شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰

نگاه یک منتقد به برنامه رامبد جوان؛

«خندوانه» حرکتی رو به جلو دارد/ چند نفر به یک نفر؟!

خندوانه-رامبد جوان

سینماپرس: امیرافشار فتوحی منتقد سینما با ارسال یک یادداشت اختصاصی به خبرگزاری سینماپرس نوشت: چهار عروسکی که جایگزین عروسک محبوب مخاطبان شدند باید تلاش زیادی کنند تا در دل مخاطب بنشینند، چهار نفر به یک نفر تناسبی است که نشان می دهد دست اندر کاران «خندوانه» و به خصوص اتاق فکر آن مصرانه به کیفیت، تنوع و همچنین تحول فکر کرده و می کنند و با اقتباس از چهار شخصیت نوستالژیک و محبوب «برادران دالتون» که پیش از این در کارتن معروف لوک خوش شانس با آنها آشنا شده ایم در حرکتی روبه جلو، پارتنرهای خوبی برای رامبد جوان طراحی کرده اند تا مزه تلخ خداحافظی «جناب خان» از یادها برود.

فتوحی در ادامه این یادداشت آورده است: تولید برنامه های ترکیبی و روتین در تلویزیون از جمله برنامه سازی هایی است که در رسانه ملی کمتر به کیفیت آن توجه می شود.   یعنی طرحی با آیتم هایی محدود مجوز ساخت می گیرد و تهیه کننده در این پروسه ملزم به تغییر و نوآوری در آیتم ها نیست.   این نوع برنامه سازی در تولیدات روتین شبکه ها باعث می شود آن برنامه ها پس از مدتی حالت سکون پیدا کرده و برای مخاطب شکل تکرار بگیرد که منجر به پس زدن آن برنامه از سوی مخاطب می شود.

این مهم در دوران بحران مالی رسانه ملی منجر به پخش تکراری و چند باره آیتم های تولیدی در این گونه برنامه ها شد، که درنهایت مدیران بجای حل مشکل، صورت مسئله را پاک کردند و بسیاری از برنامه های روتین را از کنداکتور شبکه ها حذف و یا با کمی تغییرات و روتوش روی نسخه نودال آن ها اقدام به پخش مجددشان کردند که این تصمیم گیری نیز خود نشان از بی توجهی به مخاطب و صرفا رفع تکلیف در راستای پر کردن کنداکتور شبکه ها داشت.

با روی کار آمدن ریاست جدید رسانه ملی کمتر با این معضل روبه رو شدیم،   اما اگر فکری عاجل برای بودجه نشود در این برهه نیز یقینا مشکلات برقوت خود باقی و چه بسا بیشتر هم بشود.
دراین راستا اما برنامه هایی که باحمایت اسپانسر سرپا هستند مشکل مالی ندارند و قطعا کنترل کیفیت همه جانبه این تولیدات دقت نظر مدیران را می طلبد تا از این ظرفیت برای جذب مخاطب استفاده بهینه کنند. یکی از این برنامه ها و پر مخاطب ترینشان بدون شک خندوانه است.

پیش از این اشاره ای به اتاق فکر برنامه خندوانه و تزلزل در روند ایده پردازی آن ها در ایجادتنوع داشتم که در شروع سری جدید آن حقیقتاضعیف عمل کردند.   اما با گذشت کمتر از سه ماه و کنار آمدن با خلاء حضور جناب خان، روبه جلو حرکت کرده و با چندین آزمون و خطا از جمله اضافه کردن شخصیتی دیگر که قرار بود مکمل نیما بازیگرهمیشگی طنز خندوانه باشد و بهره گیری بیشتر از شخصیت شاه حسینی که حالا دیگر به کاراکتری جدا ناپذیر در خندوانه بدل شده است، درنهایت چند شب گذشته به رونمایی از چهار عروسک جدید و منحصر به فرد در این برنامه رسیدند که جایگزین عروسک جناب خان کردند.

این عروسک ها شخصیت پردازی مناسبی داشته باشند تا در صورت فضا سازی ها و بداهه گویی های صداپیشگان به فضای عمومی برنامه که فرهنگ سازی است، کمک کنند و در راستای احترام به شعور مخاطب پیش بروند.

پارتنر در تمام دنیا یار و همراه است و در مدیوم تصویر باید تکمیل کننده کاراکتر اصلی باشد ولی این چهار عروسک مرد که نام زنانه بر آن ها گذاشته شده موجب می شود ذهنیت فمینیستی را بر شخصیت این کاراکترها غالب کند که به نظر برای رهایی از این ذهنیت بهتر است رامبد جوان در ادامه با برگزاری جشن نام گزاری، با احترام به پدربزرگی که باعث شده این نام ها بر روی نوه هایش گذاشته شود،   شخصیت هایش را از این اتهام مبرا کند و بر خلاف جناب خان که عروسکی برگرفته از عروسک‌ مشهور مجموعه ماپت‌ها از کمپانی دیسنی اثرجیم هنسن بود، عروسک هایی با فرهنگ ایرانی به مخاطب ارائه دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.