چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸

نقدی بر یک تصمیم غیرمنطقی در سینمای ایران؛

وقتی سینما ناگهان گران شد/ شوخی‌شوخی از سینما بیرونمان کردند!

افزایش قیمت بلیت

سینماپرس: چرا راه دور برویم. تا چند سال پیش با بهای بلیط هزار و دو هزارتومانی، برخی فیلم‌ها چند میلیارد نیز فروختند. فکرش را بکنید چند میلیون پای تماشای آن فیلم نشسته‌اند. حالا سال گذشته را نیز قیاس کنید هم تعداد و هم رقم گیشه پرفروش‌های سینما را. حیف دوسه تا فیلم اکران نوروزی امسال که با این صعود قیمت‌ها و تصمیمات فکر نشده، آنهم بی‌خبر و به دور از چشم بقیه حتی رسانه‌ها، دیده نشوند.

سینما رفتن تفریح خوبی‎‌ست؛ می‌دانم! خوبِ خوب البته اگر حالمان را خط‌خطی نکنند. با خودم خیلی کلنجار رفتم که این متن را باید ساده بنویسم یا به زعم یک‌سری، به سبک پارتیزانی و از این جنس گزارش‌های خشکی که همواره روی خبرگزاری و آنتن می‌آیند و می‌روند. بیخیالش شدم و زدم به خط معمول.

بالاخره فعلا دور، دور خوشی‌ست خصوصا این دم عیدی که هرکسی، دلش می‌خواهد تکانی به خودش بدهد. شاید پول توجیبی هم نداشته باشد ولی این نوروز، خیلی الکی آدمی را سر ذوق می‌آورد، دوست دارد کارهای یک‌هویی بکند. البته هر بلا ملایی می‌خواهید سرخودتان بیاورید، اصلا بزنید به کوه و بیابان به ما چه، ولی خب مواظب ملت و جیبشان باشید. گناه دارند واقعا!

ولش کن! کی حوصله شوخی دارد در این عید و این همه گرانی. فکر کن؛ دم نوروز پول آنچنانی نداری و هزار تا خرج و بریز و پاش. خانواده‌ها را می‌گویم وگرنه ما که خیلی پولداریم! به قول معروف شیپیش ته جیب نقاره می‌زند ولی پدرجان، دست بچه و عیال را می‌گیرد بعد عمری ببرد سینمایی، تئاتری، کنسرتی. 

گرچه فکر می‌کنم دوتای آخری اوضاعش بر وفق مراد همه نیست. تئاتر را بروید و ببینید چرا من توضیح بدم آخر؟ کنسرت هم که شاید جیب من کفاف بدهد ولی برای خانواده چند نفری ... خدا به خیر کند. پس بنشین توی خانه و لذت سریال‌های تلویزیون و فوتبال دیدن را ببر!

ولی خودمانیم اگر بازدیدهای نوروزی و سفر رفتن‌ها را فاکتور بگیریم (که نمی‌شود گرفت آنهم نوروز)، سینما رفتن همیشه می‌چسبد به شرط اینکه فیلم بدردخور باشد و حالمان را نگیرند. بالاخره شما اگر نروید، هنرمند این ممکلت از کجا دستمزد میلیونی‎اش دربیاید و تازه بعدش برایمان کلی کلاس بگذارد.

گرچه برخی از این پول‌ها نوش جان عده‌ای از این رفقا. انصافا حقشان است؛ چون فیلمشان گوشت تن آدمی می‌شود. دو ساعت می‌روی سینما و کل دنیا را فراموش می‌کنی. می‌دانم که خیلی خیلی کم‌اند ولی خب هستند از اینها.

برگردم به حرف اصلی‌ام؛ داشتم از نوروز می‌گفتم و سینما رفتن. هم فال است و هم مصیبت برای خانواده‌هایی که درآمد متوسط دارند. خصوصا با اتفاقاتی که همیشه در اکران اول سال پیش می‌آید و آخرش نیز توی سر نرخ بلیط می‌زنند. اتفاقات کلهم نیز غیرمنتظره است خدا را شکر. مثل همین الان که بدون هیچ اطلاعی قیمت‌ها را 20% گران کرده‌اند. 

طوریکه به جز یکی دوتا سینمای زهوار دررفته تهران که مطمئنا روی‌شان نمی‌شود که بیشتر از جیب مردم بزنند، ولی بقیه دو بلیط را کاملا اتفاقی و بی‌برنامه، هزار تومان گران کرده‌اند. (از 10 تا 12 هزارتومان)

البته منتظر خبرهای خوش دیگری باید بود. طرحی شناور که بنا بر اختیار سینمادار و تهیه‌کننده فیلم، قیمت‌ها را بین 10 تا 20 هزار تومان تعیین می‌کنند. چه شود؟ این قضیه به کنار چون هنوز تصویب نشده و منتظر نظر وزارت ارشاد است اما این تصمیمات خلق‌الساعته و بی‌برنامه دیگر که اشاره کردم، چیست؟ افزایش بهای اکران نوروزی را می‌گویم که بی‌خبر اتفاق افتاده!

شاید نشود ایرادی گرفت به سینماهایی مثل «آزادی» چون مخاطب اینها ثابت است و بعید می‌دانم برای این جماعت فرقی کند که نرخ بلیط چقدر است ولی برای جنوب‌شهری‌ها، توفیر حسابی دارد. این ادعا به حسب خواب و خیال نیست؛ خود شما بروید و سری به این سالن‌ها بیندازید. 

مصداقی‌تر حرف بزنم. حوزه هنری در این یکی دو سال سینماسپیده را نیم‌بها و قیمت بلیط را همه‌روزه 5 هزار تومان گذاشت. خصوصا اینکه نزدیکی‌های میدان انقلاب است و بخاطر تر وتمیزی و دو سالن نسبتا باکیفیتی که داشت، توانست خانواده‌ها و دخترپسرها را جذب خودش بکند. این نیز انگار دو هزار تومانی در این دو سه روزه بالارفت!

این نوع تصمیمات را اگر نخواهم خیلی گنده تصور کنم ولی کم از جیب‌بری ندارد. بدون اعلام رسمی و صنفی حتی، این افزایش قیمت‌ها را روی سر مردم خراب می‌کنند ... . 

خانواده‌ای که در این اوضاع عجیب بیکاری و حقوق‌های بخورنمیر دنبال تفریح سالمی‌ست، گویا مجبور است قید این سرگرمی سالم را بزند. به نظرتان با هربار فیلم دیدن، چقدر خرجش می‎شود؟ چرتکه بیندازید تا حساب کار دستتان بیاید. کاش لااقل این وسط بازیگر و هنرمند و بقیه رفقا در اینستاگرام و غیره جار نمی‌زدند که «نوروز به سینما بروید». این را کجای دلمان بگذاریم. خدا به داد اوضاع طرح قیمت بلیط شناور برسد. 

لابد با این آمار دادن‌ها و میلیونی اعلام کردن‌هاست که فروش آخر سالمان می‌شود میلیاردی. بعدش هم که کلی به‌به و چه‌چه می‌کنند و مدیریتشان را به رخ می‌کشند. اینجوری؟ چه خوب می‌شود که از این به بعد بجای میزان فروش، تعداد مخاطب سالن‌ها را اعلام کنند؛ اینطوری آمار و ارقام واقعی‌تر است.

چرا راه دور برویم. تا چند سال پیش با بهای بلیط هزار و دو هزارتومانی، برخی فیلم‌ها چند میلیارد نیز فروختند. فکرش را بکنید چند میلیون پای تماشای آن فیلم نشسته‌اند. حالا سال گذشته را نیز قیاس کنید هم تعداد و هم رقم گیشه پرفروش‌های سینما را. حیف دوسه تا فیلم اکران نوروزی امسال که با این صعود قیمت‌ها و تصمیمات فکر نشده، آنهم بی‌خبر و به دور از چشم بقیه حتی رسانه‌ها، دیده نشوند. 

فقط اینکه آخرش ما نفهمیدیم تورم تک رقمی این وسط چکاره‌ست. مگر می‌شود نرخ همه‌چیز بالا برود ولی تورم پسرفت بکند؟ چه آمارهایی که نمی‌دهند!

* فردا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.