جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

مشکلات فراوان سازمان سینمایی و فرصت محدود محمدمهدی حیدریان

محمد مهدی حیدریان

سینماپرس: محدوده‌ی مشکلات را می توان از نبود بیمه تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری سینماگران تا مشخص نبودن خط قرمز های فیلم های سینمایی گسترده دانست.

به گزارش سینماپرس، وقتی صبح روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند ماه، طی حکمی از سوی سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری منصوب شد. عملا مهمترین سازمان سینمایی کشور در آخرین ماه های دولت یازدهم، درگیر چالش تغییر مدیریت  قرار گرفت.  

شاید با توجه به سوابق قابل ملاحظه آقای حیدریان در سینما و تلویزیون پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظیر حضور پررنگ در تاسیس مراکز مهمی همچون خانه سینما، می‌توان این انتخاب را مناسب دانست اما باید توجه کرد که نیازها و دغدغه‌های فرهنگی اجتماعی کشور با سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ متفاوت است.  

اکنون سینمای ایران وضع به مراتب پیچیده‌تری از دوران گذشته دارد، هم صنعت سینما پیشرفت چشمگیری کرده و هم مشکلات و معضلات آن به مراتب تخصصی شده است. محدوده‌ی مشکلات را می‌توان از نبود بیمه تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری سینماگران تا مشخص نبودن خط قرمزهای فیلم‌های سینمایی،  گسترده دانست.  

اینکه بودجه سازمان سینمایی به چه صورت و در چه زمینه‌هایی هزینه شود، یکی از چالش‌های مدیریتی آقای حیدریان است. در این زمینه باید دید راهکار ایشان برای بهبود مسائل سخت افزاری مانند ایجاد سالن‌های سینمایی که بخش چشمگیری از بودجه این سازمان را می‌خواهد، چیست.  

همچنین وجود شفافیت مالی یکی از مهم‌ترین مسائل این سازمان است که چند وقتی است در خصوص جشنواره‌های فیلم فجر مطرح شده است. مسئله‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی را نیز صورت داده و ابلاغیه‌ای را به سازمان سینمایی درباره شفاف‌سازی همه اقدامات مالی و حتی غیر مالی جشنواره فیلم فجر ارسال کرده بود. ابلاغیه‌ای که اجرای آن بر عهده معاون جدید آقای وزیر است.  

نکته دیگر اینکه با این تغییر، چگونگی اجرای برنامه‌های سازمان سینمایی نظیر گروه هنر و تجربه، طرح سلام سینما و برگزاری جشنواره جهانی فجر، مورد سئوال قرار می‌گیرد. می‌توان این سئوال اینگونه مطرح نمود که تغییرات اعمال شده در چگونگی اجرای این برنامه‌ها با تغییر مدیریت و ورود سلیقه‌های جدید به چه نسبت است.

با تمام این تفاسیر مهم‌ترین مسئله اجرایی شدن وعده‌های سازمان سینمایی برای حل معضلات سینمای ایران است که به دوره‌ی جدید مدیریتی منتقل شده‌اند. باید دید این وعدها مانند گذشته به فراموشی سپرده می‌شوند یا اتفاقات خوشایند در راه است.  

بنابراین باید صبر نمود چرا که تغییر در ماه‌های آخر دولت یازدهم تأثیری در اجرایی شدن این وعده‌ها دارد چرا که مشکلات سازمان سینمایی فراوان و فرصت آقای حیدریان محدود است. هر چند که ایشان در سینمای ایران مسئولیت‌های حساسی را داشته‌اند و برای حل مسائل مختلف فرهنگی تجربه کافی را دارند.

* باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.