چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴

فرهاد عظیما: از سوی ضدانقلاب با پیشنهاد کار مواجه شدیم

فرهاد عظیما*

جوان: حوزه هنری همزمان به انیمیشن «مبارک» ۱۰۹ سالن را به آن اختصاص داده است و کلاً ۹ سالن به ما داده‌اند.ما بارها به حوزه هنری تأکید کردیم که برای فیلم ما پخش کل کشور را بگیرید، اما قبول نکردند.

انیمیشن سینمایی نبرد خلیج فارس چند وقتی است که امکان اکران پیدا کرده است. داستان این اثر به جنگ میان ایران و امریکا در خلیج فارس به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی و قدرت موشکی و بالستیک ایران می‌پردازد. فیلم پیامی واضح به ترامپ است که اگر به ایران حمله کند با شکست مفتضحانه‌ای مواجه می‌شود. «جوان» با فرهاد عظیما، کارگردان این اثر گفت‌وگویی انجام داده که پیش‌روی شماست.

      
*ظاهراً دل خوشی از اکران فیلم‌تان ندارید؟

چیزی که درباره نبرد خلیج فارس رقم خورد را نمی‌شود اکران نامید. عملکرد دوستان ما در حوزه هنری به عنوان پخش‌کننده فیلم بیشتر جنبه نمایشی دارد. کلاً ۹ سالن به ما داده‌اند که اغلب آنها کیفیت پخش مناسب فیلم را ندارند. پخش تیزر فیلم ما دو هفته جلوتر از اکران در تلویزیون آغاز شد و برای کسانی که قصد رفتن به سینما داشتند، عملاً امکانی وجود نداشت. فیلم فقط در مشهد اکران شده بود و تیزرها برای یک‌چهلم جمعیت کشور پخش می‌شد. مردمی که منتظر اکران فیلم بودند با این برنامه‌ریزی عملاً دچار سرگشتگی شدند، این در حالی رقم خورد که خیلی‌ها از مدت‌ها پیش منتظر اکران فیلم بودند تا آن را در سینما تماشا کنند. این شرایط اکران فیلم را در گیشه به اثری شکست خورده تبدیل کرده است، در حالی‌که نبرد خلیج فارس ظرفیت‌های ویژه‌ای برای دیده شدن و جذب مخاطب داشت.

*این شرایط بد برای اکران نبرد خلیج فارس در حالی رقم می‌خورد که در نگاه اول به نظر می‌رسد با توجه به محتوای استراتژیک اثر و بازتاب‌های زیادی که در رسانه‌های مختلف جهان داشته به‌طور طبیعی از سوی نهادهای انقلابی چون حوزه هنری باید مورد حمایت جدی قرار گیرد، اما چرا این اتفاق نیفتاده است؟


حوزه هنری همزمان انیمیشن تولیدی خودش را با نام «مبارک» با فیلم ما اکران کرده و ۱۰۹ سالن را به آن اختصاص داده است. ما بارها به حوزه هنری تأکید کردیم که برای فیلم ما پخش کل کشور را بگیرید، اما قبول نکردند. گفتند اول مشهد، بعد تهران و دیگر شهرها و استدلال‌های خاص خود را داشتند که مورد قبول ما نبود و می‌دانستیم این وضعیت اکران فیلم را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

*به جز بحث اکران چقدر از نبرد خلیج فارس از سوی نهادهای انقلابی حمایت صورت گرفت؟
تقریباً هیچ. ما را وارد کارزار عظیمی کردند و پشت‌مان را خالی کردند. ما با قرض و وام توانستیم فیلم را جمع کنیم. چهار سال از وقت گروه ما صرف تولید این انیمیشن شد و با یک کار واقعاً جهادی توانستیم این اثر را به سرانجام برسانیم، ولی حتی حاضر نشدند در مراسم رونمایی فیلم شرکت کنند.

*اینها در حالی اتفاق افتاده که ظاهراً نبرد خلیج فارس بازتاب‌های جهانی فوق‌العاده‌ای داشته است.


بله در حالی‌که فیلم در ایران در سکوت خبری و در مظلومیت محض اکران شده در آن‌سوی آب‌ها هیاهویی به پا شده است. تقریباً همه رسانه‌های بزرگ دنیا از بی‌بی‌سی گرفته تا فاکس‌نیوز و سی‌ان‌ان به نبرد خلیج فارس پرداخته‌اند. خبرگزاری بلومبرگ آلمان به این مسئله اشاره کرد که انیمیشن نبرد خلیج فارس جنبه بازدارندگی و دفاعی برای ایران دارد. سی‌ان‌ان در بخش‌های مختلف و به زبان‌های مختلف به این فیلم اشاره کرد و درباره آن تحلیل و گزارش رفت. فیلم بارها در بعد رسانه‌ای تا دل دشمن رفت و برگشت. نوشتند که ایران در نبرد خلیج فارس امریکا را با تحقیر شکست داد و ناوگان امریکا را با شکست بدرقه کرد.

*نهادهای دیگر چقدر در دیده شدن فیلم به وظیفه خود عمل کردند؟

شهرداری مشهد بیلبوردهایی را در سطح شهر به فیلم اختصاص داد و برای فیلم دلسوزی کرد. فیلم را در زمانی اکران کردند که مدارس رو به تعطیلی است و حتی نمی‌شود از این ظرفیت برای جذب مخاطب استفاده کرد. معلوم نیست چرا فیلمی که تا این حد پیام ارزشی دارد از سوی نهادهای انقلابی با بی‌توجهی مواجه می‌شود. با فیلم ما در حد یک تئاتر هم برخورد نکردند و اصلاً آن را جدی نگرفتند. جالب است که خروجی کار هم به نام آنها زده می‌شود. دوستان امید به آینده را در ما خشک کردند و انگیزه را در ما خشکاندند. در واقع با اعتبار و آبروی یک گروه جوان انقلابی بازی کردند. خستگی و فشار روحی و جسمی که روی گروه ما بود با اکران ضعیف فیلم برای ما مضاعف شد. در طول ساخت فیلم ما بارها از سوی ضدانقلاب تهدید شدیم، حتی صفحات ما در فضای مجازی بارها هک شد.

*فکر می‌کنید در آینده چه اتفاقی برای انیمیشن بیفتد؟

البته ما اجر واقعی خود را از حضرت فاطمه زهرا(س) خواهیم گرفت. نام گروه ما فاطمه‌الزهراست و در انیمیشن هم اشاره‌ای به معجزه آن حضرت در نبرد با امریکا شده است. ظاهراً غربتی که برای فاطمه زهرا(س) در میان مسلمانان و حتی شیعیان وجود دارد، گریبان فیلم ما را هم گرفته است. البته عزت دست خداست و ما اجر خودمان را جای دیگری می‌گیریم. این را هم باید بگویم که ما از سوی ضدانقلاب با پیشنهاد کار مواجه شدیم و برای تولید اثری به مراتب ساده‌تر و معمولی‌تر از نبرد خلیج فارس مبلغ کلانی به ما پیشنهاد شد، ولی قبول نکردیم چون انگیزه‌های دیگری داریم ولی اینکه جوانان انقلابی اینطور با بی‌مهری مواجه شوند خطری برای آینده کشور محسوب می‌شود و دوستان این را جدی نمی‌گیرند.

نظرات

  • ناشناس ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ - ۰۱:۲۸
    1 0
    افسوس...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.