جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲

تازه‌ترین اظهارات حیدریان درباره فیلم های توقیفی و مدرسه ملی سینما

هر فیلمی که از خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی عدول نکرده باشد امکان نمایش دارد/ انتقاد از شیوه برگزاری جشنواره ها

محمد مهدی حیدریان

سینماپرس: محمد مهدی حیدریان اظهار داشت: ما معتقیدم باید از فیلمها و محصولاتی که ارتقا فرهنگی ایجاد می کند حمایت کنیم و دغدغه های فرهنگی براساس منشور انقلاب و اعتقادات ماست.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در اولین اظهار نظر خود گفت : سینما قابل مقایسه با دیگر بخش های فرهنگی کشور نیست و تمامی مراحل آموزش، تولید، عرضه، بازار فروش فیلم و تکنولوژی همه باهم باید رو به پیشرفت باشند و این حلقه های مختلف باید متوازن باشند.

رئیس سازمان سینمایی افزود: نهضت راه اندازی تامین و تولید محتوای فرهنگی و تصویری با تخصیص امکانات مختلف مادی در اقصی نقاط کشور ممکن می شود و اگر در برنامه جدید سازمان به سمت تعادل فرهنگی پیش برویم، دیگر همه چیز در تهران خلاصه نمی شود.

 وی که شب گذشته پنجشنبه 19 اسفند در برنامه شهر فرنگ سخن می گفت افزود : ایجاد تعادل در حوزه کمک های مالی را ضروری خواند و گفت: وقتی ما می توانیم 170 فیلم سینمایی را در طول یک سال تولید کنیم با وجود نزدیک به 700 کارگردان رسیدن به افق های معین شده، دور از ذهن نیست.

حیدریان گفت: اگر به سینما نگاه سیستمی داشته باشیم یعنی همه را در یک مجموعه به حساب آوریم که هدفی مشخص دارد می توانیم علاوه بر اشباع بازار داخلی در بازار خارجی نیز تاثیر گذار باشیم و بر همین اساس در تولیدات فرهنگی باید سهم خودمان را از بازار بدست آوریم.

او افزود: تمامی اجزاء در سازمان سینمایی به معنی کلمه باید با یکدیگر تعامل کنند و یک هدف مشترک را دنبال کنند و برای محقق شدن این موضوع همه دست اندرکاران باید از اهداف سازمان سینمایی مطلع باشند.

او گفت: سیاست ها در حوزه های مختلف فرهنگی و سینمایی باید باهم نوشته شود تا همه در تصمیم گیری شریک باشند و سینما را از خود بدانند همچنین باید سازمان نظام هنری تشکیل شود، مانند سازمان نظام رسانه ای که در دست اقدام و دستور کار مجلس است.

او افزود: برای چابک سازی دولت نیز اقدام می کنیم شرط مدیریت قسمت های مختلف تعامل آن مسئول و مدیر با مجموعه است و در این راه ممکن است مدیران مجموعه تغییر پیداکنند.

حیدریان نسبت به اکران فیلم رستاخیز گفت: هرکس از خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی عدول نکرده باشد به فعالیت خود ادامه می دهد. او افزود: رستاخیز با رضایت کارشناسان مذهبی می تواند قابل پخش باشد، فیلمی که با سرمایه بخش خصوصی تهیه شده است.

حیدریان درباره برخی فیلمهای که در زمان ایوبی امکان نمایش نداشتند  مانند فیلم کیانوش عیاری گفت : تمامی آثار بازنگری می شودند و با صاحبان آنها گفتگو می شود اگر فیلمی از خط قرمز ها عبور نکرده باشد باید بررسی شود  و مشخص شود امکان نمایش دارد یا خیر .

وی ادامه داد : ما معتقیدم باید از  فیلمها و محصولاتی که ارتقا فرهنگی ایجاد می کند حمایت کنیم و دغدغه های فرهنگی براساس منشور انقلاب و اعتقادات ماست.

محمد مهدی حیدریان با انتقاد از شیوه برگزاری جشنواره ها افزود: اجزا به یکدیگر وابسته و پیوسته نیست و در حال حاضر تولید، جشنواره، سینما، فیلم و قسمت های مختلف باید در یک مسیر باشد که تاکنون هیچ جشنواره ای به این شکل نبوده و چنین هدفی نداشته است.

حیدریان درباره مدرسه ملی گفت: اگر چه زود است که نظری در این خصوص  ارائه شود اما آموزش و تکنولوژی و به روز نگه داشتن از جمله اقدامات جدی ماست اما شیوه ورود به آن مشخص خواهد شد. اگر امروز آموزش های خصوصی داریم این خوب است اما مدرسه ملی سطوح عالی را مد نظر دارد.

حیدریان درباره سینمای هنر و تجربه گفت: هنر و تجربه جایگاه خود را دارد و باید تقویت شود، راهی است که باید مسیر جدید را کشف کند همه فرصت تجربه ندارند. تعریف ها در هنر تجربه بازنگری، تقویت و حفظ خواهد شد.

او با اشاره به خاطرات 30 سال پیش گفت: امروزه با تصاویر موبایل و تلفن می توان فیلم سینمایی ساخت. جامعه فرهنگی باید در راستای نظام جمهوری اسلامی باشد.

او افزود: دولت های سینمایی عوض شدند اما ایده های سینمایی هنوز اجرا می شود.

او گفت: سمت مشاوره فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد را کماکان بر عهده خواهد داشت.

* ایلنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.