پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴

برنامه های تحویل سال در گرداب تکرار حضور سلبریتی‌ها

سریال های عید نوروز

سینماپرس: برنامه‌های ویژه تحویل سال 96، به روال سال‌های گذشته از یک قانون پیروی می‌کردند و آن حضور چهره‌های محبوب به عنوان مهمان بود.

تلویزیون به روال هرساله ویژه برنامه‌های تحویل سال مفصلی را در شبکه های اصلی خود تدارک دیده بود و تلاش کرده بود ساعات خوب و مفرحی را برای مردم کشورمان تدارک ببیند.

اما نکته قابل تأمل در این ماجرا نسخه تکراری است که تلویزیون هر سال در حال استفاده از آن است و اگر قبلا تنها به چند شبکه موجود محدود می‌شد، حالا تقریبا همه شبکه‌ها گرفتار آن هستند.

حضور یک یا چند مجری نام آشنا و بهره گیری از چهره های محبوب در عرصه هنر و ورزش تقریبا در همه شبکه ها اعمال می شود و همه شبکه‌ها از این نسخه تکراری بهره می برند.

یک موضوع عجیب دیگر نیز بهره گیری از یک طرح در دو شبکه بود.! طرح انتخاب بهترین سریال و کارگردان و بازیگر مرد و زن و ... که از طریق شبکه سه سیما و برنامه سه ستاره در حال پیگیری بود، یکباره و دست و پا شکسته از شبکه یک سیما سردرآورد و برنامه سین مثل سریال به آن پرداخت.

برنامه سین مثل سریال که ابتدا قرار بود با اجرای محمد سلوکی روی آنتن برود و بعد هم به ویژه برنامه تحویل سال متصل شود، به واسطه ممنوع التصویری سلوکی با اجرای امیرحسین مدرس پخش شد و تحویل سال هم در روزهای پایانی به نیما کرمی و مژده لواسانی سپرده شد. انتخابی که در نهایت فقط یک نه بزرگ! به علی ضیاء بود که چند سال گذشته مجری برنامه های تحویل سال بود و تنها گزینه مطلوب برای شبکه یک به واسطه محبوبیت و تسلطی که نیما کرمی در اجرای برنامه های زنده دارد و سالهاست صبحی دیگر با اجرای او از شبکه آموزش پخش می‌شود.

شبکه دو سیما نیز تلاش کرده بود طرحی نو دربیاندازد و آن بهره گیری از عمو پورنگ و اهالی محله گل و بلبل برای ویژه برنامه تحویل سال بود که انتخاب بد پارتنر عمو پورنگ یعنی پژمان بازغی باعث شد تا جاهایی این بازیگر محبوب که تجربه اجرای طولانی و زنده را نداشته باشد یک جاهایی به وضوح کم بیاورد و نتواند تنور برنامه را جاهایی گرم نگه دارد.

شبکه سه اما با حضور احسان علیخانی امسال شرایط متفاوتی را تجربه کرد. حضور علیخانی در شب‌های گذشته در قالب برنامه سه ستاره و حضور مهمان های پرتعداد به نظر می رسید این مجری را که بیشتر فضای آرام ماه عسل را تجربه کرده، خسته کند والبته تمام حرف هایش را هم روی آنتن بزند و حتی او را که چهره محبوبی است و طرفداران بسیاری دارد را هم برای مخاطبانش تکراری کند. به نظر می‌رسد اگر علیخانی اجرای سه ستاره را به فرد دیگری سپرده بود و خود را برای شب و روز منتهی به تحویل سال نگه می‌داشت، دست کم با اقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه می‌شد.

شبکه چهار سیما نیز با بهره گیری از محمد صالح علا در برنامه نوروزی خود توانست ساعات خوبی را برای مخاطبان این شبکه رقم بزند و با توجه به مخاطبان شبکه که تخصصی این شبکه را دنبال می‌کنند، برنامه خوبی را به آنها ارائه دهد.

همچنین در شبکه پنج نیز تلاش زیادی شده بود تا نوآوری جدیدی رقم بخورد و برنامه از فضای استودیو دور شود. البته این شبکه از جمله شبکه هایی بود که قرار نبود امسال برنامه زنده برای تحویل سال تدارک ببیند ولی در نهایت توانست بسته‌ای مناسب به مخاطبان خود ارائه دهد.

شبکه های دیگر سیما که دیگر جزو شبکه های نسل جدید محسوب می‌شوند نیز هرکدام برنامه ای برای تحویل سال تدارک دیدند که به نظر می رسد شبکه افق در این میان از سایرین موفق‌تر بود. این شبکه که میان هیاهوی سلبریتی‌ها و زرق و برق‌های شهرنشینی خود را کند و دلش را با مردم محروم همراه کرد.

ویژه برنامه تحویل سال نو این شبکه با حال و هوایی خاص و از منطقه‌ای کمتر دیده شده در شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفت.

این ویژه برنامه که «ایرانشهر» نام دارد از قلعه ناصری یکی از بناهای تاریخی ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان و به صورت زنده پخش شد؛ مجریان این برنامه اقبال واحدی، حسین مولایی و پیام ابراهیم‌پور بودند.

این قلعه که به «قله ایرانشهر» نیز معروف است، از ابنیه دوران قاجار به شمار می‌رود و ساخت آن به دستور ناصرالدین شاه و به همت استاد حسین معمارباشی کرمانی صورت گرفته به همین دلیل به قلعه ناصری معروف شده است.

استفاده از لوکیشن طبیعی منطقه و شبیه‌سازی یک روستای محلی که گویای اقلیم سیستان است همراه با حضور گسترده مردمی از جمله ویژگی‌های این برنامه بود.

یکی از مقولاتی که در این برنامه به آن اشاره شد، محرومیت‌زدایی از خطه سیستان است؛ طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نهادهای همچون سپاه پاسداران، بسیج، جهاد سازندگی، کمیته امداد و هلال احمر سعی کرده‌اند با اعزام نیروی انسانی و امکانات مهندسی و پزشکی، نقشی در زدودن چهره محرومیت‌های مختلف عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی از این استان ایفا کنند.

در برنامه «ایرانشهر» سعی شد در قالب‌های گوناگون همچون گفت‌وگو، نمایش تصاویر مستند و بیان خاطراتی از فعالیت گروه‌های سازندگی و جهادی، به این مسئله پرداخته شود.

در میان برنامه هم آیتم‌هایی به صورت زنده شامل اجرای موسیقی سنتی سیستان توسط سه گروه نوازنده محلی، شعرخوانی دو نفر از شاعران بومی استان، نمایش‌های سنتی همچون شمشیربازی و چوب‌بازی، نقالی و روایت‌خوانی و تقدیر و تشکر از خانواده معظم شهدا، فرهیختگان، نخبگان و چهره‌های فرهنگی استان سیستان.

* فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.