نیز توجه داشت. این ها جزئیاتی هستند که جزو ذات سینما هستند و سینما از آن ها جداناپذیر است.

حقیقی: آقای حیدریان باید به معیشت بد اهالی سینما رسیدگی کند/ امیدوارم بودجه ها به همه اهالی سینما تخصیص یابد نه عده ای خاص!

سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما و دبیر سابق جشنواره فیلم «شهر» نیز در این باره گفت:   آقای حیدریان باید به معیشت بد اهالی سینما رسیدگی کند؛ این روزها مهمترین مسأله برای اهالی سینمای ایران کار و معیشت است و بسیاری از اهالی سینما در شرایط بسیار بد و سختی روزگار می گذرانند.  امیدوارم بودجه ها در دوره جدید به همه اهالی سینما تخصیص یابد نه عده ای خاص!؛ ما باید در پی آن باشیم تا زیربنای سینمای کشور را درست کنیم و با رعایت انصاف و عدالت کاری کنیم که از یک تدارکاتچی تا یک فیلمساز برجسته همه و همه بتوانند کار کنند.

تهامی: سال های اخیر حرف سینماگران هم شنیده نمی شد و شاهد حمایت از طیفی خاص بودیم/ ایوبی گناه عملکرد ضعیفش را به گردن دیگران می‌انداخت

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در پی برکناری حجت الله ایوبی و انتصاب محمدمهدی حیدریان به عنوان ریاست جدید سازمان سینمایی گفت: ای کاش آقای حیدریان در گام اول فیلم های زیادی که در گنجه ها مدفون شده اند و امکان نمایش نیافته اند را نجات دهند و نگذارند بیش از این زحمات و تلاش های تعداد کثیری از اهالی سینما که منجر به ساخت این فیلم ها شده است نادیده گرفته شده و در حق آن ها اجحاف شود. ایوبی گناه عملکرد ضعیفش را به گردن دیگران می انداخت و این اتفاق نامبارکی بود که در شأن اهالی سینما نبود. بنده معتقدم کار مدیران آنقدر باید درست و دقیق و حساب شده باشد که هیچ جای شبهه و سوألی برای هیچ یک از اهالی سینما باقی نگذارند و اگر هم در جایی خطا کرده اند شهامت آن را داشته باشند که خطای خود را بپذیرند و گناه خطاهای خود را بر گردن این و آن و مدیران قبلی نیندازند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.