یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵

شر کلاه قرمزی را هم بکنید؛ خلاص!

نمایی از فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه» به کارگردانی ایرج طهماسب

فردا: فراموش نکنیم؛ هر چیزی هم برای مخاطب نوستالوژی باشد، بالاخره برایش جایگزین پیدا می‌کنند خصوصا توی این بلبشوی برنامه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی خودمان. همچنان که اگر امثال جناب‌خان و کلاه قرمزی باشد البته که همه قربان صدقه‌اش می‌روند ولی نباشد نیز کم‌کم فراموش می‌کنند و خلاص!

احتمالا این خبر را دم‌دم‌های نوروز زیاد شنیده‌اید که «کلاه قرمزی نوروز پخش نمی‌شود!». این خبر البته هیچ‌وقت تازگی ندارد. اینقدر گفتند و گفتند که بالاخره نوروز قبلی هم به روی آنتن شبکه دو نیامد. دروغشان، راست شد آنهم ناخواسته. نازکشی هم این وسط پیدا نشد که این قهرکن‌ها را آشتی بدهد.

گویا عوامل تولیدکننده همه‌چیز را به گردن پول می‌اندازند که «چون تلویزیون پول نمی‌دهد، ما هم نمی‌سازیم»، به همین راحتی. بعدا نیز مدعی شدند که می‌فرستیمش شبکه نمایش خانگی. کو؟ کیست که باور کند. قضیه حتما چیز دیگری‌ست!
توی این یکی دوره هم که دعوای بین تلویزیون و عوامل «کلاه قرمزی» در خفا بالا گرفت و جدیدا کار به رسانه‌ها کشید. تمامی انگار ندارد. تهیه‌کننده این مجموعه پرمخاطب بیانیه می‌دهد و تلویزیون مثل همیشه عمدا ساکت گوشه‌ای می‌نشیند؛ سیاستی دارد بیا و ببین. خب که چه؟ از تلگرام تا اینستاگرام مدام جار می‌زنند که «پول نداریم پس نمی‌سازیم». بیچاره بچه‌های مردم و مخاطبی که دلشان را خوش می‌کند به بامزه‌بازی‌های این چندتا عروسک!
خودمانیم ولی بعید می‌دانم قضیه به همین سادگی باشد. دستمان توی کار است وگرنه به این راحتی ادعا نمی‌کردیم. ساختن چنین پروژه‌ای صدالبته هزینه دارد. ولی مگر اینها چقدر خرج دارند؟ خصوصا اینکه جبلی و طهماسب همه‌کاره‌اند از کارگردانی تا صدا پیشگی و بقیه ماجرا.
پس اگر بخواهند با رقم معمولی «کلاه قرمزی» را بسازند، می‌توانند جز اینکه مثل هرسال دنبال چیزهایی باشند که ما نمی‌دانیم. البته بدون پول نمی‌شود فیلم و سریال و غیره از نوع باکیفیتش ساخت اما انصافا این مجموعه عروسکی با دوتا لوکیشن، خب بودجه چند میلیاردی که لازم ندارد بویژه اینکه اسپانسر پشتش ایستاده.
فیلم سینمایی را با آن همه لوکیشن و بازیگران چند صدمیلیونی‌اش، گاه نهایتا تا یک میلیارد تومان حتی می‌بندند اما مجموعه عروسکی با چند تا عروسک‌گردان و صداپیشه ... را واقعا نمی‌شود؟ نمی‌دانم شاید زیادی خرج دارد یا دستمزد عروسک‌ها جدیدا سربه فلک می‌کشد!
فقط یک یادآوری کنم؛ همین ماجرای عروسک «جناب‌خان» و سر و صدایی که به هر دلیلی به راه افتاد را می‌گویم. این وسط اصلا جناب‌خوان کجا رفت؟ شده مبلغ پودر لباسشویی. بعید می‌دانم مالکش همین الان از کارش، پشیمان نباشد. سیما هم که به قول معروفش ککش نمی‌گزد، بیخیالِ بیخیال است.
اما این بین واقعا قضیه چه بود و چه شد؟ ماها خودمان را به بی‌خبری می‌زنیم چون مهم نیست دیگر. دیدید که خیلی راحت چند عروسک جدید روی دستش بلند کردند و «خندوانه» نیز کارش را ادامه داد حتی اگر کمی ریزش مخاطب پیدا کرده باشد گویا برایشان مهم نیست.
خب این دم عیدی نیز بر و بچه‌های کلاه قرمزی دوباره فیلشان یاد هندوستان کرده. تلویزیون لابد بودجه ندارد، تهیه‌کننده نیز خودش و برنامه‌اش را بِرَند می‌داند. چه دعواهایی نیز که نمی‌کنند. 
فراموش نکنیم؛ هر چیزی هم برای مخاطب نوستالوژی باشد، بالاخره برایش جایگزین پیدا می‌کنند خصوصا توی این بلبشوی برنامه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی خودمان. خودتان را از قرب و قیمت نیندازید. همچنان که اگر امثال جناب‌خان و کلاه قرمزی باشد البته که همه قربان صدقه‌اش می‌روند ولی نباشد نیز کم‌کم فراموش می‌کنند و خلاص!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.